Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-03, 22:46
Medlem
Jag blev väldigt rörd av din trådstart och dina genuina, positiva och artiga svar på alla frågor. Jag önskar dig och frugan många trevliga ölkvällar på stammishaket. Och champagne förstås.

Du har nämnt ett par gånger att du önskar att du kanske skulle ha varit lite djärvare. Med facit i hand kan jag förstå att du kanske skulle velat ta mer risker men är detta något du känt hela vuxenlivet eller är det tankar som har dykt upp först nu?

Har du alltid varit tillfreds med tillvaron eller har du suktat efter något betydligt mycket större såsom rikedom, kändisskap eller makt? Har du varit nöjd med ditt liv eller "nöjd" men velat bli superkändis om du fick?

Tack igen för dina ord, det var sorgligt men precis vad jag behövde idag.. Jag kommer återkomma till den här tråden när jag tar livet för givet igen.
Citera
2021-09-03, 22:47
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Tror du på ett liv efter döden? Tänker du komma tillbaka och spöka för dina fiender?

Att spöka för mina fiender låter lockande, men dessvärre tror jag inte på ett sådant liv efter döden. Skulle jag ändå få möljighet att spöka för någon har jag dessutom redan lovat att göra det för min änkefru.
Citera
2021-09-03, 22:48
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppsalaSteffe
Beklagar. Jag fick diagnosen ändtarmscancer 2016. Trodde livet var slut. Operationer, strålning, cellgifter följde. Samt tillfällig stomi (3 mån). Får gå och kolla mig en gång i kvartalet - men jobbar och har livsglädjen i behåll. Ja den har ju blivit större efter att upplevt både rädslan å ena sidan - å andra sidan alla de fantastiska människor jag mött inom sjukvården. Ta hand om dig och de dina.

Tack! Inspirerande att höra
Citera
2021-09-03, 22:48
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Lycka till och kom ihåg vad Gandalf sa i sagan om ringen.

"Döden är bara en övergång till nästa liv".

Ska du verkligen ge en döende man en usel översättning av en fantastisk text?
Skämmes ta mig fan!

'End? No, the journey doesn't end here. Death is just another path, one that we all must take. The grey rain-curtain of this world rolls back, and all turns to silver glass, and then you see it. White shores, and beyond, a far green country under a swift sunrise.'
Citera
2021-09-03, 22:50
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Liknande historia (jag är rätt gammal) men minn Mamma fick besked om Cancer i grovtarmen det var hösten 1985 och hon var runt 60 år då.
Efter operation gav dom henne 6 månader kvar. Men hon började med alternativmeducin bla THX uppfunet av Erlis Sandber plus mycket annat.
Och sjukdomen avstannade och hon fick nästan 20 år till i livet.
Hon dog samma dag som den mördade ministerns Anna Lind.
Så man ska aldrig ge upp

Har hört många historier nu om medmänniskor som fått många extra år jämfört med prognos. Kan förstås inte låta bli att hoppas jag ska bli en sådan som kan berättande en liknande historia.
Citera
2021-09-03, 22:54
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Har du tagit några droger än då? Psykedeliska, Cannabis? Heroin?

Nej. Utom alkohol finner jag droger märkligt ointressant. Som jag skrev tidigare tycker jag dock psykedelika i terapeutiskt syfte verkar intressant som behandlingsmetod mot depression och liknande.
Citera
2021-09-03, 23:00
Medlem
chilimasters avatar
Läser igenom denna tråd med klump i magen & gråten i halsen. Cancer är en helvetes sjukdom. Önskar dig & din fru många, långa trevliga champagnekvällar.
Citera
2021-09-03, 23:00
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Direkt när du dör kommer du vakna upp som bebis i en annan kropp, typ om 7984 år eller ett alternativt universum. Sedan, vill du få reda på alla dessa hemligheter? Lite som en bra låt kommer ut, sedan lyssnar man om och om igen, för att sedan tröttna.

Det är så vi människor funkar, nyfikenheten och drivkraften som är det spännande. Det vi upptäcker blir gammalt stoff fort. Kan väl trösta dig med att jag troligtvis kommer dö inom 30-40 år, antar att inget nytt kommer på tapeten annat än ännu mer hysteri och invandring och ett fallerat Sverige.

Vi alla ska dö, för eller senare. Finns de som dog när de inte ens fyllt 18, i olyckor eller mördade. Kanske inte tröstar dig, men du fick 40 goda år, du fick troligtvis sex som många incels bara drömmer om. Du fick dricka öl, grilla, få kärlek.

Kunde varit värre...

Det kunde absolut varit värre och det tänker jag ofta på. Är tacksam för allt jag fått, tro inget annat. 40 goda är verkligen inte det sämsta.
Citera
2021-09-03, 23:02
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Min man levde rätt många år med sviterna av sin cancerbehandling (ja, cancern botades men botemedlen skadade honom). När han närmade sig den sista slutliga fasen var det som om hans kropp hade bekräftat det till någon slags inre visshet. Han själv blev märkvärdigt lugn, men han fogade sig i både min och läkarnas vilja att hålla honom kvar, att be honom kämpa på (den bakomliggande orsaken till hans kroppsliga förfall förblev okänd) men det såg mest ut som ett litet spel för att behaga oss. Så småningom sades det rent ut att han inte kunde räddas en gång till.
Hans lugn blev då nästan befriande. Han fick en fantastiskt fin palliativ vård på sjukhus (inte hospice) och gick sedan bort mycket stillsamt.
En slutfas som ser så ut är något jag själv vill ha försåvitt jag inte bara faller ihop omedveten om allt i en massiv infarkt. Det hände min ena förälder.
Så vad jag önskar för dig är att, när det nu blir, din sista resa blir lika fridfull.
Och framför allt att det liv du har kvar blir av god kvalitet, så att du fortfarande kan njuta ssk med din fru - och säga "jag vill tacka livet!"

Sorgsamt men fint att läsa om din mans sista tid. Tack för dina lyckönskningar om min sista tid. De värmer.
Citera
2021-09-03, 23:03
Medlem
Brukar inte cancer i tjocktarmen börja med förstoppning, diarre etc?
Citera
2021-09-03, 23:05
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren95
"Fä dör,
fränder dö,
även själv skiljes du hädan,
men ett vet jag,
som aldrig dör,
domen över död man."

- Havamal

Vad kommer dina anhöriga att komma ihåg om dig efter din död tror du?

Jag tror mina efterlevande kommer minnas mig som en ganska rolig och positiv människa. Kanske till och med lite smart och klurig. Jag hoppas de kommer kunna minnas hela livet, inte bara denna sista tid.
Citera
2021-09-03, 23:10
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antimental
Vad för arv kommer du eller vill du lämna efter dig?
Dvs, "legacy" till nära o kära - även bland Flashbackare.

Bland flashbackare: knappast nåt. Detta är min första tråd och vem vet om det blir någon ytterligare?

Vet inte exakt hur jag ska tolka "legacy" men jag har en podd jag hoppas kan förbli en angelägenhet för de närmast sörjande även efter jag dött. Annars hoppas mina efterlevande kommer minnas mig som någon värd att älska och som klarade av att ge åtminstone i samma mått jag tagit emot. Jag vill inte bli ihågkommen som snål, missunsam eller ogin. Tror inte heller det kommer bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in