2021-11-17, 22:50
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Ser faktiskt inte problemet..? Ge ett exempel på varför det skulle vara så "osmart".. Kan ju iofs skilja sig från arbetsplats till arbetsplats. Men den generella tystnadskulturen kring lön tror jag spelar arbetsgivarna i händerna.

Sj jobbar jag inom kommunen och förut fanns såklart ingen tystnad kring lönen. (Man tjänade lika mycket i grund, beroende på vilken utbildning man hade och hur många år man jobbat. Lika för alla.) Så infördes individuella löner, vilka inte skiljde sig särskilt mycket åt i början, några hundringar typ men nu efter några år kan det skilja flera tusen och detta har lett till tystnad kring lönen även på min arbetsplats. Sj tycker jag det är nyttigt att kunna diskutera sin och kollegornas lön så att man har något att överhuvudtaget prata om på lönedamtalet. Tystnaden slår split i arbetarleden och arbetsgivaren kan lättare misstänkas sätta godtyckliga löner utifrån kvalificerat rövslickeri. Om vi nu promt ska ha individuell lönesättning så visst fan borde vi kunna snacka om vad vi har ut också?? Som sagt, varför så skutnödigt??

Tystnadskulturen kring löner är skit och individuella löner är skit. Fattar inte att kommunal "kämpade" fram detta..
Jobbar du inom kommunen så är det förståeligt att det är mer öppet då alla tjänar väldigt lika. Det som skiljer brukar vara några tusenlappar som mest. Inom den privata sektorn så är det dock inte helt ovanligt att man kan tjäna femsiffrigt mer än en kollega även om man arbetat lika länge och med snarlika uppgifter. Att då röja sin lön medan man kanske tjänar 8-10K mer än dom flesta av kollegorna så kan det skapa irritation hos mindre begåvade förmågor. Dessa kan då i lönesamtal hänvisa till andras löner och kräva högre lön bara på grund av det. Den som har högre lön kan då glömma framtida lönejusteringar eftersom det orsakat onödigt arbete/gnäll för chef.
Citera
2021-11-17, 23:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Vad jag tror vederbörande syftar på är, att i organisationer där alla vet, mer el mindre vad andra tjänar; så tjänar folk bättre, än i organisationer där man inte vet.

Det har man gjort studier på och det visar sej hålla. Konceptet är väl beskrivet i filmen om red wings (net worth tror jag är den), där alla tror att dom har samma lön.

Det där kan aldrig överensstämma med offentliga verksamheter. Inte en chans att alla lärare eller undersköterskor tjänar mer för att kollegornas löner är offentliga.
Citera
2021-11-17, 23:11
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Jobbar du inom kommunen så är det förståeligt att det är mer öppet då alla tjänar väldigt lika. Det som skiljer brukar vara några tusenlappar som mest. Inom den privata sektorn så är det dock inte helt ovanligt att man kan tjäna femsiffrigt mer än en kollega även om man arbetat lika länge och med snarlika uppgifter. Att då röja sin lön medan man kanske tjänar 8-10K mer än dom flesta av kollegorna så kan det skapa irritation hos mindre begåvade förmågor. Dessa kan då i lönesamtal hänvisa till andras löner och kräva högre lön bara på grund av det. Den som har högre lön kan då glömma framtida lönejusteringar eftersom det orsakat onödigt arbete/gnäll för chef.

Vatusan. ?! Hade ingen aning om att lönespridningen på en och samma arbetsplats/ avdelning kunde vara så stor. Känns det inte i grunden som ett galet system om man ger så olika löner för samma arbetsuppgifter? Tycker bara ännu mer nu att det är arbetsgivarens "marknad" och inte arbetarnas när systemet är uppbyggt av tystnadskultur? En arbetsgivare kan ju ge hur låg lön han känner för (förutsatt att det ej är under kollektivavtal alltså..) om en arbetare inte känner till och av förståeliga skäl inte heller kan fråga sina kollegor vad som är rimligt..?! Var försvann solidariteten kollegor emellan? Är alla arbetstagare individualister nuförtiden? Finns det ens en kollektiv känsla kvar bland arbetare "på golvet" ?

I förlängningen skadar tystnadskulturen kring löner arbetarnas sak.. Det är iaf min bestämda uppfattning. Och enda sättet att bryta den är att börja snacka lön. I slutändan leder det i bästa fall till att lönerna blir mer jämnlika.. Och det i sig kan väl aldrig vara dåligt? Att kollegor konkurrerar med varandra tjänar ju bara arbetsgivaren på. För arbetarna är det ju rena giftet, inte minst för arbetsklimatet och en grogrund för skitsnack / missaktning gentemot sina egna kollegor..

Fan skulle kommunal börja med individuella löner för? Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag orimligheten i det..
Citera
2021-11-17, 23:21
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Vatusan. ?! Hade ingen aning om att lönespridningen på en och samma arbetsplats/ avdelning kunde vara så stor. Känns det inte i grunden som ett galet system om man ger så olika löner för samma arbetsuppgifter? Tycker bara ännu mer nu att det är arbetsgivarens "marknad" och inte arbetarnas när systemet är uppbyggt av tystnadskultur? En arbetsgivare kan ju ge hur låg lön han känner för (förutsatt att det ej är under kollektivavtal alltså..) om en arbetare inte känner till och av förståeliga skäl inte heller kan fråga sina kollegor vad som är rimligt..?! Var försvann solidariteten kollegor emellan? Är alla arbetstagare individualister nuförtiden? Finns det ens en kollektiv känsla kvar bland arbetare "på golvet" ?

I förlängningen skadar tystnadskulturen kring löner arbetarnas sak.. Det är iaf min bestämda uppfattning. Och enda sättet att bryta den är att börja snacka lön. I slutändan leder det i bästa fall till att lönerna blir mer jämnlika.. Och det i sig kan väl aldrig vara dåligt? Att kollegor konkurrerar med varandra tjänar ju bara arbetsgivaren på. För arbetarna är det ju rena giftet, inte minst för arbetsklimatet och en grogrund för skitsnack / missaktning gentemot sina egna kollegor..

Fan skulle kommunal börja med individuella löner för? Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag orimligheten i det..
Vissa förtjänar mer än andra helt enkelt, jag tycker det är ett mycket bra system. En person som jobbar stenhårt och strävar efter att förbättra sig själv och arbetsplatsen kan inte gärna tjäna lika mycket som någon som bara är där och såsar.
Citera
2021-11-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Hur gör man för att ta reda på vad folk tjänar. Är det skatteverket eller någon annan väg?

Kolla med facket om det finns, de brukar ha en viss koll på löneläget generellt, även om lönen är individuell.
Citera
2021-11-17, 23:38
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Vissa förtjänar mer än andra helt enkelt, jag tycker det är ett mycket bra system. En person som jobbar stenhårt och strävar efter att förbättra sig själv och arbetsplatsen kan inte gärna tjäna lika mycket som någon som bara är där och såsar.

För det första bör arbetsgivare göra sig av notoriska och oförbätterliga "såsare".. Inom privata sektorn bör det dessutom inte vara alltför bökigt (givet att man har konkreta parametrar att bedöma arbetsinsarsen efter) Inom det kommunala tycks det vara svårare av ngn anledning.. Men alla som lönearbetat mer än 15 år har rimligtvis stött på mer eller mindre lata / omotiverade / oengagerade kollegor, det hör liksom arbetslivet till. Tycker dock man får "ta itu" med lata kollegor på annat vis än att försöka få mer i lön än dem. Att i det tysta dela upp ett arbetslag i ett a- resp. b-lag känns betydligt sämre för arbetsklimatet än vad det skulle kännas bra att få mer i lön än kollega X som jobbar mindre / gör sämre / är lat etc.

Arbetsduglighet / göra ett bra jobb är dock ganska luddiga begrepp, iaf Inom min gebit...
Citera
2021-11-17, 23:56
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Hur gör man för att ta reda på vad folk tjänar. Är det skatteverket eller någon annan väg?
Ring Skatteverket. Inkomstdeklarationen är allmän handling vilket innebär att de är skyldiga att lämna ut uppgifterna till alla som frågar. Det borde räcka med att ge dem namn och födelsedatum på personen. Du kan dessutom göra det anonymt.
Citera
2021-11-18, 00:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Nån kanske kan sammanställa alla (?) liknande trådar, här är en (FB) Går det att få tag i vad folk i offentlig sektor tjänar?
Citera
2021-11-18, 00:08
Medlem
lone stars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kolla med facket om det finns, de brukar ha en viss koll på löneläget generellt, även om lönen är individuell.

Finns det en lokal fackklubb så har de uppgifter om vad enskilda tjänar. Det kan ju inte minst användas vid schismer. Däremot lär inte den lokala fackklubben berätta för dig om enskildas löner,om du inte är med i dess styrelse. Men visst det är en orättvis värld. Slöfocken kan ha mest.. Man kan ju alltid säga att man misstänker man ligger dåligt till och undra om de kan kolla upp ”spannet”. Är du inte med i facket så har du nog ingen hjälp me det.
Citera
2021-11-18, 00:11
Medlem
Citat:

Skatteverket ger total inkomst av tjänst men de flesta har bara 1.

Är det offentlig verksamhet så är det bara kontakta personalavdelningen ( anonym om du vill) och begära ut ex hela avdelningen.
Citera
2021-11-18, 04:49
Medlem
cacas avatar
Citat:

Lönespridning kan vara ganska stor för samma uppgifter, ofta handlar det om ”favorit” som fått mer varje år eller att man vart duktig ställa lönekrav vid nyanställning. Inte helt ovanligt att ex en man i kvinnodominerat yrke går in på lön som ligger i nivå eller t.o.m. högre än vad mycket erfarna har.

Lönekartläggning ska dock utjämna skillnader, men trotts detta görs varje år så ger det inte den effekt den är avsedd för. Det räcker i princip att man hittar på ”kompetenser” som motiverar löneskillnader för samma arbete så har man som arbetsgivare ryggen fri.

Ja du har helt rätt när det gäller tystnadskultur angående lön eller vad man får löneökning bland arbetare. Mardrömmen för en arbetsgivare vore om alla kastade upp offentligt vad de tjänar.
Det är arbetsgivaren som sätter lön och ska kunna motivera nivån för denna. Skulle inte vara kul bli ifrågasatt för löneskillnader på 1000:- kronor för samma arbete samt risken att duktiga börjar söka andra arbeten p.g.a att de ligger under andra.
Att korrigera upp dessa skulle bli rätt dyrt om man tänker för landet i helhet och inget som egentligen en arbetsgivare har något större intresse göra.

Så inte fel om ni börjar diskutera lön på arbetsplatserna, hemlighetsmakeriet tjänat inte ni på utan arbetsgivaren. På en utopisk arbetsplats så skulle arbetarna själva kunna fördela årliga löneökningar, tror det skulle bli mer rättvist på det sättet. Men idag väljer man ett hemlighetsmakeri konspiration med de fackliga för komma fram till om anställd nr 23 ska få 450 kr i höjning och anställd 1255 får 1000:-.

Man behöver inte fundera länge på om fack och företag verkligen vet allt vad de anställda presterar under ett år så man hamnar rätt i resonemanget, speciellt om det är större företag med många anställda. Givetvis blir det omöjligt och man förlitar sig på lägre chefer som får vara med och fördela. Chefer man har noll kontroll på om de har släkt anställda, bästa kompisen, jaktkamraten osv. ”Favoriter”

Nej lön är väldigt subjektivt tyvärr och för företaget som ändå ska ut med lönepott på en viss summa ändå så spelar det egentligen inte så stor roll roll hur fördelning sker, är ju ändå inte många som pratar om sin lön och uppgifter om det hålls hemligt från företaget. Bara det är en hint om att man inte vill ni ska prata lön.
Citera
2021-11-18, 05:57
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

I call bullshit on that one. Finns kanske något enstaka exempel t ex när någon blivit vd och en annan är kvar på junior nivån, men att tjäna fem gånger så mycket när båda jobbar som jurister och har samma ansvar och arbetat lika länge tror jag inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in