2021-08-19, 09:18
Medlem
Jag har sökt lite efter olika trådar där folk berättar vad de fått för påföljder av ringa narkotikabrott. Har inte hittat någon riktigt bra tråd utan utbudet är rätt litet så tänkte starta en tråd där folk kan dela med sig så folk kan få en uppfattning vilken bestraffning dem får.

Så för att få en struktur behövs följande beskrivas:

1. Substanserna du åkt fast för samt fall det var innehav (då även mängd) eller pisseprov.

2. Vad du haft för inkomst när brottet begicks

3. Antal dagsböter och vad respektive dagsböter låg på.

Inväntar själv dom och kommer redovisa i tråden när åklagarmyndighetens brev trillar ner i brevinkastet!
Citera
2021-08-19, 09:37
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Om du inte har någon inkomst, alltså går på soc eller liknande, så hamnar det sammanlagt på cirka 3500 om jag inte missminner mig. Är du anställd och har lön blir det desto saftigare, de dömer olika från fall till fall.
Citera
2021-08-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Om du inte har någon inkomst, alltså går på soc eller liknande, så hamnar det sammanlagt på cirka 3500 om jag inte missminner mig. Är du anställd och har lön blir det desto saftigare, de dömer olika från fall till fall.

Stämmer de avgörs på dels vilken drog och hur farlig denna anses vara, renhet av substansen samt vad du har för inkomster/förmögenhet!

Men fortfarande intressant att få ett hum hur illa påföljden kan bli! Läste om någon på Flashback som fick 37 000 ungefär!
Vet en polare som odlade och torskade där mängden torkad cannabis uppgick till 8,5 gram och fick ungefär 30 000. Men även kompisar som lever på soc och hamnat som du säger på 3500
Citera
2021-10-14, 14:34
Medlem
Ringa narkotika med 0.29g kokain 30800kr men det låter helt orimligt då min årslön ligger runt 300k innan skatt så ska till domstol.
Citera
2021-11-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronflaska
Ringa narkotika med 0.29g kokain 30800kr men det låter helt orimligt då min årslön ligger runt 300k innan skatt så ska till domstol.

Vet att böteslappen för kola är helt löjliga! Hade en polare som åkte fast vid 19 årsåldern hade väll en årslön mellan 220-260 kanske har för mig han fick 20k något!
För mig att jag läste att allt över 0,6 gram kola räknas som narkotikabrott av normalgraden.

Nu har jag förvisso inte haft någon hög inkomst senaste då jag haft annan sysselsättning men slutade på en böteslapp på 5000. Torskade för 0,2 tjo och ungefär 2,3 gram ketamin
Citera
2022-01-03, 18:22
Medlem
Åkte fast med 3.2 gr cannabis. Fick 50 dagsböter och 3000 SEK i böter för innehav. Sa att jag under pandemin behövt gå deltid på a-kassa så dom räknade ner min årsinkomst till hälften och sen räknade av basbelopp då jag även har barn. Hade dom inte varit 'schyssta' och räknat ner min inkomst så mycket hade det nog landat på runt 15 000 SEK.
Citera
2022-12-01, 03:44
Medlem
dooeys avatar
Åkte dit igår på t-centralen då väktare kände lukt av cb. Hade sammanlagt på mig 4g gräs och 0.8g kokain. Inte min bästa dag precis. Får se vad påföljden blir. Har åkt dit för ringa narkotikabrott innan för några år sedan men då var det enbart 4g gräs. Har för mig det blev böter på ca 5 lax då.
Citera
2023-09-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooey
Åkte dit igår på t-centralen då väktare kände lukt av cb. Hade sammanlagt på mig 4g gräs och 0.8g kokain. Inte min bästa dag precis. Får se vad påföljden blir. Har åkt dit för ringa narkotikabrott innan för några år sedan men då var det enbart 4g gräs. Har för mig det blev böter på ca 5 lax då.

Vad blev påföljderna här för dig(om du är villig att dela med dig)? Böter, något problem med körkort osv? Hört att transportstyrelsen kan börja blanda in sig om man torskar.

Frågar då jag hamnat i en liknande sits, dock bara en väldigt liten mängd kokain(0,2, om ens det)
Citera
2023-09-23, 02:17
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostrider25
Vad blev påföljderna här för dig(om du är villig att dela med dig)? Böter, något problem med körkort osv? Hört att transportstyrelsen kan börja blanda in sig om man torskar.

Frågar då jag hamnat i en liknande sits, dock bara en väldigt liten mängd kokain(0,2, om ens det)

Fick vilkorlig dom med 27 lax i böter. Tjänar typ 20 lax efter skatt som mest och hade redan en 40 lax skuld när böterna kom. Nu är den 100 istället.

Inte så att man lagt av p.g.a. några böter snarare tvärtom, för mig iaf.
Det som får mig lägga av eller köra mindre är hjärtproblem, humörproblem och sömnproblem, vilket är värre straff än böter. Böter och förbud gör det bara mer intressant och spännande.
Citera
2023-09-23, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooey
Fick vilkorlig dom med 27 lax i böter. Tjänar typ 20 lax efter skatt som mest och hade redan en 40 lax skuld när böterna kom. Nu är den 100 istället.

Inte så att man lagt av p.g.a. några böter snarare tvärtom, för mig iaf.
Det som får mig lägga av eller köra mindre är hjärtproblem, humörproblem och sömnproblem, vilket är värre straff än böter. Böter och förbud gör det bara mer intressant och spännande.
Får man fråga vad du fått för hjärtproblem? Hört vissa som laddat mycket fått hjärtsvikt.

Själv fick jag 13k i böter för ett halvt gram röka, många år sen nu men det är fortfarande det dyraste rökat jag köpt och det värsta är att jag inte fick röka upp allt.
Citera
2023-09-23, 04:52
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Får man fråga vad du fått för hjärtproblem? Hört vissa som laddat mycket fått hjärtsvikt.

Själv fick jag 13k i böter för ett halvt gram röka, många år sen nu men det är fortfarande det dyraste rökat jag köpt och det värsta är att jag inte fick röka upp allt.

Känt av hur hjärtat rusar när jag ska lägga mig och sova, vilket inte heller går då laddet håller en vaken och sedan känner man sig helt nere och tom på sitt arbetspass dagen efter.

Även tomhet direkt efter laddet gått ur kroppen och fått lite självmordstankar och allmän depp känsla. Lite creepy det och är därför otroligt försiktig med detta.

13 lax i böter för röka, alltså cannabis då eller? halvt gram dessutom hm du måste mena ladd som man röker då? Åkte fast med 4g cb en gång och fick typ 5 lax i böter.
Citera
2023-09-23, 06:12
Medlem
Det är nämndemän ihop med ordförande under din rättegång som avgör penningboten. Alltså, väldigt varierande. Man kollar bland annat på din aktuella livssituation, inkomst och rikedomar.

Jag har haft nära bekanta som råkat ut för dem här skräckexemplen. I ett fall upp över 40 000:-, för innehav av 3gram vaniljpulver.
Men det ligger också nära min kännedom; att överklaga är värt mödan, om du uppenbart behandlats orättvist.

Dem verkar ha någon sorts "Svensson"-akt där det framgår hur mycket pengar en person spenderar månadsvis. Så utgå från att; är du rik, höginkomsttagare får du precis som allt annat, betala ännu mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in