Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-20, 22:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har ocks uppfattat frseningar liksom wwr har gjort, att frsta nstan orbitalflighten r senarelagd till mars nsta r. Jag har inte helt frsttt anledningen till detta.

Det dr tror jag r ett missfrstnd. NASA-postern som Teslarati hnvisar till finns hr:

https://ntrs.nasa.gov/citations/20210020835

Dr talas det om att NASA ska filma ett Starship reentry frn ett hgtflygande flygplan, men inte specifikt SN20. Det kan allts handla om en senare flygning.
Citera
2021-10-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Intressant frgestllning. Jag tror det vanligast givna svaret p frgan varfr 3 stolar togs bort var att "astronauterna kunde drefter sitta i en position bttre lmpad att motst g-krafter". Man kunde dock frga sig om kapseln egentligen hade blivit fr tung med fler astronauter och den serviceutrustning dessa krver. Vikt var ju kritisk ven vid landningen eftersom man fick montera en fallskrm till.

Intressant ja. Jag har inte kunnat trnga in i turerna kring detta. Det var NASA som krvde 4 fallskrmar. Den gamla Apollo som var rejlt tung, hade bara tre om jag minns rtt.

Jag tycker det r trkigt att dom bara snder upp 4 t gngen, den gamla rymdfrjan snde ju upp 7 minst.
Sjlvklart har man gjort viktberkningar. Stolarna, livsuppehllande system, rymddrkter och astronaternas vikt sjlva. Men dom medfr ofta material till ISS trots att man har det vanliga transportskeppet Dragon till frfogande.
Citera
2021-10-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det dr tror jag r ett missfrstnd. NASA-postern som Teslarati hnvisar till finns hr:

https://ntrs.nasa.gov/citations/20210020835

Dr talas det om att NASA ska filma ett Starship reentry frn ett hgtflygande flygplan, men inte specifikt SN20. Det kan allts handla om en senare flygning.

Det var bra du snappade upp detta. Det har jag helt missat. Idag har jag inte alls fljt vad som hnder vid Boca Chica Starbase.

Men jag r hela tiden optimistisk ven om inte tidsplanerna hller s perfekt.
Citera
2021-10-21, 00:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det var bra du snappade upp detta. Det har jag helt missat. Idag har jag inte alls fljt vad som hnder vid Boca Chica Starbase.

Men jag r hela tiden optimistisk ven om inte tidsplanerna hller s perfekt.

Det som fortfarande kan stta pinnar i hjulet fr SpaceX r FAA:s miljcertifiering. De har hllit public hearings de senaste tv dagarna.
Citera
2021-10-21, 09:05
Medlem
wwrs avatar
Vad som helst verkar kunna hnda. Nu ryktas att Senaten vill att NASA sponsrar tv mnlandare.
Citat:
Senate directs NASA to choose another company to build a lunar lander: report
https://www.space.com/senate-nasa-se...ander-contract

Nog fr man en knsla att Elon Musk kanske kan ha misslyckats med Starship. Enligt senaste rapporten blir ju inte nsta uppskjutning frrn i mars. Men som Regulus ppekar vet vi inte skert. Problemet r att det privata SpaceX inte redogr fr sina planer.

Fr ett tag sedan kollade jag Reddit som ju fungerar som ett SpaceX informations-center men officiellt inte r det. D skrevs det inte lika mycket om Starship som tidigare och jag tror Starship hade flyttats till en egen trd.

Frsker Musk nu dra ut de sista pengarna med privata uppskjutningar: Inspiration4 och Ax 1-4 (tveksamt om SpaceX har kapacitet fr japanen och 7 till runt mnen) ?

Lite fr man knslan att Musks stjrna kanske dalar. Men han har mycket mktiga backare. "Nrmaste mnaderna blir avgrande" som det brukar heta (men inte alltid stmma).
Citera
2021-10-21, 11:10
Medlem
Citat:
Vad som helst verkar kunna hnda. Nu ryktas att Senaten vill att NASA sponsrar tv mnlandare.

https://www.space.com/senate-nasa-se...ander-contract

Nog fr man en knsla att Elon Musk kanske kan ha misslyckats med Starship. Enligt senaste rapporten blir ju inte nsta uppskjutning frrn i mars. Men som Regulus ppekar vet vi inte skert. Problemet r att det privata SpaceX inte redogr fr sina planer.

Fr ett tag sedan kollade jag Reddit som ju fungerar som ett SpaceX informations-center men officiellt inte r det. D skrevs det inte lika mycket om Starship som tidigare och jag tror Starship hade flyttats till en egen trd.

Frsker Musk nu dra ut de sista pengarna med privata uppskjutningar: Inspiration4 och Ax 1-4 (tveksamt om SpaceX har kapacitet fr japanen och 7 till runt mnen) ?

Lite fr man knslan att Musks stjrna kanske dalar. Men han har mycket mktiga backare. "mnaderna blir avgrande" som det brukar heta (men inte alltid stmma).

Just nu r det dock s att det bara r SpaceX som frn amerikansk sida kan forsla upp astronauter till ISS. Fr Boeings del tycks det drja ett r minst innan Starliner forslar astronauter. Och man har ocks mnga bestllningar p uppskjutningar s nog strmmar pengar in. Man har bestllningar ven p uppskjutningar med Falcon Heavy.

Jag ser personligen inget negativt i om NASA satsar p tv olika landningssystem fr mnen. Ett fr enklare uppdrag och ett som skts av Lunar Starship dr mer personal och material skall forslas till mnytan.

Frden runt mnen med biljonren samt hans kompisar r nog otroligt viktig. Den vore det stora genombrottet fr SpaceX och skulle ppna fr mnga fler sdana bestllningar. Men frden r lng och svrigheterna mnga. Man skulle kanske dpa om projektet till "the long march"... ...
Citera
2021-10-21, 18:52
Medlem
Gamlings avatar
Det verkar snarast som "frseningarna" med starship har mest att gra med FAA! Jag har fr mig att det senaste datum fr att kommentera miljutredningen var den 19'e. Nu ska de frmodligen ha flera mnader p sig innan de kan ge SpaceX ett besked om de verhuvudtaget fr anvnda anlggningen i Boca Chica!

Framsynt av Elon att skaffa de bda oljeriggarna!
Citera
2021-10-21, 18:53
Medlem
Gamlings avatar
Nu r iaf "chopsticks" monterade p OLT! Det ska bli kul att se lite provkningar upp och ner och snt...
Citera
2021-10-21, 19:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Det verkar snarast som "frseningarna" med starship har mest att gra med FAA! Jag har fr mig att det senaste datum fr att kommentera miljutredningen var den 19'e. Nu ska de frmodligen ha flera mnader p sig innan de kan ge SpaceX ett besked om de verhuvudtaget fr anvnda anlggningen i Boca Chica!

Miljcertifieringen. USA:s svar p Cementacirkusen.

Citat:
Framsynt av Elon att skaffa de bda oljeriggarna!

Ja, men de kommer inte att vara klara p lnge. Tanken var vl att anvnda dem nr antalet flygningar skalas upp till flera om dagen.

Citat:
Nu r iaf "chopsticks" monterade p OLT! Det ska bli kul att se lite provkningar upp och ner och snt...

Citera
2021-10-21, 20:47
Medlem
Uppskjutningen av crew 3 med Falcon 9/Crew Dragon har slipped en dag frn 30 oktober till den 31 oktober. 4 astronauter skjuts upp och skall vistas 6 mnader p rymdstationen.

SpaceX skall ocks skjuta upp transportskeppet Dragon till rymdstationen berknat den 21 december.

Frn Cape kommer nyheter om att upphissningen av Orionkomplexet, som vger 33,5 ton, gick smrtfritt och tekniker arbetade hela natten med att ansluta komplexet till Orion Stage Adapter, verst p SLS. Det gick t 360 bultar.

I slutet av december gr man en "dress rehersal" och kr ut hela skapelsen till startplattan. Efter dress rehersal ter till Vehicle Assembly Building och man siktar nu p att gra den slutliga utrullningen i brjan p nsta r. Trkigt att det frsenas.

Men jag har lnge trott p att det blir i februari nsta r som frden runt mnen genomfres enligt Artemis I. Vldigt mycket str p spel. Huvuden kommer att rulla om det blir ett misslyckande. Knivarna slipas.... ....

Jag noterar ocks att SpaceX har tskilliga bestllningar fr privata fretag och det gller uppskjutningar med Falcon 9 senare i hst.
Citera
2021-10-21, 21:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag noterar ocks att SpaceX har tskilliga bestllningar fr privata fretag och det gller uppskjutningar med Falcon 9 senare i hst.
Nej, nr miljardrerna eller fretagens utrustning skall skjutas upp, d har Musk pltsligt inga problem med myndigheterna som nr det gller utvecklingsprojekt som mn eller Marsresor.

r det fler rymdturister n Axiom 1-4 som skall skickas upp? Eller r det obemannat?
Citera
2021-10-21, 21:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej, nr miljardrerna eller fretagens utrustning skall skjutas upp, d har Musk pltsligt inga problem med myndigheterna som nr det gller utvecklingsprojekt som mn eller Marsresor.

Falcon9 r ju certifierad sedan lnge. Uppskjutningarna sker dessutom p betryggande avstnd frn skldpaddorna i den Mexikanska gulfen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in