En gjennomgang av Gone Girl hypotesen sett gjennom tidslinjen.
Hvorfor er det sannsynlig at det kan ha skjedd et Gone Girl plott i Hagen-saken?
-----
Kvelden fr:
Dagbladet 09.05.2020:
"Foranledningen til denne kvelden var en gjengjeldelse. Etter at jeg ble pensjonist, s hadde vi en avtale om invitere dem ut p restaurant og teater. Det kom brtt p bde oss og dem, da vi plutselig hadde to billetter til teaterstykket, sier venneparet til VG"
=
Teaterbesket kvelden fr var spontant ("Det kom brtt p bde oss og dem") og forklarer hvorfor TH dro p jobb senere en vanlig dagen etter. Dette forklarer igjen bil kl 07.56 og 08.56. GM i bil viste ikke at TH og AEH dro p dette spontane teaterbesket.
------
Tidslinjen forsvinningsdagen med kommentarer basert p detaljer fra media:
-Kl 07.56: Observasjon av bil
-Like fr 08:45: Anrop MB til AEH - ikke besvart
-Kl 08.45: Anrop AEH til MB
Ca 10 minutters samtale som blant annet omhandlet lnn. MB forklarte at hun hrte TH i bakgrunnen. AEH fortalte at hun var tvilende til at hun kom p jobb den dagen iflg media. (Hva hadde skjedd den dagen om AEH bestemte seg for dra p jobb? = ikke mulig for TH utfre et plott)
-Kl 08.56: Observasjonen av Bil
-Kl 09.02 - 09.05: TH dro p jobb
Bakhon ble lagt ut av AEH for signalisere til GM at TH hadde dratt p jobb. GM ankom S4 og kunne ha parkert i garasjen. Forklarer hvorfor ingen observerte bil utenfor S4 og at det ikke var tegn til innbrudd. AEH kjente GM.
-Kl 09.06: Anrop AEH til HHB1 (3 sek)
Telefonsvarer.
-Kl 09.10: SMS AEH til HHB1 "Hytteturen er vist utsatt".
Hytteturen var planlagt med hensikt p (1) f TH til bryte sin rutine og f han til ringe hjem etter ca 1 time, fordi det var ikke TH's daglige rutine ringe hjem, (2) sette TH's forklaring i skelyset. TH forklarte at grunnen til at han skulle ringe hjem etter ca 1 time var for diskutere detaljer angende hytteturen, (noe politiet syntes virket mistenkelig)
Hvorfor mtte TH ringe hjem etter ca 1 time?
Svar: Fordi tidsperioden forsvinningen kunne skjedd p mtte minimeres slik at barna fikk alibi.
-Kl 09.10 - Kl 09.15: TH ankom Futurum (video Futurum)
-Kl 09.14: Anrop AEH til TEH 92 sek. Siste kjente livstegn - lnn, barnevakt, halloween. Iflg media var forklaringen i samsvar med hva MB forklarte.
Planen med plottet var f TH mistenkt for ha drept sin kone. Derfor mtte barna som bodde nrmest f alibi. Det er mulig p 92 sek fortelle om tre temaer hvis det er mest enveiskommunikasjon. Vi vet ogs at TEH kunne vrt trtt fra kvelden fr. Sett gjennom denne hypotesen hadde AEH i tillegg hastverk.
-Kl 09.48: Anrop elektriker Skansen til AEH - ikke besvart.
Det har kommet frem at AEH bestillte elektrikker, men han skulle ikke ankomme S4 uanmeldt. Derfor ringte han frst. Grunnen til at elektrikker skulle ringe var pga backup i fall TH ikke ringte hjem etter ca 1 time. (Henger sammen med at tidsperioden forsvinningen kunne skjedd p mtte minimeres slik at barna fikk alibi)
-Kl 09.50: Anrop TEH til AEH - ikke besvart
-Kl 10.06: Anrop TH til AEH - ikke besvart
Iflg media skal politiet ha funnet data som indikerte "raske skritt og br bevegelser" over en kort tidsperiode rett i forkant av kl 10.06. Henger sammen med at de avtalte at TH skulle ringe hjem etter ca 1 time. Plottet var planlagt ta ca 1 time, derfor raske skritt rett fr TH ringte hjem kl 10.06.
"Telefonen til AEH ned trappen" var GM som mistet telefonen da valpen skulle hentes fra 2.etg og lses inn i 1.etg. Dette fordi spor p stedet ikke skulle delegges.
-Kl 10.07: Siste fysiske bevegelse av AEH's mobil - telefonen lagt p bordet.
P dette tidspunktet satt AEH utenfor i bil, men GM lurte AEH.
GM gikk tilbake og la trusselbrev i gangen opp 2 stk ringer og en klokke. Grunnen til at det ble nevnt kun 1 stk ring i de krypterte e-postene var fordi det var AEH selv som tok av seg ringer og klokke, og forklarer hvorfor ikke GM husket / glemte denne detaljen. GM mtte legge trusselbrev p stolen med hastverk.
-Kl 10.07: Anrop TH til AEH - ikke besvart
-Kl 11.13: Anrop TH til AEH - ikke besvart
-Kl 11.14: Anrop TH til AEH - ikke besvart
-Kl 11.17: Anrop TH til AEH - ikke besvart
-Kl 13.06: Anrop TH til AEH - ikke besvart
-Kl 13.08: Anrop TH til AEH - ikke besvart
-Kl 13.18: Anrop TH til AEH - ikke besvart
-Kl 13.30: TH forlater Futurum
-Kl 13.40: HHB1? ringer til S4 p fasttelefon
-Kl 13.45: TH ringer fra fasttelefon til AEH's mobil - ikke besvart
-Kl 14.00: TH ringer TEH som senere ankommer S4
-Kl 14.01: TH ringer et familemedlem (HHB1?)
-Kl 14.10: TH varsler politiet
-Kl 14.25: TH mter politipatrulje ved Shell.
----
Selve plottet i S4 kunne utfres av 1 person. GM lurte AEH og kunne hente henne fra S4 med lav risiko.
Hvordan?
Dette kalles desensibilisering av offeret. GM manipulerte henne til tro at dette var noe hun nsket gjre. Det kan vre p grunn av ektepaktene og et mulig turbulent ekteskap.
-----
Hva skjedde i S4 den dagen?
At det ble hentet inspirasjon fra filmen Gone Girl i dette plotet kan virke sannsynlig nr man sammenligner filmen med brikkene i Hagen-saken.
GM kan ogs ha benyttet filmen til manipulere AEH / forklare hvor liten sjanse der var for at de skulle bli gjennomskuet. Et Gone Girl plott har skjedd fr. TV2 artikkelen "Er dette virkelighetens Gone Girl?"
Kort resyme av filmen:
Noen dager fr plottet i inviterer Amy en veninne p besk for fortelle om sine ekteskapsproblemer. Dette fordi Amy hper veninnen skal fortelle den oppdiktede historien til politiet etter at Amy har forsvunnet.
Sitat fra filmen:
"Fortelle henne detaljene om ditt harde liv.
Propp henne med historier om dine ektemanns voldelige temperament"
Rett etter at Nick har dratt p jobb stager Amy huset. Hun vasker bort spor av sitt eget blod, stager en kriminelle handling i huset, vasker gulvet slik ektemannen Nick pleide gjre det, legger ut en handlings-relatert butt gjenstand med sitt eget blod p (sitt eget DNA) og et brev.
Plottet skjer p bryllupsdagen etter flere rs ekteskap, de fleste tror Nick har drept Amy og det blir et mediasirkus.
Motiv fra filmen Gone Girl:
"Jeg er s mye lykkeligere n nr jeg er "dd" - teknisk sett "forsvunnet" - snart blir jeg antatt dd. Borte, og min lgnaktige, utro, uvitende mann vil komme i fengsel for drapet p meg. Nick Dunne tok stoltheten min, verdigheten min, hpet mitt og pengene mine. Han tok og tok fra meg til jeg ikke lenger fantes - det kaller jeg "drap". La straffen st i forhold til forbrytelsen."
-----
Basert p brikkene i media tipper jeg dette er det mest sannsynlige som skjedde. Det er ogs grunnen til at jeg tror Holden kan riktig nr han mener det er 100% sjanse for at siktelsen mot TH blir frafalle. Det skjedde et Gone Girl plott i Hagen-saken.
Det er mitt tips