Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Alltså.. Jag köper ju soppåsar på rulle och tar en kass pappkasse när jag handlat mer än väskan rymmer. Och jag har lagt ner tankarna på att skaffa nån form fordon med förbränningsmotor. Och även om inte är val som jag har gjort på grund av miljötänk från min sida, så är det "val" som jag har "gjort" på grund av "miljötänk" från andra.
Och om man kanaliserar sin inre Obi-Wan så kan man ju säga att från a certain point of view så har jag ändrat min livsstil på grund av "miljön".
Frågan är dock om plastpåseskatt är att förändra sin livsstil radikalt. Med lite Jedi Mind Tricks är så klart allt möjligt. Eller en betald konsultfirma som sysslar med marknadsföring.
Men visst, då har vi 10 miljoner människor i Sverige som förändrat sina liv "radikalt" genom plastpåseskatt. Bara 1,990,000,000 människor kvar för att uppnå en fjärdedel av jordens befolkning (ca 2miljarder).
Det hade varit intressant att se en seriös vetenskaplig studie på hur många som faktiskt förändrat sin livsstil på grund av Greta. Den större delen av världen kan vi räkna bort direkt, då de inte har råd att ändra sin livsstil till en kostsam och dyr "grön" livsstil.
Kvar blir västvärlden, och länder som Sydkorea, Japan med mera. Även i dessa länder får vi räkna bort en stor del av befolkningen, då inte ens de har råd med den extremt dyra "gröna" livsstilen.
Om jag fick gissa så är det förmodligen under en promille i den "rika" delen av världen som ändrat sin livsstil radikalt på grund utav lilla Heliga Greta, skyddshelgon i Klimatsynagogan.