Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-06, 13:42
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
När det gäller att bli frisk har jag gett upp. Har märkt att vissa har svårt att acceptera en sådan hållning så för syns skull kan jag säga saker som "man vet aldrig, mirakel kan ju ske" eller liknande. Dock tror jag inte alls på detta. Cancern är för spridd och inget cytostatika tycks mer än marginellt kunna påverka vidare spridning. Det är helt enkelt ett faktum att min lever inte kommer kunna ta hur mycket stryk som helst.

Jag är med det sagt inte säker på att den prognos jag fått = några månader nödvändigtvis måste vara korrekt. Har hört för många historier om folk med liknande diagnoser som ändå sedan levt på några år och jag tänker och tror att det inte är omöjligt. Ibland kan cancer av min typ hamna i inaktiva perioder och om något sådant skulle ske i närtid kan jag säkert få några månader extra. Det hoppas jag på!

Hur ser du på fenomenet att många vill peppa den cancersjuke att "kämpa"?

Själv tycker jag att det kan vara orättvist eftersom en realistisk kamp utgår ifrån att två parter har förhållandevis likvärdiga förursättningar/styrkor. Cancern tar dock inte hänsyn till rättvisa förutsättningar utan den kan tyvärr slå väldigt blint och oförutseende. Jag läste någonstans att S*ra D*nius i samband med sin cancersjukdom beskrev det som att man snarare underkastade sig sjukdomen, istället för att kämpa emot den. Hur känner du kring detta?
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-09-06 kl. 13:44.
Citera
2021-09-06, 13:49
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vad vet du om det?
Hur som helst, med en djup suck, hade det blivit bättre om jag skrivit "mentala" istf "själsliga"?
Jag återkommer inte i denna fråga eftersom jag vill undvika trams och själv gått i den fällan.
Jag klättrar ur den nu

Jag håller med, innan det blir mer trams. Det jag hävdat hela tiden är att utbildad personal inom sjukvården även Paliativvården måste veta vilka smärtlindringspreparat som får och skall användas. Däremot finns det ingenting i utbildningen om Själavård.
Citera
2021-09-06, 15:20
Medlem
NisseNyfikens avatar
Tankar kring tråden och eländet. Folk som läser och skriver i tråden är väl medvetna om att vi alla ska dö därför så undermedvete blir dom nyfikna. Jag kan säga så här man vet inte när och hur men att vi alla ska dö och i ditt fall så får du veta det met ungefär när och hur det är skillnaden. Bäst är väl om man är tillfredst att slutet är här. 40 år var medellivsländen på sten åldern än liten tröst i eländet vi ses på andra sidan ta en stesolid om du får deppiga tankar samt morfin mitt råd på vägen.
Citera
2021-09-06, 15:21
Medlem
elgecys avatar
Har du några pengar som ska gå vidare i arv?
Citera
2021-09-06, 15:41
Medlem
Roidberts avatar
Kommer du att #KavlaUpp och ta Covid-vaxxet innan du dör?
Citera
2021-09-06, 15:53
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Aldrig funderat på att göra din död till något spektakulärt?

Fallskärmshopp utan fallskärm och landa i fontänen på Sergels Torg eller liknande.
Citera
2021-09-06, 16:20
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.

Vore roligt att få svara på era frågor om ni har några!

Har du testat höga doser amygdalin? Propagerar inte för något och vet själv inte mycket om detta, men om du ändå har dödsdomen klar.

https://anthropocene.live/2019/07/01...bara-forsvann/
Citera
2021-09-06, 16:45
Medlem
AversisrevAs avatar
Har du fått information från vården om hur du kan förvänta dig avlida; alltså vad som ”ger upp” först?

Har ni diskuterat palliativ sedering om det blir smärtsamt, så att du i princip kan sova när det tar slut.
Citera
2021-09-06, 18:55
Bannlyst
Citat:
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.

Har du upplevt sann kärlek?
Citera
2021-09-06, 19:40
Medlem
Citat:

Tack för att du delar med dig av ditt liv och dina tankar. Är imponerad av ditt lugn och mod.

Har du övervägt, eller funderat på, möjligheten att frysa ner dig i hopp om att du i framtiden kan bli upptinad i en värld med helt andra medicinska möjligheter?
Citera
2021-09-06, 20:17
Medlem
Vad tror du om att ta höga doser CBD? CBD sägs kunna slå sönder tumörer eller liknande. Har läst flera historier om folk som haft tumörer som senare kommit på undersökning och vips... bättre prognos.

Du har nog inget att förlora på att prova.
https://nordicoil.se/alla-produkter

Sen vidare kan jag tipsa om en klinik som heter Docrates i Finland. Dom verkar kunna bota folk som varit halvt döende. Nån kille blev bra på 50 dagar ungefär. Värt att kolla upp! All lycka till dig och ge inte upp!
Citera
2021-09-06, 20:52
Medlem
NeinChads avatar
Citat:
Jag har funderat på vad jag skulle göra om jag fick ett sådant besked och jag hade förmodligen gått ut och börjat skjuta knarklangare eller nåt. Vad är din plan? Ta smärtstillande och invänta slutet? Dödshjälp i Sweiz?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in