2021-10-19, 11:52
Medlem
Cakewets avatar
Ja, ursprungligen var det ju uteslutande män som skapade spel (vilket det är till hösta grad fortfarande) men idag är det oerhört mycket fler kvinnor som också spelar. Spelbolagen vill väl dels tilltala kvinnor (vilket är jättebra) men man gör det på fel sätt.

Vi lever också i en tid nu där det ska "inkluderas" inåtahelvete, till den grad att det blir absurt. Jag tänker speciellt på de senare battlefieldspelen där vi har kvinnor som soldater vilket förstör den historiska känslan och det gör mig lack som historienörd. Det känns t.om skrattretande.

Men vad allt egentligen handlar om är att spelbolagen vill tilltala så många grupper som möjligt eftersom de är potentiella kunder och det är huvudanledningen. Dessutom är det precis rätt tid för det i detta "pk"-samhälle för att man kan s.as plocka pk-poäng. Dubbel vinst liksom. Vilket är rätt falskt. De tjänar på det på flera olika sätt alltså.

Det är min take på det. Vilken indie-utvecklare som helst kan ju dock göra ett spel utan att behöva tillmötesgå de mörka krafterna som är politisk korrekthet.
Citera
2021-10-19, 11:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Under 80 och 90talet dominerade männen i spelvärlden
som de hjältar de var och allt var frid och fröjd. Mega man,
Mario, Link etc var normen. Heroiska män som utkämpade
strider för att stoppa ondskan och rädda världen från säker
undergång. Så vad hände sedan?

Under 2010 och 2020 talet har männen ersatts av flickor som
hjältar i spelvärlden (och filmbranschen). Männen som hjältar
i spel blir allt ovanligare både gällande AAA titlar och indiespel.
En väldigt tråkig och märklig utveckling. Flickor som aldrig
utkämpat ett enda krig i historien lyfts nu fram i spelmediet
som dominanta, modiga, starka hjältinnor.
Männen vars lik och blod byggt våran civilisation och försvarat
våra territorium och folk har nu nedgraderats till bikaraktärer.
Jag ser detta som löjeväckande och kan ej identifiera mig
med sådana fiktiva flickor.

En man som riddare, soldat, krigare etc har blivit utbytt mot en
flicka i samma roll trots ovanstående. Jag har funderat starkt på att börja bojkotta
spel med dessa flickor i huvudrollen även om spelen verkar roliga.

Vad tänker ni om denna dystopiska utveckling spelmediet genomgått
de senaste årtionden?

Gillar ni spela som dessa flickor? Flickor i rustningar och med maskingevär.
Eller har ni redan börjat bojkotta spel med sådana huvudkaraktärer?

Vill ni ha tillbaka männen som hjältar igen?

Håller med! Tacka vet jag riktigt manliga 80-talshjältar som Metroid!
Citera
2021-10-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag uppfattar inte det TS beskriver som nåt problem.
Dels rör det sig bara om spel, och dels kan man i väldigt många spel välja kön mm. på sin karaktär. Jag förstår vitsen med det, för att ge spelaren möjlighet att välja en avatar eller karaktär som man känner att man kan identifiera sig med. Det tror i alla fall jag kan göra att man lever sig in mer i spelet. Får man välja själv existerar ju inget problem som jag ser det.

Vad gäller spel där man inte kan välja har jag svårt att tro att det skulle vara vanligare att huvudkaraktären i spelet är kvinna. Och vad gäller realism är det knappast så att de saker man är kapabel att göra i spelens värld är verklighetstrogna ändå, vare sig man är man eller kvinna, så vad spelar det för roll.

Det rör sig bara om spel är en sliten klyscha. Då tar man ju inte spelmediet på allvar. Du kan säga likadant om film och böcker. Film och böcker är inte verkligheten så då kan man hitta på vad som helst. Om det görs ett seriöst spel vill man naturligtvis ha det så realistiskt som möjligt. Det som var charmen med tex Gears of War i början var just den råa humorn och machostämningen. I verkligheten hade naturligtvis en kvinna sprungit och gömt sig när dessa monster i spelen hade visat sig. Detta är naturligtvis inget stort problem men många spel blir på grund av feminismen mycket tråkigare.
Citera
2021-10-19, 12:05
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Under 80 och 90talet dominerade männen i spelvärlden
som de hjältar de var och allt var frid och fröjd. Mega man,
Mario, Link etc var normen. Heroiska män som utkämpade
strider för att stoppa ondskan och rädda världen från säker
undergång. Så vad hände sedan?

Under 2010 och 2020 talet har männen ersatts av flickor som
hjältar i spelvärlden (och filmbranschen). Männen som hjältar
i spel blir allt ovanligare både gällande AAA titlar och indiespel.
En väldigt tråkig och märklig utveckling. Flickor som aldrig
utkämpat ett enda krig i historien lyfts nu fram i spelmediet
som dominanta, modiga, starka hjältinnor.
Männen vars lik och blod byggt våran civilisation och försvarat
våra territorium och folk har nu nedgraderats till bikaraktärer.
Jag ser detta som löjeväckande och kan ej identifiera mig
med sådana fiktiva flickor.

En man som riddare, soldat, krigare etc har blivit utbytt mot en
flicka i samma roll trots ovanstående. Jag har funderat starkt på att börja bojkotta
spel med dessa flickor i huvudrollen även om spelen verkar roliga.

Vad tänker ni om denna dystopiska utveckling spelmediet genomgått
de senaste årtionden?

Gillar ni spela som dessa flickor? Flickor i rustningar och med maskingevär.
Eller har ni redan börjat bojkotta spel med sådana huvudkaraktärer?

Vill ni ha tillbaka männen som hjältar igen?

Normen borde vara att man kan välja, så att man kan identifiera sig med karaktären i de spel där det inte spelar någon roll för storyn. Det känns ju knappast tekniskt omöjligt.
Citera
2021-10-19, 12:06
Medlem
Kinesisk-Ap-Strutss avatar
Fanns kvinnliga krigare redan i antiken.
En kvinnlig japan anses som top10 mest skicklig samurai som funnits eller dylikt.
Sovjet hade en bra kvinnlig prickskytt i andra världskriget fanns kvinnliga strids piloter.
Senast redigerad av Kinesisk-Ap-Struts 2021-10-19 kl. 12:09.
Citera
2021-10-19, 12:08
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Riktiga män spelar inte tv-spel likt finniga, fjortonåriga misfits - och bryr sig följaktligen inte om karaktärerna i dem. Du vill bara ha alfa-hannar i spelen för att det närmaste du kan komma att vara en är att låtsas-identifiera dig när du glor på skärmen och frenetiskt fingrar på kontrollen så att chipstuttarna guppar.

Vad gör riktiga män då? Du som vet..
Citera
2021-10-19, 12:13
Medlem
Spelade precis igenom horizon dawn, sjukt bra story, grafik och huvudkaraktär

När jag var liten älskade jag Metroid, tomb raider, resident evil, beyond good and evil.

Men nu känns de att de "måste" slänga in kvinnor för att
Citera
2021-10-19, 12:33
Medlem
BigFatCones avatar
Det finns nog ingen gamer värt sitt salt som tycker illa om välgjorda kvinnliga karaktärer som passar in i sin spelvärld. Däremot så tror jag att vi alla kan enas om att kassa karaktärer skapade enbart för att plocka poäng hos fokusgrupper suger.

Så länge vi inte pratar om simulatorer så tycker jag att vi bör vara försiktiga med att klaga över bristande realism. Jetpacket i Just Cause 4 är fett verkligt.
Citera
2021-10-19, 12:40
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
...för att bidra till ett mer tolerant och jämlikt samhälle och inspirera unga flickor till att våga ta sin rättmätiga plats i samhället,
Det var nog den minst kreativa/unika formulering jag har läst på länge. Är det standardiserade värdegrundskurser som ligger bakom att folk har blivit kloner som upprepar samma plattityder ad nauseam?

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Nya spel är skittråkiga microtransanktionssimulatorer ändå. Folk skriker sig hesa för nya Battlefield, men sen sitter man där med ett spel man pröjsat 1200kr för som buggar, har fuskare, spelkoncept från förra decenniet och likt förbannat trycker de ändå ner lootboxes i halsen på en.
Exakt! Även Thoughty2 är inne på samma spår: https://www.youtube.com/watch?v=9cpVp1M8_4w (men likväl gör han ibland reklam för just så'na spel som han sågar i denna videon)
Citera
2021-10-19, 13:05
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Lösningen är enkel.

Nya spel är skittråkiga microtransanktionssimulatorer ändå. Folk skriker sig hesa för nya Battlefield, men sen sitter man där med ett spel man pröjsat 1200kr för som buggar, har fuskare, spelkoncept från förra decenniet och likt förbannat trycker de ändå ner lootboxes i halsen på en.

Fasansfullt oviktigt vad karaktärerna har för kön när spelen ändå är kassa nuförtiden.

Är du emot något så ska du inte ”fundera” på att sluta köpa något, du ska fan sluta direkt, trött på hycklare som säger sig ogilla EA och annat skit men ändå säljer det som smör.
Du kanske skulle breda ut dina vyer? Finns långt mycket fler spel än bara de som är gjorda av EA och Activision även om de är störst.
Citera
2021-10-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Hjälp vilken samling betacucks i den här tråden. Sitter och relativiserar kvinnliga krigare.

Självklart saknar man riktiga män i spel. Inte bara för att kvinnor som slåss, är starka, mentalt starka, eller gör något som kräver längre självdisciplin är löjeväckande utan även för att det är sjukt svårt att känna sig in i spelet när det känns helt orealistiskt.

Det jag dock kan acceptera är när man åtminstone får välja kön, som tex. i mass effect.

Väntar nu med spänning på alla cucks som ska dra upp obskyra, överdrivna kvinnor från något världskrig för att minsann visa att kvinnor kan slåss precis lika bra som män.
Svårt att känna in sig i ett spel för att det känns helt orealistiskt...
För det första spelen är just orealistiska..
Vidare finns det ingen riktig man som ens är i närheten av bedrifterna vad män gör i spel.

Sedan har vi den tredje aspekten 99% av all män har inte gjort något som ens kan kallas en bedrift som ens kan jämföras med vad hjältar etc. har gjort i spel.
Blir fruktansvärt sorgligt när dataspelande män säger titta på historien vad män har gjort!
Dom männen har gjort något! Inte du eller dina polare..
Vad är grejen med att män idag seriöst identifierar sig med män som i historien gjort stora bedrifter.
Mina förfäder var kanske vikingar! Ja men det gör inte dig till någon manlig modig krigare för att du spelar Skyrim eller kanske har blodsband till något som faktiskt har gjort något.

Manlig eller kvinnlig spelhjälte eller inte är en icke fråga, det finns inget i spelen som reflekterar verkligheten.
Ge mig bra och intressanta karaktärer så är jag nöjd.
Hade varit intressant att spela som någon gubbe som är en överlevare från en svunnen tid i en postapokalyptisk värld.
Eller någon yngre kvinna som går från ingenting till mästertjuv och lönnmördare som dödar med list och manipulation etc.
Citera
2021-10-19, 13:23
Medlem
anomaligns avatar
Jag håller inte med TS problemformulering. Manliga hjältar är knappast på utdöende i spelvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in