Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-18, 21:33
Medlem
Yatsys avatar
Det viktigaste är att rösta bort regeringen. Det är måste till ett regeringsskifte för normal taxa för elkunder.
Citera
2021-09-18, 21:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Det är skillnad på produktionskapacitet och överföringskapacitet. Vi har gott om produktion men många ställen med patetiskt låg överföringskapacitet. Vi kan på flera ställen helt enkelt inte överföra all el vi tillverkat.
Och? kan man inte leverera el så är det per definition inte stabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Låter konstigt. Jag har bott i mitt hus nästan 20 år och kan inte komma ihåg att det varit ett enda strömavbrott. Rätt otroligt.

Helt klart är att vi badar i el, så mycket så vi har överskott även under dygnets allra mest belastade timmar, så vi kan sälja dyrt till Tysken, Dansken och Finnen (och Bellman )
Kan du svara på vad som är en mycket enkel fråga utan att ljuga och snacka skit? hur kan det vara stabilt när man går ut och varnar om att det kan bli aktuellt att koppla bort delar av elnätet pga elbrist?

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att det skulle ha varit av elbrist låter helt fel.

Däremot (eftersom det inte var tillfälligt under en reparation eller så) så lär det handla om att staten inte har ordnat tillräckligt transmission till området där du bor. Det kommer antagligen lösa sig med tiden såvida det inte är en obygd som staten inte vill kasta mer pengar på.
Det va ingenting tillfälligt eller extraordinära händelser som ligger bakom, problemet är att det fanns risk att man inte kunde leverera el och det är inget tillfälligt.
Citera
2021-09-18, 21:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Inte ett smack stabilt. Även jag har fått brev från vattenfall om hur de kommer prioritera i mitt område..dvs företagen först och enskilda hushåll kommer längst ner på skalan.
Just därför jag undrar hur det kan kallas stabilt, varning om avstängning pga elbrist är den totala motsatsen av stabilt.
Citera
2021-09-18, 21:48
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan du svara på vad som är en mycket enkel fråga utan att ljuga och snacka skit? hur kan det vara stabilt när man går ut och varnar om att det kan bli aktuellt att koppla bort delar av elnätet pga elbrist?

Lugn och fin, jag försöker alltid svara och länkar där så erfodras till fakta.

Angående ditt hus: troligtvis bor du i något område där nätet inte hunnit med expansionen. Sannolikt löses detta as we speak. Vi har ingen generell elbrist, tvärt om så har vi norra Europas starkaste elproduktion och exporterar 15-20% av vår produktion.
Vår produktion är så stark så vi till och med nettoexporterar när behovet är som störst, till sköna höga priser.
Citera
2021-09-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Inte ett smack stabilt. Även jag har fått brev från vattenfall om hur de kommer prioritera i mitt område..dvs företagen först och enskilda hushåll kommer längst ner på skalan.
Det tror jag inte kommer att hända. Inte ett valår.
Det är industrin som kommer att stängas ned först, och svenska folket som arbetar där kommer att glatt gå hem för att de inte behöver jobba där idag "för att strömmen har ramlat bort!"
Citera
2021-09-18, 21:49
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Det tror jag inte kommer att hända. Inte ett valår.
Det är industrin som kommer att stängas ned först, och svenska folket som arbetar där kommer att glatt gå hem för att de inte behöver jobba där idag "för att strömmen har ramlat bort!"

Länk?
Citera
2021-09-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Länk?
Jag jobbar på sydvästlänken, men den är inte klar ännu. Hur många fler miljarder och årtionden har du? Så kanske jag kan återkoppla en dag.
Citera
2021-09-18, 21:52
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Ygeman (S) uppger om och om igen att Sverige inte har någon elbrist. Landet exporterar till och med el kan man se. Men något verkar inte stämma iom med de höga elpriset till kunder och att regeringen startar upp oljeverket i landet.
Varför sker ingen granskning?

Priserna I Sverige är de lägsta I Europa.
Regeringen har inte startat oljeverket, det är Uniper som äger det och har startat det för att exportera elen eftersom de tjänar pengar på det.
Är jättebra att de kan tjäna pengar på det så det kan finnas kvar.
Citera
2021-09-18, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det va ingenting tillfälligt eller extraordinära händelser som ligger bakom, problemet är att det fanns risk att man inte kunde leverera el och det är inget tillfälligt.
Så här stod det inom parantesen:
eftersom det inte var tillfälligt

Förklaringen kommer då efter parantesen.
Citera
2021-09-18, 22:05
Medlem
Här kan man se hur elflödet och därmed priset styrs av utbud och efterfrågan. https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2021-09-18, 22:07
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Priserna I Sverige är de lägsta I Europa.
Regeringen har inte startat oljeverket, det är Uniper som äger det och har startat det för att exportera elen eftersom de tjänar pengar på det.
Är jättebra att de kan tjäna pengar på det så det kan finnas kvar.
Oljeverket är igång. Regeringen har gett kommando.
Citera
2021-09-18, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Jag har skummat igenom tråden men i allt babbel har jag inte funnit någon annan som ger den ärliga förklaringen till varför el är dyr.

Bitcoin

Så enkelt är det. Idag är det oerhört mycket mer lönsamt för elproducenter att generera nya bitcoin med elenergin än att sälja elen till konsumenter. Det är av samma anledning totalt omöjligt att idag köpa de snabbaste grafikkorten många gånger. Den används i processen.

Kinesiska elproducenter har i vissa fall styrt om helt till bitcoin istället för att sälja till behov inom industri. Det här kommer ta död på hela resterande samhället om det får fortlöpa. Totalt jä*la hjärndött att låte detta gå så långt. Det driver upp priserna till vansinne. Ett förbud kommer att bli nödvändigt så småningom, men vi är långt ifrån där ännu.
Elpriserna har inget med bitcon att göra. (Priserna på grafikkort har däremot det).

Det stigande elpriserna i Europa har med stigande naturgaspriser att göra.
De har stigit globalt sedan i Maj.

Det har gjort att det blivit dyrare och dyrare att producera el med naturgas. Ca 25% av elen i EU produceras med naturgas.

Norrbaggarna roar sig med underhåll och kan inte leverera. Ryssarna fyller sina egna lager inför vintern. Likaså Kina.
Och så stiger priserna när man i Europa vill fylla på sina lager inför vintern. Och i EU vill man köpa mer än vanligt då man har ovanligt låga lagernivåer. Och då blir det prisökningar.

Och då stiger priset på el. Och då får vi konkurrera med köpare i Europa och så stiger el-priserna här.
Inget konstigt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in