• 1
  • 2
2021-10-26, 07:33
Medlem
arbetets avatar
Luxemburg slog tydligen Tyskland och blir nu första landet med legalt hasch (glömde man bort Holland?):

Luxembourg to become first country in Europe to legalize cannabis
Luxembourg is set to become the first European nation to legalize the growing and use of cannabis, the government announced in a statement on Friday.

Under the new legislation, adults over 18 in Luxembourg will be allowed to use cannabis, and to grow up to four plants per household, which would make it the first country in Europe to fully legalize the production and consumption of the drug.
https://edition.cnn.com/2021/10/22/e...ntl/index.html

Nästa land på gång är tydligen Italien nästa år:
/.../Italy will likely decide whether or not to decriminalize cannabis in a referendum next year, after campaign groups managed to gather the required 500,000 signatures required to force a vote.
Är detta ett bra initiativ?
Citera
2021-10-26, 07:37
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Luxemburg slog tydligen Tyskland och blir nu första landet med legalt hasch (glömde man bort Holland?):

Luxembourg to become first country in Europe to legalize cannabis
Luxembourg is set to become the first European nation to legalize the growing and use of cannabis, the government announced in a statement on Friday.

Under the new legislation, adults over 18 in Luxembourg will be allowed to use cannabis, and to grow up to four plants per household, which would make it the first country in Europe to fully legalize the production and consumption of the drug.
https://edition.cnn.com/2021/10/22/e...ntl/index.html

Nästa land på gång är tydligen Italien nästa år:
/.../Italy will likely decide whether or not to decriminalize cannabis in a referendum next year, after campaign groups managed to gather the required 500,000 signatures required to force a vote.
Är detta ett bra initiativ?
Det är inte lagligt i holland bara tillåtet.
Citera
2021-10-26, 07:40
Medlem
Melange5738s avatar
Varken Italien eller Nederländerna har legaliserat, bara avkriminaliserat. Luxembourg planerar att legalisera men i första steget bara avkriminaliserat. Det är möjligt att Schweiz går före både Luxembourg och Italien eftersom de också kommer att legalisera.
Citera
2021-10-26, 07:55
Medlem
blomplantfans avatar
Skönt att det finns lite goda nyheter i alla fall.

Legalisera cannabis är en nobrainer.
Citera
2021-10-26, 08:11
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Svenskar är inlärda se ner på republiken Luxemburg som ett Operett-land och som ett litet skämtland (forum-särskrivet skämt land).

Den bistra sanningen: Luxemburgarna har i handling vett att vilja sin nation väl till skillnad ifrån svenska folkvalda och en majoritet svenska röstare.

Avkriminalisera. Nu.

flytta då gubbe
Citera
2021-10-26, 08:27
Medlem
Juneauxs avatar
Skulle inte kunna bry mig mindre.

Men visst legalisera det här och skatta sönder det så jag kan få billigare drivmedel till bilen och dom lådcyklande brassrökarna får vara med och betala på kakan.
Citera
2021-10-26, 09:14
Medlem
Maskotens avatar
Hoppas cannabis inte avkriminaliseras eller legaliseras i Sverige, det är så sjukt enkelt att tjäna pengar på det. 10,000:- kan bli 15,000:- på bara ett par dagar nästan helt utan risk.
Citera
2021-10-26, 09:21
Medlem
För Luxemburg är det bra vill jag tycka, ett land som Sverige är inte riktigt ännu redo för det. Vi har ungdomar som äter tabletter och skjuter varandra och det problemet tror jag urartar om vi legaliserar.

Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Hoppas cannabis inte avkriminaliseras eller legaliseras i Sverige, det är så sjukt enkelt att tjäna pengar på det. 10,000:- kan bli 15,000:- på bara ett par dagar nästan helt utan risk.
Antingen så har du aldrig jobbat med sånt eller så blir du lurad. Köper du alltså för 100kr/g och säljer det i ettor 150? Stor risk, liten vinst. Du blir lurad, du köper ju det för samma pris som femmor kostar och säljer det för gram pris.
Citera
2021-10-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten

Ingenting påvisar att priserna faller för att det blir lagligt.

De exempel som finns såsom Kalifornien, och nu över hälften av delstaterna, så gick priset upp.

Gatupriserna följer dessa priser också.

Många köpare fixar inte Medical Card eftersom du blir registrerad. Och man många är rädd det kan bli problem i framtiden med jobb osv.

Så det ena utesluter inte det andra.

Det är bara fördelar med en legalisering av Cannabis. I princip alla gängkrig skulle gå under och endast Kokain kvar att slåss för. Vilket är en pissliten del av drogerna jämfört med Cannabis.
Citera
2021-10-26, 09:36
Medlem
I Spanien får man ha en planta homma och nu Luxemburg höjer till hela 4 plantor..
Citera
2021-10-26, 10:52
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Tänka sig att om jag odlar en simpel växt hemma döms jag hårdare än en våldtäktsman. Legalisering är som någon redan sagt en nobrainer. Gängen i förorterna skjuter inte ihjäl varandra för att det är kul. Den svarta marknaden är levebröd för dem och det finns mycket pengar för dem att tjäna. Låt dem fortsätta göra det men på en vit kontrollerad marknad. Där de inte skjuter ihjäl varandra vid konflikter utan kan lösa konflikter i en domstol. Dessutom är mer frihet till folket aldrig något att frukta
Citera
2021-10-26, 10:55
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Skulle inte kunna bry mig mindre.

Men visst legalisera det här och skatta sönder det så jag kan få billigare drivmedel till bilen och dom lådcyklande brassrökarna får vara med och betala på kakan.
Om du skattar sönder det kommer alla fortsätta köpa från den svarta marknaden och du löser egentligen ingenting. Du behöver inte skatta sönder det för att få billigare drivmedel. Det slösas redan gott med våra skattemedel. Sen kommer vi redan få in en massa skattepengar från droghandeln. Verkar som cannabismarknaden är 10x större än vad polisen trott dessutom. Jag säger såhär. Sänk skatterna med minst 30%. Sänk bensinpriset till 12kr litern. inkomstskatt på högst 25%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in