Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-18, 13:51
  #37033
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Videon vart ju precis uppladdad. För ca 3 timmar sedan.


Här kan du jämföra med andra videor, så får du se hur det utvecklar sig, i förhållande till de andra (under samma tidsperiod):
https://www.youtube.com/c/NickiSwift/videos

(2315 visningar just nu.)
7600 nu.

När en grupp förskolebarn i Nottinghamshire har en temadag i ämnet Who Changed the World for Me så har man följande personer med, Neil Armstrong, Florence Nightingale, Rosa Park, och Greta Thunberg. Iofs, så är det säkert lärarna som valt ut exemplen men Greta är säkert den enda de kan relatera till och känner igen. Och det de kommer bära med sig är Greta i den samlingen historiska människor.

Slutsatserna efter COP26 visar att Greta spelat en roll för jordens samlade beslutsfattare i att åtminstone försöka komma överens och ta i lite mer än de gjort tidigare. New Statesman är inne på samma spår. Att Greta inte fick en officiell inbjudan till att hålla tal på världsledarnas scen som hon gjort tidigare har bara stärkt hennes status ute på gatorna. Hennes icon status är så väl förankrad att hon knappt behövs överallt. Ett litet tweet om blah blah blah sätter tonen inne på COP och citerades t,o,m av Boris Johnson.

Detta gör att andra aktivister kan få träda fram mer framförallt de som talar för Global South. Nakate m,m. De som representerade Global South inne på COP talar för 85%av jordens befolkning. Deras röster har varit marginaliserade tidigare. Men troligen fått ett större utrymme tack vare Gretas nu på senare tid större fokus på klimat och social rättvisa.

Greta satt med i ett panelmöte på COP lett av Mark Carney om Co2 kompensationer. Greta gick därifrån med kommentaren Stop Greenwashing. I slutändan så blev Co2 kompensationsbesluten de tuffaste någonsin dock fortfarande kritiserat av Greta. Men hon har säkert påverkat till utvecklingen där.

https://www.newstatesman.com/environ...more-than-ever
2021-11-18, 14:15
  #37034
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Köper Greta sina trosor second hand, eller syr hon dom själv tror ni?
2021-11-18, 14:43
  #37035
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har länge undrat över varför Greta flyttades till Kringlaskolan i Södertälje. Det är trots allt en bra bit att pendla. Nu förstår jag. Kringlaskolans rektor Sirkka Persson bor bara en km från familjen Thunberg/Ernman, så Greta fick väl helt enkelt skjuts till skolan i föräldrarnas rektorkompis fossildrivna bil. Nu börjar jag förstå varför Greta fick så bra betyg.

Är detta något av detta du faktiskt vet eller något du antar? Dels att dom är vänner, dels att hon fick skjuts och dels att hon påverkat betygen?

Såg rektorn till att synka sitt arbetsschema efter Gretas schema med?
2021-11-18, 14:51
  #37036
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har länge undrat över varför Greta™ flyttades till Kringlaskolan i Södertälje. Det är trots allt en bra bit att pendla. Nu förstår jag. Kringlaskolans rektor Sirkka Persson bor bara en km från familjen Thunberg/Ernman, så Greta™ fick väl helt enkelt skjuts till skolan i föräldrarnas rektorkompis fossildrivna bil. (Sirkka äger två bilar, en Renault Filovan (stor hästtransportbil) och en Volvo XC60 D4.) Nu börjar jag förstå varför Greta™ fick så bra betyg.

Men tittar man närmare på informationen (t.ex på Ratsit eller Mr Koll) så ser man att Sirkka Persson flyttade till nuvarande adress i centrala Stockholm juni 2019. Innan dess bodde hon i Södertälje. Till adressen i Södertälje flyttade hon 2011.

Citat:
Sirkka är en kvinna som är född den 21 november 1967 och bosatt i Stockholm på XXX. Hon flyttade till sin nuvarande bostadsrätt för 2 år sedan (den 18 juni 2019).

Greta Thunberg gick ut Kringlaskolan juni 2019.

Varför de bor nära varandra idag kan man förstås fundera över, men kanske de lärde känna varandra och Malena tipsade om bostaden?
2021-11-18, 15:31
  #37037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men tittar man närmare på informationen (t.ex på Ratsit eller Mr Koll) så ser man att Sirkka Persson flyttade till nuvarande adress i centrala Stockholm juni 2019. Innan dess bodde hon i Södertälje. Till adressen i Södertälje flyttade hon 2011.



Greta Thunberg gick ut Kringlaskolan juni 2019.

Varför de bor nära varandra idag kan man förstås fundera över, men kanske de lärde känna varandra och Malena tipsade om bostaden?
Du har rätt. Konstigt att flytta så långt bort från sin arbetsplats. Då är frågan om det var Svante som skjutsade Greta™ till Södertälje? (Att Greta™ skulle ha lagt tre timmar om dagen på att pendla tror jag inte ett ögonblick på, då hade Twitter svämmat över av bilder av Greta™ på tåget och bussen.)
2021-11-18, 17:20
  #37038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men tittar man närmare på informationen (t.ex på Ratsit eller Mr Koll) så ser man att Sirkka Persson flyttade till nuvarande adress i centrala Stockholm juni 2019. Innan dess bodde hon i Södertälje. Till adressen i Södertälje flyttade hon 2011.



Greta Thunberg gick ut Kringlaskolan juni 2019.

Varför de bor nära varandra idag kan man förstås fundera över, men kanske de lärde känna varandra och Malena tipsade om bostaden?
Folkbokföringen ändrades i juni 2019, men lägenheten köptes 2:a februari 2019. Det är ju fullt möjligt att Sirkka och hennes man har hyrt i andra hand i Stockholm innan dess. Makens företag ligger i Årsta.

Så det kan fortfarande vara Sirkka som har skjutsat Greta™ till skolan. Eller har någon sett en enda bild av Greta™ på pendeltåget till Södertälje? Det hade ju sett klimatsmart ut att visa upp hur hon reser kollektivt.

Angående folkbokföring: Om det är sant att Greta™ har flyttat till eget boende, varför är hon fortfarande folkbokförd på P O Hallmans gata 5? Begår den lilla klimatboven folkbokföringsbrott tro?
2021-11-18, 17:43
  #37039
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
Jag blir mer nyfiken på varför Gretas syster heter Andersson i efternamn.
2021-11-18, 17:55
  #37040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
Jag blir mer nyfiken på varför Gretas syster heter Andersson i efternamn.
Beata Mona Lisa Ernman Andersson. Hmm. Mona Lisa. Jaja, om föräldrarna är pretton så kan det bli lite tokigt. Jag undrar även varför familjemedlemmarna folkbokfördes på adressen vid så olika datum.

Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg & Sara Magdalena Ernman 2005-08-17
Beata Mona Lisa Ernman Andersson 2005-11-03
Svante Fritz Vilhelm Ernman Thunberg 2009-12-30
2021-11-18, 17:59
  #37041
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Folkbokföringen ändrades i juni 2019, men lägenheten köptes 2:a februari 2019. Det är ju fullt möjligt att Sirkka och hennes man har hyrt i andra hand i Stockholm innan dess. Makens företag ligger i Årsta.

Så det kan fortfarande vara Sirkka som har skjutsat Greta™ till skolan. Eller har någon sett en enda bild av Greta™ på pendeltåget till Södertälje? Det hade ju sett klimatsmart ut att visa upp hur hon reser kollektivt.

Angående folkbokföring: Om det är sant att Greta™ har flyttat till eget boende, varför är hon fortfarande folkbokförd på P O Hallmans gata 5? Begår den lilla klimatboven folkbokföringsbrott tro?
Greta har lånat lägenheten så det behöver inte finnas något kontrakt parterna imellan såsom inneboende eller andrahand.

Och en person som under en på förhand bestämd tid upp till ett år får vistas regelmässigt i en annan fastighet än där man är skriven, utan att ändra bosättning.

Man kan även ha dubbel bosättning och då räcker det med om Greta sover i familjens lägenhet en gång i veckan för att fortsätta kunna vara skriven där.
2021-11-18, 18:09
  #37042
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
Jag blir mer nyfiken på varför Gretas syster heter Andersson i efternamn.
Gretas och Beatas Farmor heter Andersson.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mona_Andersson

Men varför hon har det efternamnet kan man fråga sig. Har hon tagit det på senare tid för att inte bli ihopblandad med Thunberg Greta?
2021-11-18, 18:41
  #37043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gretas och Beatas Farmor heter Andersson.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mona_Andersson

Men varför hon har det efternamnet kan man fråga sig. Har hon tagit det på senare tid för att inte bli ihopblandad med Thunberg Greta?

Jag tror att hon bytte efternamn för att få vara sedd för den hon är och inte för att hon är ett " kändisbarn" Vilket hon säkert fått höra många gånger.
2021-11-18, 19:17
  #37044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag tror att hon bytte efternamn för att få vara sedd för den hon är och inte för att hon är ett " kändisbarn" Vilket hon säkert fått höra många gånger.
Sen är hon och Greta väldigt olika utseendemässigt, så det är nog ingen som blandar ihop dom två. Beata är mycket längre än Greta,normalt utvecklad mm.
Efter vad Greta själv sagt så är det endast några turister som frågar efter autografer.Med andra ord folk bryr sig inte om henne i Sverige

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in