Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-25, 18:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
- - -

Makten är tydligen viktigare än välfärden. Ändamålen helgar medlen....

Så är det, är du förvånad? Finns massor av sossar som är för en vettig energi- och migrationspolitik (skulle dessa rösta med hjärnan borde det bli Sd för deras del, vi har iofs ett stort tapp fr dem till oss, mer ska det bli, skriver som partimedlem "oss") men nu hålls man ju gisslan av Mp och C. Det är i första hand Annies kaozsoldater vi importerar, det är i första hand Bolund som står som avsändare på rekordhöga elräkningar.

Ingen ursäkt iofs... ...man hade kunnat hänvisa till "nationens bästa", dra rasistkortet vs Sd och allierat sig med M - som står klart till vänster om C i ekonomisk-politiska frågor. En sådan "bred allians" - med bl a en vettig energipolitik - tror jag både S och M faktiskt tjänat på. Att styra om samhället mot mer elektrifiering (nödvändigt) och samtidigt dra valser om att sol och vind är en lösning på detta, blir fan mer förbannad än Pacino, kunde inte han komma in i regeringskansliet och bara ge Lövet en liknande utskällning????
https://www.youtube.com/watch?v=3HURJNd0J4U&t=102s
Citera
2021-09-25, 18:24
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Snälla, läs på lite om subventioner och skatter inom energisektorn.

https://www.iva.se/globalassets/info...kument-rev.pdf

Vilken instans fattar beslut om att subventionera en viss typ av energiproduktion och beskatta en annan? Hör och häpna, regeringen!

Regeringen har genom subvention av vindkraften på kort tid underminerat den infrastruktur som gav Svenska företag en exportfördel och byggde det välstånd man nu raserar!

Och det stoppar inte där. Ygeman vill lägga kostnader för inkoppling av destabiliserande (vindsnurror behöver reglerkraft inte bara när det inte blåser, utan även när full produktion råder då införsel av icke synkron vindkraft påverkar nätfrekvensen då vind/solkraft inte bidrar med mekanisk svängmassa och stabilitet vid störningar utan tvärtom bidrar till skenande nätfrekvens) havsbaserade vindsnurror som det redan idag saknas balanserande systemtjänster/balanskraft för att möta, på elkunderna som genom detta tilltag inte bara tvingas att betala rekordhöga elpriser (då intermittent vindkraft under tider med hög produktion/låg efterfrågan konkurrerar ut planerbar basenergi som är de enda energislag som kan bidra med rotationsenergi/svängmassa som agerar systemstabiliserande), utan samtidigt förväntas dra ner på elanvändningen då nätavgiften, som utöver utbyggnation av stamnätet även är tänkt att bekosta just dessa stabiliserande nättjänster vars finansiering nu kommer att ätas upp av destabiliserande vindkraftutbyggnad som i sin tur ställer högre krav på stabiliserande nättjänster som äts upp av......

Med andra ord moment 22.
Citera
2021-09-25, 18:42
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Så är det, är du förvånad? Finns massor av sossar som är för en vettig energi- och migrationspolitik (skulle dessa rösta med hjärnan borde det bli Sd för deras del, vi har iofs ett stort tapp fr dem till oss, mer ska det bli, skriver som partimedlem "oss") men nu hålls man ju gisslan av Mp och C. Det är i första hand Annies kaozsoldater vi importerar, det är i första hand Bolund som står som avsändare på rekordhöga elräkningar.

Ingen ursäkt iofs... ...man hade kunnat hänvisa till "nationens bästa", dra rasistkortet vs Sd och allierat sig med M - som står klart till vänster om C i ekonomisk-politiska frågor. En sådan "bred allians" - med bl a en vettig energipolitik - tror jag både S och M faktiskt tjänat på. Att styra om samhället mot mer elektrifiering (nödvändigt) och samtidigt dra valser om att sol och vind är en lösning på detta, blir fan mer förbannad än Pacino, kunde inte han komma in i regeringskansliet och bara ge Lövet en liknande utskällning????
https://www.youtube.com/watch?v=3HURJNd0J4U&t=102s

Jag är lite förvånad över att problemen som uppstår när man lägger ner planerbar basenergi och istället satsar på väderberoende intermittent vindkraft redan nu syns så tydligt trots att vi knappt kommit in i höstperioden och låg efterfrågan på el råder!

Det skulle inte förvåna mig om "den perfekta stormen" kommer drabba Europa med full kraft redan till årsskiftet 2022 då Tyskarna ska stänga ned alla sina reaktorer och norrmännen hellre säljer sin el till England än låter "söte bror" köpa den billigt som vi kunnat göra för att motverka det underskott under höglasttimmen som inte ens Ygeman kan hindra SVK att skriva om i sina årliga effektbalansrapporter.

Helst skulle jag vilja se att vi som redan för ett antal år sedan sett ovädersmolnen samlas vid horisonten ska ha fel och vintern klaras utan bekymmer.
Men just i år så är det så många faktorer (oansvariga miljöfascister i regeringsställning, en svag och närmast efterbliven f.d kärnkraftsanhängare till mupp som statsminister som plötsligt svängt i en tidigare hjärtefråga, ingen Finsk reaktorstart som kan ersätta norsk vattenkraft förrän i vår, vindkraften underpresterar när den väl behövs och den hydrologiska situationen gör att vattenkraften som utgör största energislag och balanseringskraft är låg) som sammanfaller att jag dessvärre inte längre tror på en lycklig utgång....

Den som lever får se hur det gått i vår.
Citera
2021-09-25, 19:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
vindkraften underpresterar när den väl behövs - - -
- - -

Det stora problemet med vindkraft är väl att den alltid räknats på och utretts av vindentusiaster själva - varför jag misstänker att det prognosticerade effektuttaget är ordentligt överdrivet.
Minns en semester på Gotland tidigt 00-tal och de stora Vestas-aggregaten hade börjat dyka upp, sa lamt till min sambo om de stillastående propellrarna; "det här måste väl ändå var ekonomiskt vansinne..?" Hon kikade ut, men svarade inte... ...går heller inte att jämföra oss med Danmark, som både har (ngt) fördelaktigare klimat men ffa en HELT annan och inte lika elintensiv industristruktur. På naturliga blåshål, ok, men tycker (ska erkänna att jag är för dåligt inläst på detta) vindkraften i stort verkar vara ett enda stort bedrägeri. Detsamma med solkraft (oavsett form) - inte på våra breddgrader, möjligen som en kul grej att driva stavmixern - men har du (som vi, på landet) eluppvärmning... ...just nu är elementen iskalla, har 24 inne, tack braskaminen! Men när vedlagret är slut...
Citera
2021-09-25, 20:31
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad jag kan se importeras inget från tyskland utan vi exporterar dit, totalt ligger import/export för hela sverige på 2897MW export.

Kolla SVT Rapport ikväll 25/9. Reglerbar nedlagd kärnkraft och värmekraft orsakar problem enligt intervjuad chef.

https://www.svtplay.se/video/3232846...=54&id=8yEEE21
Citera
2021-09-25, 20:49
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jag är lite förvånad över att problemen som uppstår när man lägger ner planerbar basenergi och istället satsar på väderberoende intermittent vindkraft redan nu syns så tydligt trots att vi knappt kommit in i höstperioden och låg efterfrågan på el råder!

Det skulle inte förvåna mig om "den perfekta stormen" kommer drabba Europa med full kraft redan till årsskiftet 2022 då Tyskarna ska stänga ned alla sina reaktorer och norrmännen hellre säljer sin el till England än låter "söte bror" köpa den billigt som vi kunnat göra för att motverka det underskott under höglasttimmen som inte ens Ygeman kan hindra SVK att skriva om i sina årliga effektbalansrapporter.

Helst skulle jag vilja se att vi som redan för ett antal år sedan sett ovädersmolnen samlas vid horisonten ska ha fel och vintern klaras utan bekymmer.
Men just i år så är det så många faktorer (oansvariga miljöfascister i regeringsställning, en svag och närmast efterbliven f.d kärnkraftsanhängare till mupp som statsminister som plötsligt svängt i en tidigare hjärtefråga, ingen Finsk reaktorstart som kan ersätta norsk vattenkraft förrän i vår, vindkraften underpresterar när den väl behövs och den hydrologiska situationen gör att vattenkraften som utgör största energislag och balanseringskraft är låg) som sammanfaller att jag dessvärre inte längre tror på en lycklig utgång....

Den som lever får se hur det gått i vår.
Flashback-läsare har vetat om detta i åratal, precis som flashback ofta är totalt överlägset en regering i de flesta kompetens-frågor. Det saknas kompetens i samtliga frågor i regeringen, möjligen ekonomi undantaget. Jag skulle direkt göra dig till energiminister i Sverige t.ex. Men det kommer aldrig att hända.
Citera
2021-09-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Verkar helt rationellt att riva gamla uttjänta kärnkraftverk.
Gäller Ringhals också. De har varit med i ca 45 år nu. Det var också vad ägarna kom fram till. Elpriset var för lågt för att motivera stora investeringar för fortsatt drift.

Vi använder inte 100 bauds-modem längre heller.

Finns inga hinder för andra partier att skapa en majoritet och ignorera Mp.
Sluta lipa.

Källa på det.

Vilket jävla svammel. Jag lipar inte, jag vet. Självklart måste gamla kärnkraftverk underhållas och moderniseras. Precis som annan infrastruktur. Men att lägga ner kraftproduktion i södra Sverige kommer att leda till mer eller mindre katastrof för den landsdelen. Du och andra måste förstå att Bolund och Stenevi och resten av det packet formligen förstör landet. Men du är förstås inte ingenjör och kan inte tillgodogöra dig enkla tekniska sammanhang. Karlshamnsverket går för fullt nu och bränner 140.000 liter olja i timmen. För att upprätthålla frekvensen i Skåne. Det är redan nu katastrofläge.
Citera
2021-09-25, 21:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Karlshamnsverket går för fullt nu och bränner 140.000 liter olja i timmen. För att upprätthålla frekvensen i Skåne. Det är redan nu katastrofläge.
Karlshamnsverket är nedstängt sen fredagen för underhåll inför vinterperioden vidare har det inte gått för fullt det har gått då och då ibland har man använt 1 block ibland 2 block.
Citera
2021-09-25, 21:59
Medlem
Och sen kan man ju också tillägga att den enorma utbyggnaden av fossilfri produktion av stål och batterier till elbilar i Norrbotten kommer att sno all kraft från Lule Älv, Sveriges och antagligen enskilt världens största kraftkälla för fossilfri vattenkraft.

Vad blir kvar till elområde 3 och 4? Ja, fundera på det. I alla fall på Svenska Kraftnät är det bekymrade pannor.

"Svenska kraftnät står inför aldrig tidigare skådade utmaningar. ”Vidden av dem har vuxit snabbt, och mycket har inte gått att förutse”, säger generaldirektören Lotta Medelius-Bredhe, som pekar ut kommunikationen med omvärlden som ett av de områden där affärsverket behöver bli bättre."

Artikel på Second Opinion, läs den.

"kommunikationen med omvärlden" säger den med partibok på rätt ställe. "Omvärlden" i detta fall bör ni tolka som MP och Greta-anhängare.
Citera
2021-09-25, 22:03
Medlem
Citat:
Karlshamnsverket är nedstängt sen fredagen för underhåll inför vinterperioden vidare har det inte gått för fullt det har gått då och då ibland har man använt 1 block ibland 2 block.

OK, tack för rättelse. Jag gick på tidningsuppgifter samt från info från Pontus De Mare på SvK.

Men det jag ville få fram var att vi måste starta fossil elproduktion även sommartid för att rädda situationen i södra Sverige. Tror du håller med. Det känns inte sunt.
Senast redigerad av MannishBoy 2021-09-25 kl. 22:05.
Citera
2021-09-25, 22:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
OK, tack för rättelse. Jag gick på tidningsuppgifter samt från info från Pontus De Mare på SvK.

Men det jag ville få fram var att vi måste starta fossil elproduktion även sommartid för att rädda situationen i södra Sverige. Tror du håller med.

Tidningarna har skrivit på ett väldigt vinklat sätt, karlshamnsverket har inte kört pga nödsituation dom har kört för att elpriset är så högt att det varit lönsamt, hade dom kunnat så hade dom kört en vecka till.

16:e november till mars nångång fungerar verket som effektreserv men övrig tid så är det som vilket kraftverk som helst, finns det pengar att tjäna då kör dom men det är dyrt med olja så det sker inte så ofta.
Citera
2021-09-25, 22:40
Medlem
Citat:
Tidningarna har skrivit på ett väldigt vinklat sätt, karlshamnsverket har inte kört pga nödsituation dom har kört för att elpriset är så högt att det varit lönsamt, hade dom kunnat så hade dom kört en vecka till.

16:e november till mars nångång fungerar verket som effektreserv men övrig tid så är det som vilket kraftverk som helst, finns det pengar att tjäna då kör dom men det är dyrt med olja så det sker inte så ofta.

OK. Men det grundläggande felet är ju att elpriset är alldeles för högt i elområde 4. Att det (K-verket) fungerar som effektreserv vet jag. Och att det går en stamnätsledning därifrån norrut. Planerat för 2, men det blev en.

Klart det är dyrt med olja, men jag tänkte mer på koldioxideffekten. Vi ska ju bli fossilfria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in