2021-11-10, 19:28
Medlem
Det var vl nu drygt tv r sedan jag utsattes fr denna dans-aids fr frsta gngen. Fenomenet innebr att vuxna individer, frmst bland matvarubutiker, lgger upp videos nr de dansar till ngon kass lt (tror den heter Ajungulena). Frsta gngen jag sg det tyckte jag visserligen att det var ckligt, men ven att det nog var en kortvarig trend som snart var ver. Men nu sitter jag hr tv r senare och mts dagligen av detta ckliga pissfenomen i mitt flde. Senast var det ett ICA i skvde som ville pvisa hur hrligt avslappnade de r. Gammalt folk som r s jvla hippa nr de dansar p sociala medier, krks! Har ven noterat att trenden, som nu verkar vara ngot obligatorisk fr att anses som en "snll/trevlig/avslappnad" arbetsplats, spridit sig till vrdcentraler/sjukhus och dylikt. Kan verlkare Robert ha ngon skam kvar i kroppen nr han tv min efter dansat "AJUNGULENA" ska frklara fr en mossa att hennes son har rvcancer och troligtvis inte verlever ret ut.
Jag begriper inte hur denna "trend" har verlevt shr lnge och varfr folk p arbetsplatser i frga inte gr uppror nr det kommer p tals? Har ngon hr varit med i en sn hr video, och hur mycket skms du nu i efterhand?
Citera
2021-11-10, 19:44
Medlem
holmiums avatar
Ingr som del i den samhllspverkan som kallas "dumbing down" p svenska "frdumning"

Mnniskor blir mer okritiska och frdummade nr detta normaliseras och medialt drivs p fr att skapa en trend.

Var glad att du fortfarande inte har blivit frdummad utan reagerar sunt.

Generellt anses frdumning av massan bra fr affrer och politik av samtidens politiska och ekonomiska elit.

Doktrinen bakom fenomenet r att: Frdummande massor i beroendestllning utmanar inte makten, vilket leder till stabila maktfrhllande och drmed frutsebara kassaflden samt att den rdande politiska eliten inte utmanas.

Mnniskor skall arbeta, konsumera, betala hyra, rnta och skatter till en liten klick, men inte ga ngot sjlva.

Frdummade mnniskor kommer inte att ifrgastta om detta r livets mening, dom kommer heller inte att fundera p om det finns ett annat och bttre stt att organisera samhllet.
Senast redigerad av holmium 2021-11-10 kl. 19:49.
Citera
2021-11-10, 19:47
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Ingr som del i den samhllspverkan som kallas "dumbing down" p svenska "frdumning"

Mnniskor blir mer okritiska och frdummade nr detta normaliseras och medialt drivs p fr att skapa en trend.

Generellt anses frdumning av massan bra fr affrer och politik av samtidens politiska och ekonomiska elit.

Doktrinen bakom fenomenet r att: Frdummande massor i beroendestllning utmanar inte makten.

Ja det peakade vl nr massa sjukpersonal dansade runt i videos trots att de "gick p knna", speciellt i brjan av den nuvarande masspsykosen.
Citera
2021-11-10, 19:54
Medlem
Jag kan inte hitta fenomenet. Har du en lnk?
Citera
2021-11-11, 11:50
Medlem
Suecotes avatar
Det r inte Jerusalema du menar? Mnga sjukskterskor som gnat sig t det p TikTok istllet fr att rdda livet p alla dende covidpatienter...
Citera
2021-11-11, 12:30
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Vldigt irriterande fjanteri av folk som hoppas att bli knda via TikTok. Tycker det r uttjatat nu och det rcker!
Sedan r lten plgsam att hra nr den spelas p radion.
Citera
2021-11-11, 12:36
Avstngd
Hovslttsmannens avatar
Det hr r inget nytt. En viss sorts mnniska LSKAR att vara del av ngot strre. De gr igng ngot alldeles vansinnigt p tanken att ALLA gr samma sak, samtidigt. De lskar virala grejer, just fr att de r virala. De gillar en viss byxa - inte fr att den r snygg eller skn - utan just fr att alla har den. De gr p konsert med artister de inte ens gillar, just drfr att det r s mnga mnniskor p konserten som klappar i hnderna samtidigt. De identifierar sig helt enkelt som del av en majoritet. Det r dessa mnniskor som alltid brjar dansa s fort de hr musik, och som ska frska "f igng" andra som inte vill dansa.

Man fr ocks tnka p att dans inte har riktigt samma laddning fr kvinnor som fr mn. Alla kvinnor kan dansa p skoj, och blir aldrig gjorda till tlje eller frlorar i status. Dremot r det bara hgstatusmn som fr dansa. Det finns alltid en gatekeeper-kvinna i alla sammanhang, som bedmer vilka mn som "kan dansa" och inte, vilket r en omskrivning fr mannens status. En man som dansar utan kvinnors godknnande r ett "creep". Kvinnor blir besvrade, brjar viska tillvarandra och slutar bjuda mannen ifrga p fest.
Drfr ser ni sllan byggjobbare eller skogshuggare skojdansa p sociala medier.
Citera
2021-11-11, 13:21
Medlem
Pecka-s avatar
Den dr jerusalema-dansen var ju som en masspsykos ett tag, har det dtt ut nu?
Citera
2021-11-11, 13:34
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Den dr jerusalema-dansen var ju som en masspsykos ett tag, har det dtt ut nu?
Tyvrr tror jag inte det. Och om den dr ut, s kommer det en ny dans som "alla" ska dansa och filma.
Citera
2021-11-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Doktrinen bakom fenomenet r att: Frdummande massor i beroendestllning utmanar inte makten, vilket leder till stabila maktfrhllande och drmed frutsebara kassaflden samt att den rdande politiska eliten inte utmanas.

Mnniskor skall arbeta, konsumera, betala hyra, rnta och skatter till en liten klick, men inte ga ngot sjlva.

Frdummade mnniskor kommer inte att ifrgastta om detta r livets mening, dom kommer heller inte att fundera p om det finns ett annat och bttre stt att organisera samhllet.

Bra insikt, jag har sjlv vart inne p samma spr lnge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in