Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 09:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odok
Ja, folk som jobbar på Fria Tider är korkade och slarviga. Det var andra som anmälde TdW för att hon upprepade bett tjejen lägga upp nakenbilder, och tjejen ville inte gå vidare med någon utredning när polisen hörde av sig.

Misstaget var begripligt eftersom TV själv skrev i en tweet att det var 17-åringen som polisanmälde henne.
Citera
2021-09-17, 09:45
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
1: jag svarade inte dig
2ch?

1. Skicka ett pm om du vill ha privata diskussioner med någon.

2.Det är skillnad på att hävda någons oskuld när de nekar jämfört med någon som erkänt.
Citera
2021-09-17, 09:46
Medlem
trillians avatar
Visst måste det finnas någon form av bevisning för att man skall väcka åtal?

Samt: visst kan en väldigt trovärdig berättelse räcka som bevisning i sexualbrott numera?
Jag tänker på vissa fall där gärningsmän dömts mot deras nekanden samt avsaknad av bevisning men för att kvinnan i fråga har en mycket sammanhängande och detaljerad berättelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Misstaget var begripligt eftersom TV själv skrev i en tweet att det var 17-åringen som polisanmälde henne.

Det var slarvigt och korkat att inte verifiera ett sådant påstående från en komplett dåre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Nja så är det väl inte. En förundersökning öppnas väl om det finns skäl att anta att en brott kan ha begåtts som går att utreda. Tror du blandar ihop det med när åtal väcks.
Ja, du har rätt.

Frågan kvarstår dock.
Kan man anta att åklagaren tycker att det har begåtts ett brott eller fungerar särskilda åklagarkammaren annorlunda mot en vanlig åklagare?
Citera
Medlem
Astralhopps avatar
Då kör vi - när en polisanmälan har upprättats görs en bedömning av om det finns skäl att tro att ett brott har inträffat och om en brottsutredning, en förundersökning, ska inledas.
Senast redigerad av Astralhopp 2021-09-17 kl. 10:00.
Citera
2021-09-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chuckprince
Stämmer inte, en förundersökning syftar till att faställa vem som är skyldig till brott SAMT om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal. I det inledande skedet har åkl därför inte tagit ställning till om hen tror att åtal kan väckas.
Nej, jag formulerade mig lite dålig och blandade ihop åtal och brott.

En vanligt åklagare inleder inte en förundersökning om hon inte tror att ett brott har begåtts. Men fungerar särskilda åklagarkammaren annorlunda, är de kanske skyldiga att inleda förundersökning vid minsta misstanke?
Citera
2021-09-17, 09:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Förundersökning inledd mot Hanif Bali

Åklagare har nu beslutat att inleda en förundersökning mot moderaten Hanif Bali, som anklagats för olämpligt sexuellt beteende.

Under gårdagen rubricerades det misstänkta brottet som ”försök till utnyttjande av barn för sexuell posering”.
– Polisanmälan bygger på det här anonyma tipset som enbart består av en tidningsartikel som är inskickad till polismyndigheten. Utifrån tidningsartikeln har vi då rubricerat det här påstådda brottet som försök till utnyttjande av barn för sexuell posering, sa chefsåklagaren Maria Sterup till nyhetsbyrån TT som leder förundersökningen då.

https://www.expressen.se/nyheter/upp...ot-hanif-bali/

Oklart om beslutet idag fortfarande bygger på den anonyma anmälan eller om hänsyn också tagits till 17-åringens egen anmälan.
Spelar det någon roll för utvecklingen tror du?
Citera
2021-09-17, 09:49
Medlem
N/a
Senast redigerad av lawnmowermike02 2021-09-17 kl. 09:53.
Citera
2021-09-17, 09:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jag tror du missar min poäng.
En åklagare inleder inte en förundersökning hon inte tror kan leda till åtal. Oavsett vem det än är som anmält och oavsett vad det är för brott.

Skiljer sig åklagarkammaren på den här punkten och isåfall hur?

En förundersökning inleds om det finns en misstanke att ett brott begåtts. Det behöver inte ens finnas en misstänkt person. Många förundersökningar läggs ner innan man kommer till åtal.

Tror inte att Särskilda åklagarkammaren har speciella regler.
Citera
2021-09-17, 09:51
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Visst måste det finnas någon form av bevisning för att man skall väcka åtal?

Samt: visst kan en väldigt trovärdig berättelse räcka som bevisning i sexualbrott numera?
Jag tänker på vissa fall där gärningsmän dömts mot deras nekanden samt avsaknad av bevisning men för att kvinnan i fråga har en mycket sammanhängande och detaljerad berättelse.

Japp.
I detta fall ska han ha bett om naken bilder över sociala medier, så borde vara tämligen enkelt att hitta bevis om så är fallet och inte enbart gå på hennes ord. Hanif ska enligt han själv ha bevis. Vi får se vad som framkommer.
Citera
2021-09-17, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jag tror du missar min poäng.
En åklagare inleder inte en förundersökning hon inte tror kan leda till åtal. Oavsett vem det än är som anmält och oavsett vad det är för brott.

Skiljer sig åklagarkammaren på den här punkten och isåfall hur?
Varifrån har du fått det? Förundersökningen är förutsättningslös och avser ju att visa om det hänt och skuld eller ej.

Det är åtal som inte ska ske utan att tro på fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in