Resultat: Vilken kosthållning är bäst, veganism eller carnivorism?
Veganism
25,54%
47 röster
Carnivorism
28,80%
53 röster
Omnivore
45,65%
84 röster
2021-10-05, 22:18
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Hej nu har jag länkar debattforumet för dieten. Vi kan fortsätta om dieten där men kanske vi måste försöka debattera relations aspekten här men det kan hända att jag hade lite svårt att få fram det jag ville säga i tråden gällande hur veganism förstör samhället och relationerna på sikt eftersom att en undernärd människa inte kan tänka klart och det får konsekvenser. Vi har tydligen undernärd som standard för den kvinnliga formen i västvärlden och det ses endast som gott men jag hävdae att det är ont och det kopplade jag ihop med veganism. Tror du också på att sterilisera dig som många andra veganer tror? Och är du satanist?

Anekdotisk bevisföring.

Du är en antivaxxer som tror att alla kommer bli steriliserad så det jämnar väl ut sig?

Du är en ganska farlig människa. Vet du vad världens största miljöhot är?
Senast redigerad av Mobscene 2021-10-05 kl. 22:20.
Citera
2021-10-05, 22:22
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Köttet kommer inte därifrån. Så vart köper du köttet? Dödar du djur?

Jag hade dödat djur om jag hade behövt ja, funderar på att ta jägarexamen.

Dricker du mandelmjölk eller äter cashews?
Mandelmöjölken och olivoljan dödar fler djur än köttindustrin men veganer tycks bara bry sig om 3 djur. Kor, grisar och höns.

Spanien suger årligen massa fåglar ur träden till förmån för olivoljan. Hur är det med alla pesticider som sprayas över fälten som har ihjäl alla viktiga små skalbaggar och andra små djur på fälten? Det krävs färre pesticider för köttindustrin.

Du låter verkligen lite undernärd, är du säker på att du inte ska äta lite ägg och smör?
Citera
2021-10-05, 22:25
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Jag hade dödat djur om jag hade behövt ja, funderar på att ta jägarexamen.

Dricker du mandelmjölk eller äter cashews?
Mandelmöjölken och olivoljan dödar fler djur än köttindustrin men veganer tycks bara bry sig om 3 djur. Kor, grisar och höns.

Spanien suger årligen massa fåglar ur träden till förmån för olivoljan. Hur är det med alla pesticider som sprayas över fälten som har ihjäl alla viktiga små skalbaggar och andra små djur på fälten? Det krävs färre pesticider för köttindustrin.

Du låter verkligen lite undernärd, är du säker på att du inte ska äta lite ägg och smör?

Gör vad du vill med ditt liv men du är ingen jägare för att nån ger dig verktyg.
Men precis. Du vill döda djur. Inte för att du måste.

Inga argument, inga svar.
Du är en sinnesslö köttskalle.
You shouldn’t be the spokesperson.

Vad tycker om Mao Zedong som orsakade världens största svält? Hälften var ju barn. Det var pga att han beordrade alla att döda fåglar, vilket ledde till att insekter åt skördar.
Citera
2021-10-05, 22:41
Medlem
--corys avatar
Citat:
Gör vad du vill med ditt liv men du är ingen jägare för att nån ger dig verktyg.
Men precis. Du vill döda djur. Inte för att du måste.

Inga argument, inga svar.
Du är en sinnesslö köttskalle.
You shouldn’t be the spokesperson.

Vad tycker om Mao Zedong som orsakade världens största svält? Hälften var ju barn. Det var pga att han beordrade alla att döda fåglar, vilket ledde till att insekter åt skördar.

Du är väldigt oförskämd, men du tycker säkert att det är okej för att du hatar att du måste äta kött för att överleva.

Är hemskt ledsen att säga detta med döden är oundviklig. Tror du att katten har dåligt samvete för att den dödar en mus? It's the circle of life. Liv äter liv. https://youtu.be/Wi54ximfmHc

Fruitarian - dieten som dödar https://youtu.be/Nyl17c2EdJ0

Din veganotopia existerar inte.

Ska äta en köttbullsmacka och gå och sova. Infon finns för dig när du är redo.
Citera
2021-10-05, 22:52
Medlem
BoxInBags avatar
Nja, jag känner tvärtom. Vore trevligt med fler veganer.

De flesta veganer är det för djurens skull och inte pga miljön/av hälsoskäl. Jag fattar inte hur man kan störa sig på människor som inte vill bidra till djurs lidanden.
Citera
2021-10-06, 00:45
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Näring, kost och kosttillskott
/Moderator
Citera
2021-10-06, 03:14
Medlem
MuscleSharks avatar
Tråkigt att se att barnen ska fara illa pga en förälder fått för sig att äta en undermålig kost.
Men det är tyvärr det som vårat feministiska samhälle vill.
Man vill se veka individer helt enkelt. Kosten är en del av det.

Jag vet sj hur lite energi jag har när jag endast käkat grönt.
Grönsaker är dock ett bra komplement till en köttbit till lunchen, eller lite bär och frukt till yoghurten på morgonen.
Men att endast leva på det. Glöm det.
Citera
2021-10-06, 03:36
Medlem
Hade en klass full av veganer en gång.

Spoiler, de flesta hade ätstörningar.

Kommer speciellt ihäg en kvinna som var smal som en sticka, blek och såg sjuklig ut.

Hon åt på riktigt BARA linser i lite olja. Dag in och dag ut.

Stackarn var bindgalen också. Sätter sina spår med bristfällig kost och mentalt handikapp. Synd att resten av klassen inte reagerade. Men oftast är sådana här psykoser grupprelsterade.

Undrar om hon ens kan få barn idag?
Citera
2021-10-06, 04:11
Medlem
Hupats avatar
Har en polare som är uppvuxen som vegetarian. Idag stoppar han i sig hur mycket kött som helst han brukade äta kött hos sina kompisar som liten när morsan inte var där. Är personligen vegan efter dissektionen i plugget men om ungen vill äta kött så får den äta det. Känner att det är ett val denne ska göra själv. Läste ett vidrigt inlägg skriven av en vegan där hon skällt ut sin 12 åriga dotter offentligt för att hon ville ha komjölk i kaffet. Sen finns de ju de som går extrema längder och tvingar deras djur att äta en vegansk kost. Fyfan.
Citera
2021-10-06, 05:03
Medlem
dampskalles avatar
Känns inte som vanliga veganer om de är ätstörda. De brukar ju inte vilja att barnen äter döda djur. De har sådan moral. Det är faktiskt normalt att leva mest på kolhydrater, det gör fattiga människor som odlar och samlar. De har en stapelvara som är 90 % av deras kost. Ofta mår barnen bra. Grejen är dock att de ammar i flera år. Så att det är naturligt att äta kött ja men det är ofta en bristvara och något de får då och då.

I Sverige kan man ersätta alla animaliska födoämnen med veganmat. De som är bra på mat är det kul för. Men har sett där man tycker det är jobbigt och inte att de blir smala de blir feta för de äter så inihelvete med kakor och godis av det som är veganskt. Ballerina t ex. Med palmolja.

Veganer verkar slöa mer med maten än vegetarianer. Därför är det bättre att vara vegetarian. De äter mer naturliga ämnen och mindre processad skit. Bara vissa veganer lagar själv andra köper helfabrikat.

Den enda risken förutom vissa vitaminer är att maten inte är näringstät. Så barnet blir mätt innan det fått nog med kalorier. Det kan man lösa genom att ta i extra fett och göra smoothies. Men det är jobbigt och ofta orkar de inte fixa så bra som behövs.

Men kan man vara perfekt vegan så kan ett barn leva bra på det. Det är bara svårt. Antingen får de för lite kalorier eller för mycket socker.

Att alla veganer är sjuka i huvudet är ju inte sant. Men man kan alltid hitta extrema personer.

Jag tycker personligen att barn ska ha mejeri och ägg. Sedan om man har kött spelar egentligen mindre roll. Jag hade kunnat leva på pannkakor och sylt som liten. Att man trycker i barnet quornfärs i köttfria såsen är OK.

Sedan tycker även Sveriges experter att barn ska banta. Det är sjukt. Men om man läser rekommendationer står det att barn enbart ska dricka lättmjölk så de inte blir feta. Det är ju sinnes. Barn ska dricka standardmjölk. Det är ett jättebra alternativ för de blir inte mätta på mjölk så de får i sig massor av extra kalorier och vitaminer. Vilket staten tycker är dåligt.

Skulle aldrig idas vara vegan men om man vill så får man. Indien är ett sådant starkt vegetariskt snudd på veganland att deras kroppar lärt sig hushålla med kalorier så visst finns det kulturer som är sådana. Äter de normalt blir de smällfeta. Det finns massa indier.
Citera
2021-10-07, 00:14
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Tråkigt att se att barnen ska fara illa pga en förälder fått för sig att äta en undermålig kost.
Men det är tyvärr det som vårat feministiska samhälle vill.
Man vill se veka individer helt enkelt. Kosten är en del av det.

Vilka barn är det du ser som far illa?

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Jag vet sj hur lite energi jag har när jag endast käkat grönt.
Grönsaker är dock ett bra komplement till en köttbit till lunchen, eller lite bär och frukt till yoghurten på morgonen.
Men att endast leva på det. Glöm det.

Du får lite energi av grönt?
Lejon blir trötta av kött. Men de äter inte det för att det är gott. Gorillor. Hur är det med dem?
Senast redigerad av Mobscene 2021-10-07 kl. 00:18.
Citera
2021-10-07, 00:54
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Vilka barn är det du ser som far illa?

Du får lite energi av grönt?
Lejon blir trötta av kött. Men de äter inte det för att det är gott. Gorillor. Hur är det med dem?

Känner till två föräldrar som tvingar sina barn att äta veganskt.
Dessa barn ser inte ut som andra barn. Väldigt smala, bleka, orkeslösa, skadar sig lättare än andra barn osv.

Lite som i marginellt.
Lejon blir trötta av kött? Haha!
Vad är det med gorillor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in