2021-09-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars
Snark… ännu en Missing white woman syndrome-tråd. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Miss...woman_syndrome
Spot on.
Citera
2021-09-18, 10:38
Medlem
Hur länge kan killen sitta häktad?
Omöjligt att dömma honom för mord iaf.
Citera
2021-09-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Hur länge kan killen sitta häktad?
Av det jag har sett så verkar det inte ovanligt med ett par år mellan brott och verkställt straff i USA. Men det blir nog svårt att gripa honom innan hon är hittad. Eller han själv för den delen.
Citat:
Omöjligt att dömma honom för mord iaf.
Det är väl fullt möjligt att döma honom för mord om det framkommer att han mördat henne?
Citera
2021-09-18, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Av det jag har sett så verkar det inte ovanligt med ett par år mellan brott och verkställt straff i USA. Men det blir nog svårt att gripa honom innan hon är hittad. Eller han själv för den delen.

Det är väl fullt möjligt att döma honom för mord om det framkommer att han mördat henne?

Hur ska dom dömma honom för mord tänkte du?
Även om hon hittas ihjälslagen med en sten i huvet eller halsen avskuren och inte hittar mordvapnet blir det helt omöjligt bevisa det var han som gjorde det.
Citera
2021-09-18, 12:19
Medlem
Citat:
Hur ska dom dömma honom för mord tänkte du?
Även om hon hittas ihjälslagen med en sten i huvet eller halsen avskuren och inte hittar mordvapnet blir det helt omöjligt bevisa det var han som gjorde det.
Absolut. Om de inte hittar ett eventuellt mordvapen, det inte finns några vittnesuppgifter, inget erkännande, inget dna, inga digitala spår, inga tekniska bevis i någon form kring bilen, kroppen, platsen för mordet eller annan plats knuten till de inblandade, då blir det såklart svårt att döma för mord.

Jag vet ärligt talat inte hur jag tänkte som inte automatiskt utgick från alla dessa antaganden.
Citera
2021-09-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Absolut. Om de inte hittar ett eventuellt mordvapen, det inte finns några vittnesuppgifter, inget erkännande, inget dna, inga digitala spår, inga tekniska bevis i någon form kring bilen, kroppen, platsen för mordet eller annan plats knuten till de inblandade, då blir det såklart svårt att döma för mord.

Jag vet ärligt talat inte hur jag tänkte som inte automatiskt utgick från alla dessa antaganden.

Herregud.
DNA? Dom va ihop. Självklart har hon hans DNA på sig.
Vittnen? det krävs i princip att någon sett honom döda henne.
Digitala spår? Vilka då? Där han skriver till sina kompisar att han döda henne eller vad?
Vad för bevis vid bilen? Som sagt de var tillsammans. Även om de hittar hennes blod i bilen kan han bara säga hon skar sig.

Förstår du vill leka smart, men sånna här fall är extremt svåra att bevisa.
Precis som att man aldrig lyckades döma mats alm för mord.
Citera
2021-09-18, 12:49
Medlem
Citat:
Herregud.
DNA? Dom va ihop. Självklart har hon hans DNA på sig.
Vittnen? det krävs i princip att någon sett honom döda henne.
Digitala spår? Vilka då? Där han skriver till sina kompisar att han döda henne eller vad?
Vad för bevis vid bilen? Som sagt de var tillsammans. Även om de hittar hennes blod i bilen kan han bara säga hon skar sig.

Förstår du vill leka smart, men sånna här fall är extremt svåra att bevisa.
Precis som att man aldrig lyckades döma mats alm för mord.
DNA som i att hans DNA påträffas i sårskador på ett sätt som binder honom till uppkomsten av dem. Eller på ett eventuellt mordvapen. Eller på dumpade tillhörigheter längs vägen hem. Digitala spår som rörelsemönster i mobiler eller surfplattor som kan binda honom i tid och rum till en framtida fyndplats. Trafik- eller övervakningskameror som kan visa deras rörelser och när och var hon slutade synas på bilderna. Det kanske finns vittnen som inte sett själva dådet men som kan berätta om var och när han har setts, om hon var i hans sällskap, vad som sades, hur stämningen var, mm.

Folk har dömts i USA på indiciekedjor förr om de bara är tillräckligt långa och solida.

Det var inte min mening att uppröra dig eller leka smart, jag bara ifrågasatte att det redan nu gick att fastslå att en fällande dom för mord var omöjlig.
Citera
2021-09-18, 13:50
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Finns väl en del av Yellowstone som är laglöst? Där man kan ha ihjäl folk och tekniskt sätt komma undan med det.
.

Stämmer, man kan läsa om det här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Zone_o...h_(Yellowstone)
Citera
2021-09-18, 13:53
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars
Snark… ännu en Missing white woman syndrome-tråd. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Miss...woman_syndrome

....

Stämmer bra.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Miss...woman_syndrome

Aftonbladet hade säkerligen inte skrivit om en förorts- latino/svart tjej som förvunnnit. Visar på Aftonbladet värderingar....
Citera
2021-09-18, 16:29
Medlem
Så en saknad kvinna i USA blir en nyhet i Sverige. För att krydda något så ointressant pekar jag på faktumet att någon tyckte det var relevant att nämna fjärilar, spinner vidare till "project monarch" och landar på männen i svart. Eller nå't. Pumpan och uppkommande halloween? Meh.
Citera
2021-09-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Stämmer, man kan läsa om det här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Zone_o...h_(Yellowstone)

Det har aldrig prövats i domstol, och området är inte tekniskt sett laglöst; däremot kan det enligt de komplicerade reglerna för amerikansk rättvisa bli problem att utse en jury från ett område där det inte finns några bofasta.

Om ett mord skulle konstateras ha skett inom det aktuella området blir det väl en fråga för Högsta Domstolen, som sannolikt skulle finna på något sätt att avgöra fallet ändå!
Citera
2021-09-18, 17:51
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Killen har ett mellanöstern utseende, dålig impulskontroll etc. Polisen borde ha häktat honom direkt innan han hann smita, den hala ålen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in