Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-14, 02:45
Medlem
Om James Gandolfini dött mitt under Sopranos, vad hade David Chase gjort? Hade dom försökt fortsätta serien utan honom som dom gjorde när Nancy Marchand dött? Det hade inte varit omöjligt, men kanske inte så lyckat. Jag skulle anta att dom bara lagt ner det.
Citera
2021-09-14, 03:25
Medlem
dampskalles avatar
Phil i Spanarna på Hill Street dog ju på riktigt. Folk tyckte det var hemskt. Serien klarade sig ju eftersom det var så många andra.

Annars har man ju gjort klart filmer efter att huvudpersonen dött IRL.
Citera
2021-09-14, 03:31
Medlem
covfefe...s avatar
Finns exempel därute: https://www.imdb.com/list/ls008019226/

Vill för övrigt minnas att Ulf Qvarsebo gick ifrån oss under inspelningen av Hem till byn. Enligt Aftonbladet var det helt ok under den seriens gång: "När en skådespelare i 'Hem till byn' avlider så skrivs det också in i handlingen. De övriga skådespelarna får sedan gå på en begravning till - den som filmas".

Antar att det hade varit annorlunda i det exempel du nämner där den döde var huvudrollsinnehavare. Men jag antar att man tvingats lösa det på liknande sätt.
Citera
2021-09-14, 05:36
Medlem
MrMadoffs avatar
Tror dom spelar in avsnitt där de flesta karaktärer dör på ett eller annat sätt. Så dom får väl helt enkelt köra något sådant avsnitt och därefter ta beslut om det är värt att fortsätta serien eller inte.
Citera
2021-09-14, 05:39
Medlem
Spartacus var ju ett exempel, huvudpersonen dog, sen så vart serien inte alls lika bra.
Citera
2021-09-14, 05:56
Bannlyst
Fast & Furious 7 Är ju en film där Paul Walker medverkade i halva sen dog han men filmen blev ändå klar och om jag minns rätt så gestaltade hans bror några roller åt honom
Citera
2021-09-14, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Om James Gandolfini dött mitt under Sopranos, vad hade David Chase gjort? Hade dom försökt fortsätta serien utan honom som dom gjorde när Nancy Marchand dött? Det hade inte varit omöjligt, men kanske inte så lyckat. Jag skulle anta att dom bara lagt ner det.
Gösta Prüzeliuz/Reidar Dahlén i Rederiet dog ju plötsligt. I handlingen sas det först att han var på golfresa, men i avsnittet efter hade han dött och det var begravning.

Carrie Fisher/Princessan Leia i Star Wars samma sak, plötsligt borta. Man använde lite arkivfoto men det blev ändå tydligt att hon försvann abrupt och onaturligt ur handlingen.

Men det absolut vanligaste är ju att skådespelaren inte dör men tröttnar och vill sluta i serien. Då skrivs dramatiska skeenden in i handlingen, till exempel dödsfall.

Det finns andra kreativa och roliga lösningar. När Blade Runner skulle klippas om till bluray-utgåvan typ 30 år efter originalet ville man ändra en del av handlingen och dialogen. Då fick Harrison Fords son hoppa in och göra Rick Deckards röst.
Senast redigerad av SirDuke 2021-09-14 kl. 06:09.
Citera
2021-09-14, 07:01
Medlem
Nog hade det inte blivit så lyckat men troligen hade David Chase planat ut det istället för att göra ett abrupt avslut på serien. Utan James Gandolfini hade det inte gått att fortsätta med samma resultat.
Citera
2021-09-14, 07:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vilken dum fråga. Det har hänt åtskilliga gånger och kommer hända. Man får helt enkelt anpassa seriens handling.
Citera
2021-09-14, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Finns exempel därute: https://www.imdb.com/list/ls008019226/

Vill för övrigt minnas att Ulf Qvarsebo gick ifrån oss under inspelningen av Hem till byn. Enligt Aftonbladet var det helt ok under den seriens gång: "När en skådespelare i 'Hem till byn' avlider så skrivs det också in i handlingen. De övriga skådespelarna får sedan gå på en begravning till - den som filmas".

Antar att det hade varit annorlunda i det exempel du nämner där den döde var huvudrollsinnehavare. Men jag antar att man tvingats lösa det på liknande sätt.
Var ju flera som trillade av men serien gick ju under 35 års tid.
Citera
2021-09-14, 09:43
Avstängd
Atthaenhobbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Spartacus var ju ett exempel, huvudpersonen dog, sen så vart serien inte alls lika bra.

Faktiskt sant. Skådisarna var på köpet rätt lika varandra till utseende och storlek.
Citera
2021-09-14, 11:00
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Fast det var väl säsongsavslut och första avsnittet på säsongen efter så var han död? Samtidigt som Carl åkte ib och Tony hamna i rullstol?

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Gösta Prüzeliuz/Reidar Dahlén i Rederiet dog ju plötsligt. I handlingen sas det först att han var på golfresa, men i avsnittet efter hade han dött och det var begravning.

Carrie Fisher/Princessan Leia i Star Wars samma sak, plötsligt borta. Man använde lite arkivfoto men det blev ändå tydligt att hon försvann abrupt och onaturligt ur handlingen.

Men det absolut vanligaste är ju att skådespelaren inte dör men tröttnar och vill sluta i serien. Då skrivs dramatiska skeenden in i handlingen, till exempel dödsfall.

Det finns andra kreativa och roliga lösningar. När Blade Runner skulle klippas om till bluray-utgåvan typ 30 år efter originalet ville man ändra en del av handlingen och dialogen. Då fick Harrison Fords son hoppa in och göra Rick Deckards röst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in