• 1
  • 2
2021-11-17, 21:47
Medlem
Internetkrigares avatar
Hur gör man för att ta reda på vad folk tjänar. Är det skatteverket eller någon annan väg?
Citera
2021-11-17, 21:49
Medlem
Prova taxeringskalendern.
Citera
2021-11-17, 21:55
Medlem
Rukmuk3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Hur gör man för att ta reda på vad folk tjänar. Är det skatteverket eller någon annan väg?

Ratsit.se
Citera
2021-11-17, 21:58
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rukmuk3
Ratsit.se
Det kostar..
Citera
2021-11-17, 22:01
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Det kostar..
Du kan ju alltid gå till chefen och kräva att få veta och hota med att säga upp dig om du inte får veta.
Citera
2021-11-17, 22:06
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Du kan ju alltid gå till chefen och kräva att få veta och hota med att säga upp dig om du inte får veta.

Det är i alla fall gratis.
Citera
2021-11-17, 22:10
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Du kan ju alltid testa att fråga..?! Fattar inte skitnödigheten i att hymla om lönen? Bara arbetsgivaren som tjänar på en sådan kultur...
Citera
2021-11-17, 22:11
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Du kan ju alltid testa att fråga..?! Fattar inte skitnödigheten i att hymla om lönen? Bara arbetsgivaren som tjänar på en sådan kultur...
Om man sitter och pratar högt om vad man tjänar eller besvarar en sådan fråga utan eftertanke så är man inte särskilt smart...
Citera
2021-11-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Prova taxeringskalendern.

Citat:
Ursprungligen postat av Rukmuk3
Ratsit.se

Ingen av dessa säger vad man tjänar, endast vad du taxerar för. Det vill säga jag kan tjäna 700 k SEK och ändå vara 0 taxerare om jag skatteplanerat friskt.

Så enda korrekta är att i så fall att fråga personen man är intresserad av lönen för annars blir det nog svårt.
Citera
2021-11-17, 22:36
Medlem
Citat:
Om man sitter och pratar högt om vad man tjänar eller besvarar en sådan fråga utan eftertanke så är man inte särskilt smart...

Vad jag tror vederbörande syftar på är, att i organisationer där alla vet, mer el mindre vad andra tjänar; så tjänar folk bättre, än i organisationer där man inte vet.

Det har man gjort studier på och det visar sej hålla. Konceptet är väl beskrivet i filmen om red wings (net worth tror jag är den), där alla tror att dom har samma lön.
Citera
2021-11-17, 22:40
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:

Ser faktiskt inte problemet..? Ge ett exempel på varför det skulle vara så "osmart".. Kan ju iofs skilja sig från arbetsplats till arbetsplats. Men den generella tystnadskulturen kring lön tror jag spelar arbetsgivarna i händerna.

Sj jobbar jag inom kommunen och förut fanns såklart ingen tystnad kring lönen. (Man tjänade lika mycket i grund, beroende på vilken utbildning man hade och hur många år man jobbat. Lika för alla.) Så infördes individuella löner, vilka inte skiljde sig särskilt mycket åt i början, några hundringar typ men nu efter några år kan det skilja flera tusen och detta har lett till tystnad kring lönen även på min arbetsplats. Sj tycker jag det är nyttigt att kunna diskutera sin och kollegornas lön så att man har något att överhuvudtaget prata om på lönedamtalet. Tystnaden slår split i arbetarleden och arbetsgivaren kan lättare misstänkas sätta godtyckliga löner utifrån kvalificerat rövslickeri. Om vi nu promt ska ha individuell lönesättning så visst fan borde vi kunna snacka om vad vi har ut också?? Som sagt, varför så skutnödigt??

Tystnadskulturen kring löner är skit och individuella löner är skit. Fattar inte att kommunal "kämpade" fram detta..
Citera
2021-11-17, 22:45
Medlem
ta reda på personnumret o ring skatteverket o fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in