Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Möjligt att några typer av företag är undantagna. Jag såg dock att kraftbolagen måste betala från och med 2013.
Men som sagt överheten skulle ju kunna sälja lite fler utsläppsrätter. Tillfälligt. Då minskar ju priset på de och på elen. Tillfälligt.
Men dom klarar väl inte av att göra det inpå Klimatmötet.
Du kan ha en poäng där. Statens åtgärder verkar gå åt andra hållet.
https://www.klimatupplysningen.se/wp...sert-ships.gif
Vet inte om det är så mycket bättre.
Jag är inte säker på hur det fungerar. Jag följde bara diskussionen när CBAM presenterades i somras. Då fick EU mycket kritik för att skydda egen industri genom fria utsläppsrätter.
Vad jag förstår finns det en stor kvot fria utsläppsrätter och alla företag påverkas inte av detta stegrade pris på 50 euro/ton.
Det ligger så starkt i EU:s intresse att kunna påvisa att företagen betalar att jag misstänker att man måste gräva mycket i detta för att finna vad som gäller. Om företagen kommer för billigt undan kan inte EU införa CBAM. (CBAM är en katastrof som bygger vidare på att göra om EU tilll Sovjetunionen, imho)
Det här stod t.ex i SSAB:s årseredvisning 2020
Citat:
2020, direct CO2 emissions from Nordic steel
production were 8,105 (8,873) thousand tonnes
and emissions intensity (tonnes of CO2 emissions/
tonne crude steel) was 1.64 (1.75). CO2 emissions
generated in Nordic steel production are within
the scope of the European Emissions Trading
System
https://www.ssab.com/-/media/Files/C...rt_2020_EN.pdf
Kan detta betyda att t.ex SSAB inte betalar alls?
Personligen tycker jag ingen bör betala. Men EU skall inte försöka stänga ute billigt kinesiskt stål från oss som bor i Sovjetunionen jag menar EU.
Man har alltså en fri kvot att släppa ut.
Dessutom är bara 25% av utsläppande företag inkluderade i ETS.
Jag tog stål som exempel eftersom det är diskuterat.
Det SSAB släpper ut kommer väl mycket från energi?
Jag undrar om ETS verkligen bidrar till det höga elpriset?
Jag frågar mig om 50 euro/ton är ett högt pris som företagen egentligen inte betalar på hela sin produktion. Men priset kan användas för att införa höga CO2-tullar mot misshagliga länder, som Kina?
Är det kraftbolagen som betalar ETS? Inte användaren?
Kraftbolagen gör väl inte av med så mycket el. Lite lyse på kontoret och så?