Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-27, 07:50
  #781
Medlem
Hackenbush55s avatar
Favoriten var alltid Pommac.
Citera
2021-09-27, 15:12
  #782
Medlem
stockcocks avatar
Jaffa Blodapelsin. Den var fantastisk. Försvann helt sonika från ingenstans sen, man fick säkert cancer av det röda färgämnet.
Citera
2021-09-27, 15:20
  #783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Favoriten var alltid Pommac.
Min med
Citera
2021-09-27, 20:02
  #784
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Jaffa Blodapelsin. Den var fantastisk. Försvann helt sonika från ingenstans sen, man fick säkert cancer av det röda färgämnet.

Den tog bort främst för att den innehåll små mängder bensen, dock mer än alla andra sorter.
Citera
2021-09-28, 14:17
  #785
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Den tog bort främst för att den innehåll små mängder bensen, dock mer än alla andra sorter.

Intressant, finns det mer att gräva vidare på gällande detta? Tänker mig då att naturligt förekommande askorbinsyran (i fruktjuicen) har reagerat med tillsatt natriumbensoat = bensoesyra = bensen?

Nu när du säger det är det nog vanligare att man i läsksorter, med naturlig fruktjuice, istället tillsätter kaliumsorbat, och inte natriumbensoat. Kanske inte då, men numera.

Ser ofta mindre bryggerier som fortfarande kör på natrimubensoat, det är lustigt att man inte byter konserveringsmedel till t.ex. kaliumsorbat. För dessa läsksorter, som du är inne på, innehåller ju i regel små mängder bensen.
Citera
2021-09-28, 18:53
  #786
Medlem
53280s avatar
Fanta Black Orange

https://80talsreklam.se/2012/04/04/n...-black-orange/

Zingo Chockland - Någon pucko kopia?

Vira Blåtira

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vira_Bl%C3%A5tira
Citera
2021-09-28, 18:57
  #787
Medlem
53280s avatar
Läsk på glasflask finns inte ens i Stockholm längre ( Möjligen coca cola klassiska glasflaska ). Det kan variera ifrån olika län.. Var i Falun, där serverade det läsk med ifrån glasflaska.

Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Kommer inte på någon läsk jag vill ha tillbaka eller glömma bort men jag saknar ju hela grejen med att släpa med sig en back dricka hem från affären.
Någon som vet en affär som fortfarande säljer dricka i back. Då menar jag inte vatten på glasflaska utan läsk.
Var standard pä fredagar att man fick hemgjord pizza och en backdricka till det. Minns att favoriten var krusbär, tätt följt av dansk citron, fruktsoda, hallonsoda, loranga och den gudomligt goda Jaffa.
Citera
2021-09-28, 19:03
  #788
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Läsk på glasflask finns inte ens i Stockholm längre ( Möjligen coca cola klassiska glasflaska ). Det kan variera ifrån olika län.. Var i Falun, där serverade det läsk med ifrån glasflaska.
Jag bor granne med en butik som till 99% bara har läsk på glasflaska och mitt närmaste Coop har Coca Cola i glasflaskor. Visserligen bara små flaskor men ändå.

Men bryggerierna gick för ett gäng år sen över till PET även för 33r.

Ica Medis har förresten massor av läsk på glas också.
Citera
2021-09-28, 19:05
  #789
Medlem
53280s avatar
Det finns en special butik på Södermalm som säljer importerad läsk.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag bor granne med en butik som till 99% bara har läsk på glasflaska och mitt närmaste Coop har Coca Cola i glasflaskor. Visserligen bara små flaskor men ändå.

Men bryggerierna gick för ett gäng år sen över till PET även för 33r.

Ica Medis har förresten massor av läsk på glas också.
Citera
2021-09-28, 19:09
  #790
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det finns en special butik på Södermalm som säljer importerad läsk.
Ja? Det var ju för fan det som jag sa.

Dom säljer för övrigt inte bara importerad läsk. Det finns flera svenska sorter. På glasflaska.
Citera
2021-09-28, 19:10
  #791
Medlem
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja? Det var ju för fan det som jag sa.

Dom säljer för övrigt inte bara importerad läsk. Det finns flera svenska sorter. På glasflaska.

Väl bara på Söder man sälja sånt..
Citera
2021-09-28, 19:12
  #792
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Väl bara på Söder man sälja sånt..
Nej, men det gäller att titta på andra ställen än Coca Colan-hyllan på Coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in