Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-04, 20:23
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Har du frågat läkarna hur länge du har kvar att leva?
Vill du veta så exakt som möjligt, hur många månader du har kvar?

Jag vet att ingen läkare kan säga exakt, men de har ändå en god uppfattning utifrån tidigare erfarenheter angående hur pass mycket cancern spridit sig i kroppen samt hur förloppet ser ut på slutet av sjukdomen. De vet också hur pass snabbt förloppet normalt går i slutstadiet.

Jag hade en anhörig som dog av metastaserad cancer och såg hur pass snabbt det gick från att kunna gå själv, till att bli helt sängliggande, till att inte finnas bland oss längre.

Hoppas du får din önskan om en smärtfri sista tid i livet uppfylld.

Jag har frågat men fått svaret att det inte går att ge någon exaktare diagnos än "några månader", vilket kunde innbära allt från en till sex månader. Dock inte år, det vågade läkare lova. Detta besked fick jag för ungefär en månad sedan och än så länge har min upplevda hälsa inte försämrats, så jag verkar slå sämsta scenariot åtminstone.
Citera
2021-09-04, 20:26
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelgum123
Först och främst - vad fint och klarsynt du skriver i tråden. Hoppas du får en fin sista tid ❤️

Du är säkert medveten om vad testamente innebär men skriver ändå några rader om du missat. Som jag tolkar din text har du inte skrivit ett?

När du avlider tillfaller allt du äger och har din hustru. Skulle hon senare i livet gifta om sig och sedan skilja sig, behöver hon dela det hon ärvt från dig med sin nya partner. (Om de inte varit överens om att skriva ett äktenskapsförord som reglerar att arvet efter dig skall utgöra hennes enskilda egendom vid en eventuell bodelning)

Vill du att det du lämnar efter dig skall stanna i din hustrus ägo även i ovan situation, dvs alldeles oavsett om hon skrivit ett äktenskapsförord eller ej med nya maken, behöver du skriva ett testamente som beskriver att din önskan är att hon ärver dig med enskild egendom.

Enkla mallar för ett sådant testamente finner du online på nätet - alternativt kan du kontakta en jurist.

Tack för info! Hur min fru gör eventuella framtida äktenskapsförord får hon avgöra själv. Utom en gemensam sommarstuga och bostad (som vi skaffat bägge tillsammans) har jag inga arvegods det känslomässigt skulle kännas fel om det hamnade i okändas händer.
Citera
2021-09-04, 20:29
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Du skrev att du saknat arbete...vad har du haft för jobb?

Arbete känns ju verkligen som något man slänger bort sin tid på

Har senaste åren jobbat som chef inom offentlig sektor, dvs som allmänhetens tjänare . Abetet och vad det betytt för medarbetare och invånare (åtminstone i vad jag inbillar mig) har skänkt mitt liv stor mening. Har tidigare i livet haft arbeten som kännts meningslösa och håller med om att sådan vill man inte slänga bort sin tid på.
Citera
2021-09-04, 20:34
Medlem
Är alltså hoppet ute med cytostatikabehandlingen?

Har läkaren nämnt några eventuella orsaker till att du fick tjocktarmscancer?
Citera
2021-09-04, 20:36
Medlem
hoppas det finns en fortsättning.
https://www.youtube.com/watch?v=a8jcNBVWJyE
Citera
2021-09-04, 20:39
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdlb
Är det något du känner att du måste hinna göra innan du dör?
Har det här inneburit att du börjat tänka på Gud och himlen? Har du börjat läsa Bibeln? Har några nya sådana tankar väckts hos dig?
Var tänker du att man hamnar efter döden?

Ber om ursäkt om frågorna redan ställts. Har inte läst hela tråden.

EDIT: Jag citerade TS första post. Fattar inte varför det ser ut som att jag citerade någon annan.
Citera
2021-09-04, 20:41
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.

Vore roligt att få svara på era frågor om ni har några!
Har det här inneburit att du börjat tänka på Gud och himlen? Har du börjat läsa Bibeln? Har några nya sådana tankar väckts hos dig?

Citera
2021-09-04, 21:03
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
http://se.figu.org/
Kolla upp billy meier - materialet
Såg din kommentar och om du vill ha svar på många frågor så finns det. om du berättar sanningen så.

Alltså vad är det för jävla sida? Är det gjort och skrivits av högstadieelever?
Citera
2021-09-04, 21:07
Medlem
Caspern50s avatar
Cancer

Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida

Tuta inte i TS en massa religös dynga. På Vidarjkliniken i Järna dog cancersjuka som flugor samtidigt som man tutade i dom en massa religöst skräp, tills myndigheterna förbjöd verksamheten.

Är du säker på att det är kört. Har inte cancern spridit sig utanför tarmpaketet skär man bort den del av tarmen som är cancerdrabbad och sätter dit en Stomipåse. Det är ju snart två år sedan, så du borde veta exakt vad man gjort sedan dess.
Senast redigerad av Caspern50 2021-09-04 kl. 21:16. Anledning: Tillägg
Citera
2021-09-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Har senaste åren jobbat som chef inom offentlig sektor, dvs som allmänhetens tjänare . Abetet och vad det betytt för medarbetare och invånare (åtminstone i vad jag inbillar mig) har skänkt mitt liv stor mening. Har tidigare i livet haft arbeten som kännts meningslösa och håller med om att sådan vill man inte slänga bort sin tid på.

Intressant..jobbar själv inom det offentliga men gör det bara för att få en lön.

Har aldrig förstått människor som saknar jobbet, livet är så kort ändå tänker jag
Citera
2021-09-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Alltså vad är det för jävla sida? Är det gjort och skrivits av högstadieelever?
Vem bryr sig om hur sidan ser ut? Läs texten med ett öppet sinne och rättvist.
Senast redigerad av HackForums 2021-09-04 kl. 21:28.
Citera
2021-09-04, 21:30
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag kan starkt rekommendera dig att titta på det här föredraget om Ian Stevensons långa arbete med barn som minns tidigare liv och hur otroligt mycket fakta som barnen angett som har stämt.
Det här arbetet pågår än idag, av andra psykiatriker.
Detta här skänker ett visst hopp tycker jag.

https://youtu.be/1lll5zL4mvo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in