Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Men det där är väl hypotetiskt. Jag tror inte utsläppsrätter påverkar elpriset alls just nu. Men det baseras bara på generella påståenden jag läst när CBAM diskuterades.
Stod dock klart och tydligt i en av länkarna. Och det verkar väldigt rimligt att en del av elpriset är avgifter för utsläppsrätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Den som säger att det går att sänka elpriset genom att sälja fler utsläppsrätter måste försöka bevisa det. (Det är inte lätt och jag medger att jag inte heller bevisat mitt påstående.)
Jag skulle säga att det är lätt. (Sedan går det alltid att dra upp kraven på bevis in absurdum).
* 25% av EU's elproduktion sker mha naturgas.
* De som bränner naturgas för att producera el måste köpa utsläppsrätter.
* Kostnaden för utsläppsrätterna läggs på elpriset. (Finns ingen annan än elkunderna som kan betala de. Kunderna betalar alla producentens kostnader).
Säljs det nu fler utsläppsrätter så sjunker priset på de. Det leder till att elpriset sjunker.
Borde vara tillräckligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Och vi är ju privatkonsumenter. Vi borde ju ha en hel del "free allowances".
Framgår inte vad privatkonsumenter har med saken att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Frågan är hur mycket fria utsläppsrätter kraftbolagen har. Kraftbolagen är ju inga storkonsumenter av el. De säljer den ju bara vidare. Så jag gissar att de går fria när.t.o.m. SSAB verkar gå fria.
Möjligt att kraftbolagen har någon fri kvot. Det jag läste var dock att de måste pynta från 1/1 2013.
Vad kraftbolagens elkonsumtion har med något att göra är väldigt oklart.