Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-10, 22:09
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepex
Vad upplever du att du prioriterar annorlunda i livet? Läste längre back i tråden och fick ett intryck att arbetet var en viktig del av ditt liv. Måste säga att det är väldigt inspirerande att läsa din livsglada och positiva attityd.

Tackar även för att du väljer att dela din tid med oss.

Mitt största prio denna sista tid blir att umgås och göra och meningsfulla saker med min fru. Vi försöker hinna med lite roliga restaurangbesök och sånt så länge jag fortfarande orkar (vilket jag än så länge gör). Även att umgås med vänner och familj är ett prio.

Arbetet har som du konstaterat varit viktigt för mig. Speciellt senare i livet då jag haft roligare och mer meningsfulla arbeten än som ny på "marknaden". Pga ork och sjukskrivning är arbetet inget jätteprio för mig, men skulle jag mirakulöst bli frisk igen skulle jag ta mig an arbetet igen med hull och hår.
Citera
2021-09-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.

Vore roligt att få svara på era frågor om ni har några!

Bara 40, beklagar mannen, det är en hård värld.
Ingen sitter säkert, det kan växa något skit i en utan att man vet.

Lite undringar
Känner du smärta?
Vad fick dig att kontakta vården?
Några tecken man ska ha koll på så det kan upptäckas tidigare?
Mycket skräpmat eller är det slumpen tror du?
Citera
2021-09-10, 22:15
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Tack för svar. När du fick ”beskedet” var det som en direkt acceptans? Känns så långsökt för en annan som inte är i den situationen att ändra tankesätt så.. hur tar din fru allting?

Från början fanns ett litet hopp om att jag skulle svara bättre på behandlingen och kanske till och med bli frisk. Att risken var överhängande att det inte skulle bli så accepterade nog jag ganska omedelbart, men hoppades ändå in i det sista. Beskeden från läkarna har alltså justerats under behandlingens gång och jag tror nog jag accepterat "nuläget" allt eftersom det rullats upp.

Min fru är naturligtvis ledsen (för att inte säga förkrossad) men har så vitt jag kan bedöma accepterat läget som det är. Vi vill dock bägge hellre än att gå ner oss i bitterhet och skräck, leva den här sista tiden tillsammans med så mycket rolig och meningsfull samvaro som möjligt. Vi har det under omständigheterna väldigt bra även nu.
Citera
2021-09-10, 23:09
Medlem
Brallis55s avatar
Citat:
Från början fanns ett litet hopp om att jag skulle svara bättre på behandlingen och kanske till och med bli frisk. Att risken var överhängande att det inte skulle bli så accepterade nog jag ganska omedelbart, men hoppades ändå in i det sista. Beskeden från läkarna har alltså justerats under behandlingens gång och jag tror nog jag accepterat "nuläget" allt eftersom det rullats upp.

Min fru är naturligtvis ledsen (för att inte säga förkrossad) men har så vitt jag kan bedöma accepterat läget som det är. Vi vill dock bägge hellre än att gå ner oss i bitterhet och skräck, leva den här sista tiden tillsammans med så mycket rolig och meningsfull samvaro som möjligt. Vi har det under omständigheterna väldigt bra även nu.

Lita på Onkologerna som kan och vet allt om cancer. Om det inte blev "Påse på magen" var det bevis på att cancern hade spridit sig.
Citera
2021-09-11, 02:46
Medlem
Mrlind92s avatar
Hmm asså även om du fått beskedet. Så är det faktist inte säkert att tiden blir kort. Har en gammelfarmor och fader som haft tjocktarms cancer. Hon fick lite samma utlåtande. som dej ang tid men är på 14 års övertid. Men under åren har de varit lite operationer under åren.
Så jag hoppas dej all lycka. Jag hoppa verkligen att du har några nära du kan spändera mycket tid med nu.
Citera
2021-09-11, 03:09
Medlem
Brallis55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrlind92
Hmm asså även om du fått beskedet. Så är det faktist inte säkert att tiden blir kort. Har en gammelfarmor och fader som haft tjocktarms cancer. Hon fick lite samma utlåtande. som dej ang tid men är på 14 års övertid. Men under åren har de varit lite operationer under åren.
Så jag hoppas dej all lycka. Jag hoppa verkligen att du har några nära du kan spändera mycket tid med nu.

Ingen erfaren cancerläkare sätter dit en Stomipåse om det finns spridd cancer i tarmen. Däremot om det finns en tumör i tarmen som inte metastiserat, då sätter läkaren dit en stomipåse. Om läkaren fick bort alla rester av cancern, då kan patienten leva hela sitt kvarvarande liv som kan bli både 30-50 år. Därför för att vara säker på att ha fått bort all cancer runt tumören tar han bort för mycket av den cancerdrabbade biten av tarmen för att vara säker på att ha fått bort all cancer.
Citera
2021-09-11, 03:42
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
Tack. Jag kanske ska säga att jag förvisso känner till såväl tio guds bud som grundläggande kristen teologi kring syndernas förlåtelse. Min poäng när jag sa att jag inte känner till den kosmiska lagen var alltså jag att vet vilken lag som är den rätta (och - naturligtvis - att jag inte tror på någon sådan uttalad lag för frälsning överhuvudtaget).

Jag ber dig att åtminstone tänka över saken med den tid du fortfarande har kvar.

Det gäller din framtid i evigheten.

Ha hopp i att Jesus Kristus betalade för din synd.
Citera
2021-09-11, 09:11
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallis55
Lita på Onkologerna som kan och vet allt om cancer. Om det inte blev "Påse på magen" var det bevis på att cancern hade spridit sig.

Inte helt sant, jag opererade bort en tumör i tjocktarmen men fick ingen påse på magen och några andra tumörer har inte hittats även nu två år efter operationen.
Citera
2021-09-11, 09:55
Medlem
Brallis55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Inte helt sant, jag opererade bort en tumör i tjocktarmen men fick ingen påse på magen och några andra tumörer har inte hittats även nu två år efter operationen.

Självklart gör man så, när läkarna ser att det inte finns risk för metastaser, det gjorde man tydligen hos dig. En annan sak man gör sedan 20 år, är att stomiopererade som inte fått några återfall under en längre tid, där tas stomipåsen bort och tarmändarna sys ihop igen som då lever ett normalt liv igen, utan allt bök med påstömning flera gånger varje dag.
Citera
2021-09-11, 09:57
Medlem
Citat:
Tack. Jag kanske ska säga att jag förvisso känner till såväl tio guds bud som grundläggande kristen teologi kring syndernas förlåtelse. Min poäng när jag sa att jag inte känner till den kosmiska lagen var alltså jag att vet vilken lag som är den rätta (och - naturligtvis - att jag inte tror på någon sådan uttalad lag för frälsning överhuvudtaget).
Flashback har inget portlås i effektiv mening.
Jag har för egen del inte lyckats finna ett effektivt sätt att hövligt och bestämt tacka nej när religiösa nasare ringer på. Att säga att man inte vill diskutera religiösa frågor besvaras med att man är både oandlig och ointellektuell, att man har alla möjliga etiska problem och måste räddas. Att det är fel tillfälle att försöka visar bara att det är brännande angeläget just nu! Allt detta serverat med segt tålamod och med det inåtvända leende som Hedenius tyckte så illa om.
Numera har vi tack-och-lov portlås
Citera
2021-09-11, 10:08
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallis55
Självklart gör man så, när läkarna ser att det inte finns risk för metastaser, det gjorde man tydligen hos dig. En annan sak man gör sedan 20 år, är att stomiopererade som inte fått några återfall under en längre tid, där tas stomipåsen bort och tarmändarna sys ihop igen som då lever ett normalt liv igen, utan allt bök med påstömning flera gånger varje dag.

Ja, det har du rätt i.
Citera
2021-09-11, 10:26
Medlem
Brallis55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Ja, det har du rätt i.

Tack.

Trots alla framsteg och glädjebesked, så ser man riktigt tråkiga besked från Cancerfondens och Netdoctorns cancerläkare att kvinnor som efter 20 år trott sig vara botade från sin bröstcancer som fått tillbaks cancern.

https://i.postimg.cc/d0Qv9vkL/A-terfall.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in