2021-09-15, 12:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Snarare kallas det att han är medietränad och inte försöker försvara sig mot en mediestorm som han inte kan vinna mot, utan bara förvärra.
Inte omöjligt att det skett i överenskommelse med partiet om att låta den interna utredningen avslutas.

Populistiska feministen Irene Pozar var häromdagen ute och slog på stora trumman i en krönika om att man minsann omedelbart skulle ha gjort en polisanmälan.

Citat:
Det räcker inte att utreda anklagelserna internt
Citat:
Att riksdagsledamoten Hanif Bali anklagas för att ha förmått en flicka att skicka nakenbilder är mycket allvarligt.
Nu försöker Moderaterna utreda händelsen själva.
Deras beslut om att starta en intern utredning följer ett mönster vi ofta ser när det gäller sexuella övergrepp och trakasserier på arbetsplatser, skolor och inom organisationer.
Citat:
Det är bra att man vill gå till botten med de - men om det finns minsta misstanke om att ett brott begåtts, framför allt mot ett barn, så bör huvudregeln vara att koppla in polis. Det är alldeles för viktigt och allvarligt för att läggas i en hög av interna dokument och möten.
Citat:
Man kan in absurdum hävda att man tar anklagelser på fullt allvar, men man kan inte bortse från vilken tyngd och påverkan en faktisk polisanmälan har. Att se en polisanmälan som en del av den rutin man har gällande ärenden som rör olika typer av misstänkta sexualbrott borde vara självklart.
För min del tror jag att M gått vidare till polisen om det HB gjort varit fel. Och även om de inte gjort det hade det skadat partiet rejält …

https://www.expressen.se/kronikorer/...serna-internt/
Citera
Medlem
Det enda som faktiskt finns är en anklagelse.
Att bedöma om Hanif gjort det eller inte är omöjligt, om man ska vara seriös.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Om anklagelserna stämmer, så finns det skickade meddelande, och det blir polisanmälan och fällande.

Om de inte stämmer, så blir det antingen ingen polisanmälan, eller en där han frikänns. I det läget kommer troligen det att mjölkas så mycket som möjligt av de som ogillar honom, och det finns en hyfsat stor risk att ett frikännande blir.. orelevant för han blir dömd i media.

Om han är skyldig eller oskyldig har jag såklart ingen aning om. Men ju längre tid det tar innan en polisanmälan desto troligare att han är oskyldig.

På alla sociala medier kommuniceras det inte via text. Alla sociala medier, eller alla som använder sociala medier, sparar inte heller skärmdumpar eller konversationer för alltid.

Finns det inga såna bevis kan Hanif Bali såklart inte bli dömd för något, men det betyder verkligen inte att anklagelserna är falska.

Personligen tycker jag Balis förklaring känns väldigt tillrättalagd och följer en mall som man sett många gånger tidigare i liknande ärenden. Flickorna utmålas som galet förälskade i och försöker aggressivt få de vuxna männen de nu anklagar i säng, och när de får nobben blir de hämndlystna och hittar på saker.

Det låter som en klassisk pedofilbortförklaring framtagen av någon krishanteringsfirma om du frågar mig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Han är körd. Helt körd. Det spelar ingen roll vad han gör nu. Även om han frias från misstankar är han för evigt färgad av detta. Körd.

Nej, läs hans kommentarsfält på Facebook, alla backar honom tills bevis framkommit att han är skyldig.
Varför hatar Flashback HB, är det massa vänsterpack som hittat hit? 👮🏽‍♀️🤮
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej, tiden tyder på att m-ledningen försökte tysta ner det men misslyckades. M-ledningen bör därför dömas för skyddande av brottsling, och eftersom det gäller en betydelsefull person bör det bli maxstraffet 4 år.

M - ledningen har inget med att göra om det blir en polisanmälan. Det var ett val av offret(eller troligare, de runt offret) att gå dit istället för polisen. Det gör man i så fall antingen av utpressningskäl eller att man vet man inte har bevis nog för domstol.
Citera
2021-09-15, 13:00
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej, tiden tyder på att m-ledningen försökte tysta ner det men misslyckades. M-ledningen bör därför dömas för skyddande av brottsling, och eftersom det gäller en betydelsefull person bör det bli maxstraffet 4 år.

Borde inte HB först få en dom, innan någon i M kan dömmas för "skyddande av brottsling" ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Så med andra ord en efterhandskonstruktion.

Jag har tolkat det som att han svarade på frågan om han kände till något om en initierad utredning alt. en till partiet vokaliserad anklagan mot honom?
Citera
Medlem
HalvbakadPotatiss avatar
Har följt AS på twitter länge och hon har varit väldigt kritisk mot HB. Om det HB skriver stämmer så finns det ett gott motiv för varför AS skulle vara med och försöka sänka honom. Har andra kontakter inom MUF och M som jag ska höra med när vi ses i veckan. En av dem var förmodligen med i internutredningen i egenskap av FS-ledamot i MUF.

Håller tummarna för insider info
Citera
2021-09-15, 13:01
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Även den makten är borta. För varje inlägg kommer tusen peddo-kommentarer att komma

Njä, inte om han lyckas bevisa att det inte finns någon substans i det hela. Dock spelar det inte så stor roll vad anonyma vänstertroll och pissliberaler brölar ur sig. Media kommer inte kunna komma med några anklagelser och börjar privatpersoner anklaga honom på twitter så är det ju ganska enkelt för honom att anmäla och emotse fällande dom och ett litet skadestånd.
Citera
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Även sånt som inte är olagligt kan ses som ytterst olämpligt eller förkastligt. Vilket parti eller vilka väljare har förtroende för en 35-åring som jagar tonårsbrudar? Hanifs politiska karriär är med största sannolikhet över oavsett om det han gjort är olagligt eller inte.

Det verkar som att flera personer i hans närhet redan har insett det och lämnat det sjunkande skeppet. HB är borttvättad från Jan-Emanuels Instagram. Hans poddkollega från God Ton Per Lindgren verkar ha avtaggat sig själv från alla God Tons instagrambilder.

Vill du ha ett litet halmstrå så skulle han kunna klara sig om det visar sig att anklagelserna är påhittade. Eller att det visar sig att den där iranie-SSU'aren som hintat på Twitter om groominganklagelser mot HB redan förra året ligger bakom någon slags konspiration (inlägg som han nyligen raderat). Hur troligt låter det? HB är körd.
OK, inom ett par minuter så vändes alltså allt som jag precis skrivit helt upp och ner.
Efter att ha läst igenom HB's inlägg så låter det tamigfan som att de två små halmstrån jag beskrev ovan visade sig vara ett kombinerat hölass.

Otroligt nog så låter HB's version som den troligaste. Tror knappast att han hade vågat avfärda anklagelserna på det där sättet om han faktiskt betett sig olämpligt. Då finns ju risken att tjejen drar fram printscreens. Får känslan av att han så säkert och tydligt kan avfärda anklagelserna eftersom han helt enkelt vet att det inte existerar några chattloggar som kan läggas fram som bevis.

Rätt ska vara rätt. Ska se om jag kan hitta den där iranie-SSU'arens Twitter-inlägg på någon sajt som speglar Twitter eller på någon Wayback-machine. Den lilla sossen som försökt konspirera bort en politisk motståndare måste ställas till svars. Någon som minns hans användarnamn?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
På alla sociala medier kommuniceras det inte via text. Alla sociala medier, eller alla som använder sociala medier, sparar inte heller skärmdumpar eller konversationer för alltid.

Finns det inga såna bevis kan Hanif Bali såklart inte bli dömd för något, men det betyder verkligen inte att anklagelserna är falska.

Personligen tycker jag Balis förklaring känns väldigt tillrättalagd och följer en mall som man sett många gånger tidigare i liknande ärenden. Flickorna utmålas som galet förälskade i och försöker aggressivt få de vuxna männen de nu anklagar i säng, och när de får nobben blir de hämndlystna och hittar på saker.

Det låter som en klassisk pedofilbortförklaring framtagen av någon krishanteringsfirma om du frågar mig.

Verkar mindre som han hintar om det, och mer hintar om att hon skulle ha blivit övertalad att försöka få Bali att göra något allvarligt nog att bli utslängd för.

Men det kan vara vilket som. Eller så är han skyldig. Omöjligt att veta vilket än. Men att det inte polisanmäls talar för oskyldig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Inte omöjligt att det skett i överenskommelse med partiet om att låta den interna utredningen avslutas.

Populistiska feministen Irene Pozar var häromdagen ute och slog på stora trumman i en krönika om att man minsann omedelbart skulle ha gjort en polisanmälan.

För min del tror jag att M gått vidare till polisen om det HB gjort varit fel. Och även om de inte gjort det hade det skadat partiet rejält …

https://www.expressen.se/kronikorer/...serna-internt/

Förstår inte varför det skulle vara upp till Moderaterna att anmäla.
Tjejen(och hennes föräldrar) har valt att inte göra det. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in