Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
...vilket är vad som motiverat gravitoelektromagnetismen från tidvattenkraften.
Om jag riskerar att verka veta mer om någonting så skulle jag kunna komma undan med lögner, men om jag försöker att bara säga det jag tror är sant och jag respekterar andra tillräckligt för att ta mig själv seriöst, så måste jag i en sådan situation också reglera mig själv noggrant att undvika att leda andra fel. Om inte annat av själviska skäl då det också gynnar mig om andra hittar rätt då jag behöver deras hjälp att upptäcka när jag är på fel väg.
Gravitoelektromagnetismen motiveras inte annat än väldigt sekundärt av tidvattenkraften, utan primärt och ytterst för att inte ha ögonblicklig, icke-lokal verkan.
Liksom hos elektromagnetismen så är det gradienter som orsakar verkan i andra dimensioner, som förändring av E längs x innebär observationer av B längs y, och B längs y observeras som E längs x från motsvarande dimension. Förändringen som formulerar förhållandet mellan dimensionerna är kryssprodukten av vektorerna, som trots deras ortogonalitet mellan vektorreoresentationerna inte innebär tvärgående rumslig riktning för varje referens, utan som både förhåller sig till referenser med rumsliga vinklar som beror på saker som permeabilitet och permitivitet, vilket är induktion och kapacitet, som utgör resistivitet, och som även innebär verkan som är tvärgående till planet mellan vektorerna, där planets densitet är skalärprodukten av vektorerna, så att normalvektorn till detta planet också förhåller sig till andra referenser med vinklar, vilket representerar kausal ordning för referenser, kinetisk/potentiell energi, vila/hastighet, hastighet/acceleration, linjär/rotation och alla möjliga motsvarande förhållanden som finns, från ett av förhållandenas referens.
För gravitationen så formuleras förhållandet till massa, tröghet, att vara acceleration, i förhållande till all tröghet utanför systemet, hos resten av universum så som enligt Ernst Mach.
Så lika gärna som man kan säga att gravitationen drar så kan man säga att trögheten trycker, och denna verkan observeras från motsvarande förhållandes referens vid acceleration. Acceleration sägs vara förändrad hastighet men konstant hastighet är egen vila, så från vila till en hastighet är detsamma som skillnaden mellan en vilomassa och ett momentum, där interaktioner mellan momentum inte är en acceleration utan sker ögonblickligen när volymer med energidensiteter som utgör massor kommer i kontakt över en yta, så istället för kraft så är det skillnaden mellan potentiell energi och kinetisk. Men från referensen för någonting som annat tycker är kinetiskt så är detta i vila, som en potential som istället all annan kinetisk energi förhåller sig till. Så skillnaden mellan acceleration, hastighet och vila är en fråga om referens.
I stabil omloppsbana från någon referens sä kan det sägas ha en potentiell energi, och för att sjunka i gravitationsfältets potential eller detsamma att vara i jämvikt med trycket från omgivningen, så måste det som är i omloppsbana förändra sin hastighet, vilket är detsamma som att förändra sin potential mellan sitt förhållande till omgivningen.
Om allt är i jämvikt så kommer en lokal förändring att orsaka verkan på avstånd, vilket är detsamma som om verkan från ett avstånd orsakade lokal verkan där. Om saker på jorden sker för att det är i jämvikt med någonting som skedde i resten av universum tidigare är detsamma som att händelser som sker på jorden är i jämvikt med senare händelser i den första händelsens omgivning.
Vi vet att fiktiv reaktionsverkan sker ögonblickligen över avstånd, samtidigt som vi observerar att annat i omloppsbana liksom inom det elektromagnetiska fältet verkar av en orsak efter en tid som beror på avståndet, en fördröjning av information av kausalitet mellan orsak och verkan.
Formulerat med ögonblicklig verkan så kallar man det Coulomb-gauge och med fördröjning Lorentz-gauge.
Detta är även vad som beskriver tröghet från en referens som ser andra fiktiva krafter och reaktionskrafter, som t.ex. centrifugalkraft hos ett gyroskop.
Det här är inte lätt.
Man kanske skulle fundera mer på vad man förlorar med Einsteins modeller. Inte bara orsaker till hastighet hos Maxwells ekvationer, förhållande mellan E och B med Lorentzkraften, utan även vinklar hos rörelsemängdmomentet, som blandas ihop och försvinner in i annat. Vinklar som kan särskiljas upp till några dussin och själva ha slla möjliga olika förhållanden till hastighet, infallsvinkel, mm., mm.. *Poff, borta. Det blev visst bara intensiteten.
Einsteinfans som tror att ljusets hastighet är konstant för alla på riktigt och att andras men inte någons egna tid och avstånd förändras, kan fundera på hur fasen kan vara frånkopplad "c".
-"Det har nog de som kan det där en bra förklaring på. Garanterat."
Och "i" hos kvant-vågfunktionen skulle kunna vara potentialen. Antingen specifik, reducerad eller kvadratroten ur omloppsmekanikens massa, då en halv period och fritt fall ser likadant ut från en referens i systemet, och utifrån så kan det observeras rotera kring delat tröghetscentrum.
Och "h" kanske kan vara en vinkel i någon "r".
(Om man har ett plan inom vilket man har en tvärgående rotation längs normalen genom ett plan som är lokalt platt men som är i jämvikt med rotationsplanet tillbaka ner i fältet någon annanstans, och om man avgör tid från rotationsplanet från vila vid samma position som från fältet är vinkel genom jämviktsförhållandet från och till fältet, men också jämvikt mellan planets förändring mellan punkter längs sina omvända dimensioner efter en halv rotation, då borde man kunna avgöra all rörelse längs tre dimensioner hos en sfär med rotation, från ett ortogonalt fält till tangenten till ytan hos det roterande planet, genom förhållandet mellan information från två dimensioner hos fältet. Vilket ser ut som fyra dimensioner med avståndet från rotationsaxeln vid olika punkter över planet hos den roterande sfärens yta. Hm. Jag tror inte att jag ens är nära på att göra mig förstådd så jag får fundera lite mer på det där.)