Citat:
Ursprungligen postat av
Pettssonsfindus
Jag gör denna post åt en kompis.
Lite bakgrund över situationen, de bor i ett kollektiv där alla är studenter och majoriteten har kommit hit för att plugga från ett annat EU land. En av de boende flyttade ut väldigt hastigt efter bråk med två andra i boendet, den personen är holländska och har flyttat tillbaka dit till sina föräldrar. Problemet som uppstått nu är att hon flyttade ut innan hennes hyres period gick ut och vägrar betala hyran för det rummet vilket skapat ilska i kollektivet eftersom de andra måste betala extra för att täcka hennes hyra.
Min fråga är då, finns det något man kan göra för att få henne att betala nu när hon inte längre bor i Sverige eller måste de bita i det sura äpplet och acceptera situationen?
Kan även lägga till att det är en person som betalar in hyran till värden och de resterande betalar sin hyra via honom.
Hur mycket rör det sig om i kronor ungefär?
Du kan få hjälp av kronofogden med detta, men om personen inte själv "erkänner" till Kronofogden att denne har en skuld till din vän så måste fallet tas upp och avgöras i domstol.
I Sverige är det tingsrätten som fastställer en skuld, men jag är osäker på hur det fungerar inom EU.
https://www.kronofogden.se/du-har-et...-annat-eu-land