Min 14 år gamla laptop gick bra med Linux. Jag körde hårt på den i tre veckor innan laddningen pajade och lokala datashopen gick bet på problemet, det var inte batteriet. Då har jag tagit fram en 4 (?) år gammal HP Pavilion 360 med dual boot. Ubuntu gick direkt och även W10. Men datorn har inte varit startad på tre år och W10 har ofta varit otillgängligt 5-20 minuter för uppdatering vid start och stop. Nu verkar det ha lugnat sig men Win har blivit mycket trögare. Det är inte bara säkerhetsuppdateringar. Det är även andra uppdateringar som förmodligen görs för att i längden få oss att köpa ny dator. Ubuntu hade lite problem vid uppdateringen eftersom den fortfarande gick på 2016 års version. Men där finns en stor fördel med Linux som håller system och data åtskilda. När jag kommer att uppdatera den så kommer jag att lämna datapartitionen (/home) och i stället nyinstallera bara systemet. Den uppdelningen gör inte Windows i normala fall, vad jag vet.
Linux har ju många forum. Så hjälp finns alltid. Men som sagts så kan attityden variera. Man får alltid hjälp men man måste fråga lite försiktigt.
Linux har ju riktiga program
Jag använde filserver istället för nätverk nu. Det gick bra. Får man något problem så får man en felutskrift man kan söka på. Och när det fungerar så är det stabilt. Linux filserver vsftpd har funnits i 20 år och alla buggar är säkert borta för länge sedan. Den är bara drygt 200k stor. Jag tycker det känns betydligt rejälare att använda den än någon app eller liknande som någon svängt ihop på några dagar, kanske för att tjäna pengar. Om man orkar fullfölja hittar man alltid orsaken till ett problem till slut i Linux eftersom mukvaran är öppen.
Så jag är Linuxanhängare. Men den som börjar skall nog först se till att den har tillgång till supportforum och till att börja med ha både Linux och Windows på disken.
Jag ser fortfarande bara en orsak att inte använda Linux och det är om man har behov av något mycket speciellt program som inte går att köra under Linux.
När det gäller klimatfrågan så verkar inte Linux komma in i diskussionen.
Men Linux drar säkert mindre ström och man behöver inte byta dator lika ofta. Så på det sättet är det miljövänligt.