Citat:
Ursprungligen postat av
Jasper.Newton
Om man sitter och pratar högt om vad man tjänar eller besvarar en sådan fråga utan eftertanke så är man inte särskilt smart...
Ser faktiskt inte problemet..? Ge ett exempel på varför det skulle vara så "osmart".. Kan ju iofs skilja sig från arbetsplats till arbetsplats. Men den generella tystnadskulturen kring lön tror jag spelar arbetsgivarna i händerna.
Sj jobbar jag inom kommunen och förut fanns såklart ingen tystnad kring lönen. (Man tjänade lika mycket i grund, beroende på vilken utbildning man hade och hur många år man jobbat. Lika för alla.) Så infördes individuella löner, vilka inte skiljde sig särskilt mycket åt i början, några hundringar typ men nu efter några år kan det skilja flera tusen och detta har lett till tystnad kring lönen även på min arbetsplats. Sj tycker jag det är nyttigt att kunna diskutera sin och kollegornas lön så att man har något att överhuvudtaget prata om på lönedamtalet. Tystnaden slår split i arbetarleden och arbetsgivaren kan lättare misstänkas sätta godtyckliga löner utifrån kvalificerat rövslickeri. Om vi nu promt ska ha individuell lönesättning så visst fan borde vi kunna snacka om vad vi har ut också?? Som sagt, varför så skutnödigt??
Tystnadskulturen kring löner är skit och individuella löner är skit. Fattar inte att kommunal "kämpade" fram detta..