• 1
  • 2
2021-10-19, 03:17
Medlem
gotets avatar
Under 80 och 90talet dominerade männen i spelvärlden
som de hjältar de var och allt var frid och fröjd. Mega man,
Mario, Link etc var normen. Heroiska män som utkämpade
strider för att stoppa ondskan och rädda världen från säker
undergång. Så vad hände sedan?

Under 2010 och 2020 talet har männen ersatts av flickor som
hjältar i spelvärlden (och filmbranschen). Männen som hjältar
i spel blir allt ovanligare både gällande AAA titlar och indiespel.
En väldigt tråkig och märklig utveckling. Flickor som aldrig
utkämpat ett enda krig i historien lyfts nu fram i spelmediet
som dominanta, modiga, starka hjältinnor.
Männen vars lik och blod byggt våran civilisation och försvarat
våra territorium och folk har nu nedgraderats till bikaraktärer.
Jag ser detta som löjeväckande och kan ej identifiera mig
med sådana fiktiva flickor.

En man som riddare, soldat, krigare etc har blivit utbytt mot en
flicka i samma roll trots ovanstående. Jag har funderat starkt på att börja bojkotta
spel med dessa flickor i huvudrollen även om spelen verkar roliga.

Vad tänker ni om denna dystopiska utveckling spelmediet genomgått
de senaste årtionden?

Gillar ni spela som dessa flickor? Flickor i rustningar och med maskingevär.
Eller har ni redan börjat bojkotta spel med sådana huvudkaraktärer?

Vill ni ha tillbaka männen som hjältar igen?
Citera
2021-10-19, 05:02
Medlem
Dylans avatar
Riktiga män spelar inte tv-spel likt finniga, fjortonåriga misfits - och bryr sig följaktligen inte om karaktärerna i dem. Du vill bara ha alfa-hannar i spelen för att det närmaste du kan komma att vara en är att låtsas-identifiera dig när du glor på skärmen och frenetiskt fingrar på kontrollen så att chipstuttarna guppar.
Citera
2021-10-19, 05:20
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Riktiga män spelar inte tv-spel likt finniga, fjortonåriga misfits - och bryr sig följaktligen inte om karaktärerna i dem. Du vill bara ha alfa-hannar i spelen för att det närmaste du kan komma att vara en är att låtsas-identifiera dig när du glor på skärmen och frenetiskt fingrar på kontrollen så att chipstuttarna guppar.

Och du är så manlig att du bemödar dig att skriva en massa trams
helt utanför trådens ämne? Och agerar sårad av mina påståenden
utan att kunna ta en vettig diskussion. Blev du rädd och ledsen när
jag sågade flickor i tv-spel?
Citera
2021-10-19, 06:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Vad hände är utveckling, i början oavsett ljud grafik etcetera så krävdes det väldigt lite för att folk skulle tappa hakan och säga wow, nu har vi så mycket av allting att det krävs välidigt mycket mer för att i bästa fall få en flat reaktion från spelarna.

Ta och googla lite på hur världen reagerade när space invaders släpptes 1978, ett spel som idag inte ens hade slått som mobiltelefonapp än mindre tvspel.

Citat:
JAg vill ha tillbaka spel som bygger på en bra story och inte bara snygg grafik o dynamiskt ljud, en bra story kan få män liksom kvinnor att passa in bra.
Citera
2021-10-19, 06:50
Medlem
varfors avatar
Citat:

Under 2010 och 2020 talet har männen ersatts av flickor som
hjältar i spelvärlden (och filmbranschen). Männen som hjältar
i spel blir allt ovanligare både gällande AAA titlar och indiespel.
En väldigt tråkig och märklig utveckling. Flickor som aldrig
Männen vars lik och blod byggt våran civilisation och försvarat
våra territorium och folk har nu nedgraderats till bikaraktärer.
Jag ser detta som löjeväckande och kan ej identifiera mig
med sådana fiktiva flickor.

En man som riddare, soldat, krigare etc har blivit utbytt mot en
flicka i samma roll trots ovanstående. Jag har funderat starkt på att börja bojkotta
spel med dessa flickor i huvudrollen även om spelen verkar roliga.

Vad tänker ni om denna dystopiska utveckling spelmediet genomgått
de senaste årtionden?

Gillar ni spela som dessa flickor? Flickor i rustningar och med maskingevär.
Eller har ni redan börjat bojkotta spel med sådana huvudkaraktärer?

Dussinmän staplade på hög kanske inte är så speciellt...
Medans kvinna i rustning (tex Jeanne d'Arc) är unik.
Sedan fanns "massvis" i div. motståndsrörelser under 2VK. Samt även här och där i reguljära styrkor.
Även div. uppdrag hos underättelsetjänster har handplockade kvinnor.

Sedan finns ju en del politiska ledare, både folkvalda och monarker värda att inspireras av eller anv. för spelskapare.

Annars är det bästa att rösta med plånboken, så löser sig ditt problem om det är ett problem.
Om du istället för att "identifiera dig" ser karaktären som ögongodis kanske det går bättre?

Avslutar med att citera en replikväxling ang. barnsoldater (poängen: byt ut barn mot kvinnor...) från filmen Lord of War:

"Andre Baptiste Sr.; [about his child soldiers] I can see what you are thinking. But we need every man we can get.

Yuri Orlov; Even if they're not men?

Andre Baptiste Sr.; A bullet from a 14-year-old is just as effective as one from a 40-year-old. Often more effective."
Senast redigerad av varfor 2021-10-19 kl. 06:58.
Citera
2021-10-19, 07:00
Medlem
Nihennas avatar
Jag vet att folk på neo-/pol/... förlåt, jag menar Flashback, har svårt för kvinnor i spel. Fanns dock väldigt många även på 90-talet som du verkar glömma bort.

Samus Aran, Lara Croft, Jill Valentine och Claire Redfield är några av dem, kvinnliga karaktärer så populära att de fortfarande används än idag.

Problemet är inte kvinnliga karaktärer. Problemet är när de gör det till en grej att punktmarkera att det är en tjej man spelar för att visa hur inkluderande man är. De skjuter sig själva i foten då kvinnliga hjältinnor använts förr men man får någon slags bismak när de t ex gör en Ghostbusters 2016.

Det finns dock bra exempel på nya kvinnliga karaktärer också. Hon i Gears 5 gillar jag. Ellie i The Last of Us också.
Senast redigerad av Nihenna 2021-10-19 kl. 07:02.
Citera
2021-10-19, 07:04
Medlem
TheKhurgans avatar
Har givetvis också noterat att kvinnliga huvudpersoner ökar, men är det inte oftast ett val? Att du själv får välja man eller kvinna när du startar spelet?
Kan inte komma på så många andra än Hellblade 2 och Tomb Raider när jag tänker efter, där du är kvinna som default och inte kan ändra. Finns ju garanterat fler.
Men de flesta stora spel gör du väl valet själv, och då spelar det ju ingen roll.

Jag spelar som tjej ganska ofta och det är endast för att de är så jäkla snygga att det är nice att kolla på. Sån snuskgubbe är jag

Kan du komma med några exempel på spel där du måste vara kvinna men helt klart borde vara man?
Citera
2021-10-19, 07:15
Moderator
memymos avatar
Spel: allmänt --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2021-10-19, 07:21
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varfor
Dussinmän staplade på hög kanske inte är så speciellt...
Medans kvinna i rustning (tex Jeanne d'Arc) är unik.
Sedan fanns "massvis" i div. motståndsrörelser under 2VK. Samt även här och där i reguljära styrkor.
Även div. uppdrag hos underättelsetjänster har handplockade kvinnor.

Sedan finns ju en del politiska ledare, både folkvalda och monarker värda att inspireras av eller anv. för spelskapare.

Annars är det bästa att rösta med plånboken, så löser sig ditt problem om det är ett problem.
Om du istället för att "identifiera dig" ser karaktären som ögongodis kanske det går bättre?

Avslutar med att citera en replikväxling ang. barnsoldater (poängen: byt ut barn mot kvinnor...) från filmen Lord of War:

"Andre Baptiste Sr.; [about his child soldiers] I can see what you are thinking. But we need every man we can get.

Yuri Orlov; Even if they're not men?

Andre Baptiste Sr.; A bullet from a 14-year-old is just as effective as one from a 40-year-old. Often more effective."

Jeanne d’arc stred aldrig. Den överväldigande majoriteten kvinnliga i motståndsrörelsen delade ut flygblad och förde information. De stred inte. Finns bara väldigt selektiva fall som Paris. Antalet kvinnor som bar vapen i röda armén har också varit extremt överrepresenterade i modern tid.

Ditt citat om att jämföra kvinnor med barnsoldater faller ganska platt eftersom kvinnor ytters sällan användes av dessa samma krigsherrar, inte bara i lord of war utan i verkligheten också. Man tog uteslutande pojkar före kvinnor trotts deras nihilistiska attityder. En pojke var mer soldat än en flicka.
Citera
2021-10-19, 07:28
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag vet att folk på neo-/pol/... förlåt, jag menar Flashback, har svårt för kvinnor i spel. Fanns dock väldigt många även på 90-talet som du verkar glömma bort.

Samus Aran, Lara Croft, Jill Valentine och Claire Redfield är några av dem, kvinnliga karaktärer så populära att de fortfarande används än idag.

Problemet är inte kvinnliga karaktärer. Problemet är när de gör det till en grej att punktmarkera att det är en tjej man spelar för att visa hur inkluderande man är. De skjuter sig själva i foten då kvinnliga hjältinnor använts förr men man får någon slags bismak när de t ex gör en Ghostbusters 2016.

Det finns dock bra exempel på nya kvinnliga karaktärer också. Hon i Gears 5 gillar jag. Ellie i The Last of Us också.
skillnaden är på japanska hjältinnor och de obstinata halvautistiska avsexade honor som västerlänningarna pumpar ut som """hjältinnor"""

kan inte exakt sätta fingret på vad som är fel med västerländska kvinnofigurer men det hela känns fel
Citera
2021-10-19, 07:37
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Flickor som aldrig

Finns gott om exempel på kvinnor som utkämpat krig genom historien, du framstår som obildad, dessutom är det spel du diskuterar. Blir smått pinsamt när du tar upp Mario som exempel på en manlig hjälte, en liten fet rörmokare liksom. Tacka vet jag isåfall Gianna sisters som absolut hade balls även om de var tjejer.

Vidare har samhället ändrats och det är t.ex långt ifrån självklart att byggarbetsplatser endast består av män.

Gissar att du identifierar dig med en av männen i Sexgames level5 och hellre fantiserar om Indiana Jones än Lara Croft. Bojkotta spelen du inte gillar pga din politiska korrekthet, det blir nog bra.
Citera
2021-10-19, 07:43
Hjälp vilken samling betacucks i den här tråden. Sitter och relativiserar kvinnliga krigare.

Självklart saknar man riktiga män i spel. Inte bara för att kvinnor som slåss, är starka, mentalt starka, eller gör något som kräver längre självdisciplin är löjeväckande utan även för att det är sjukt svårt att känna sig in i spelet när det känns helt orealistiskt.

Det jag dock kan acceptera är när man åtminstone får välja kön, som tex. i mass effect.

Väntar nu med spänning på alla cucks som ska dra upp obskyra, överdrivna kvinnor från något världskrig för att minsann visa att kvinnor kan slåss precis lika bra som män.
Senast redigerad av priz 2021-10-19 kl. 07:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in