Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Guardian har i alla fall de överlägset bästa rubriksättarna inom MSM. Nu följer de Artemisprogrammet under rubriken
Moonwatch 2024, efter den omtalade Omega-klocka som Neil och Buzz bar under månfärderna.
När tidningen gick igenom om månfärderna var en bluff hade de rubriken "One giant ... lie?". Nog driver tidningen lite med amerikanerna, anser i alla fall jag. Faktiskt en tidning som lönar sig att läsa med eftertanke.
Britts are brutes. Crazy people. Det är danskarnas fel.
En sån där klocka skulle man kanske köpa som julklapp. Den går i och för sig sjuttifjorton år fel, men den kanske har ett snyggt armband, och vad mer vill en vacker man ha?
Jag tänkte för en sekund att man skulle kunna tillverka en klocka som har en mekanisk kalender för Jordens inklination sedd från Månen. Men från månens framsida är ju alltid Jorden på samma plats där i det svarta, aldrig några upp- och nedgångar.
Citat:
Ursprungligen postat av
adaptern
Det kunde jag berättat redan för 10 år sedan.
Jag tyckte faktiskt att det lät bra när de satte igång med SLS en gång i tiden!
Rymdfärjan ansågs för farlig, så skippa den grejen med vingar och imitera äntligen Sovjets koncept Energia/Zenit. Sätt motorerna på stora tanken och en kapsel på dess topp. Quick and easy solution, liksom! Och vi har ju redan raketmotorerna och fastbränsleraketerna i lager, så det kommer att bli jättebilligt och gå jättefort!
Så här under det andra årtiondet efter det årtiondet, och $50 miljarder, och med en prislapp på 100+ gånger högre än bästa alternativ per uppskjutning. Jag kan bara säga att jag var naiv då, jag såg det inte komma när idén hittades på som ett stort bedrägeri för att dränera NASA på resurser. Det tog några år innan jag fattade att AHA! Det här är inte som det borde vara. Somliga har fortfarande inte fattat det, så jag är kanske mitt i kön eller så. Jag är i alla fall glad att jag inte är en amerikansk skattebetalare.