Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Tack Dafwid för ett bra inlägg!
Ja, det var verkligen ett smart PR-knep att lyfta fram ett litet förkrympt barn i den politiska kampen. Kontrasten mellan henne och den dumme Trump… Se hennes lidande ansikte och höra om hennes krossade drömmar från talarstolen i FN. Intet öga är torrt och alla vi vuxna drabbas av skuldkänslor eftersom vi har kört bil, flugit och till och med ätit kött i alla dessa herrans år utan en tanke på att vi därigenom förstörde Gretas liv och gav henne klimatångest.
Men den som försöker säga att Greta faktiskt har fel i det eller det uttalandet, den personen ”hatar”. Eller är ”förblindad av avundsjuka”, enligt en av hennes få kvarvarande beundrare här i tråden.
Det är som du säger en fruktansvärd intolerans. På samma sett som hennes favorit BLM är fientliga mot vita eller en HBTQ-präst ska vägra att viga heteropar. Men det är den som tycker att de har fel som är ”hatare”.
Greta borde givetvis möta och diskutera med klimatförnekare. Det hade varit det enda rimliga. Nu omger hon sig bara av ja-sägare och tar till sig av vinklad propaganda. Det blir inte så bra, lindrigt talat.
Tack själv för en mycket bra skriven text! Jag håller som sagt helt med dig. Och jag är även "medlem" i hbtq-familjen så jag vet exakt vad du pratar om; håller man inte med där så får man inte vara med i gemenskapen. Skrämmande tycker jag!!
Men som sagt, Greta skulle behöva prata med någon klimatförnekare för att få en bredare bild och inte bara få medhåll av alla hela tiden. Jag tror att hon får lite hybris av det (eller vad man nu ska säga). Man måste ha lite motstånd också i en fråga.