Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-27, 23:30
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
"The Guardian", snälla!

LOL!
Citera
2021-11-18, 08:45
Medlem
Nu är det definitivt klart, SLS/Orion kommer aldrig att flyga bemannad och därmed kommer Artemis inte att bli av, inte ens mot slutet av 2020-talet som man officiellt har skjutit fram det hela till. USAs motsvarighet till Riksrevisionsverket skriver i sin nya rapport:
https://oig.nasa.gov/docs/IG-22-003.pdf
"We also project the current production and operations cost of a single SLS/Orion system at $4.1 billion per launch for Artemis I through IV, although the Agency’s ongoing initiatives aimed at increasing affordability seek to reduce that cost. Multiple factors contribute to the high cost of ESD programs, including the use of sole-source, cost-plus contracts; the inability to definitize key contract terms in a
timely manner;"

Det har varit uppenbart för mig i över 5 år att SLS/Orion bara är ett mångmiljardbedrägeri helt utan avsikt att uppnå någonting överhuvudtaget som relaterar till rymdfart.

Samtidigt annonserar Elon Musk att Starship planeras provflyga första gången i januari och att ett dussin flygningar planeras under år 2022. Den ska vara färdig för första kommersiella nyttolasten (100 ton till LEO) i 2023. Uppskjutningarna av återanvända Starships kommer att vara billigare än Falcon 9 och man siktar på att de blir billigare än $30 miljoner, 0.7% av att skicka upp SLS/Orion.
Citera
2021-11-19, 19:13
Medlem
wwrs avatar
Guardian har i alla fall de överlägset bästa rubriksättarna inom MSM. Nu följer de Artemisprogrammet under rubriken Moonwatch 2024, efter den omtalade Omega-klocka som Neil och Buzz bar under månfärderna. När tidningen gick igenom om månfärderna var en bluff hade de rubriken "One giant ... lie?". Nog driver tidningen lite med amerikanerna, anser i alla fall jag. Faktiskt en tidning som lönar sig att läsa med eftertanke.

Det verkar inte bli någon landning 2024, som bekant.

Bezos stämning var kanske motiverad eftersom NASA ändrat sig och inte ville finansiera två landare längre.

Men amerikanerna har skapat total röra i detta. SpaceX kontrakt gäller bara en (1) landning. Nu blir det ny budgivning och nya skattepengar till andra företag för "hållbara" landningar.

Man tror man drömmer när man läser hur de hoppar fram och tillbaka, spiller tid och slösar skattemedel.
Citat:
Moonwatch 2024
Moonwatch: Nasa resumes work on lunar lander
Agency says human landing will not be possible until 2025 at the earliest after lawsuit delays project

the space agency had originally stated it would award two lander contracts. Budget shortfall, however, forced it to renege on this.

The SpaceX HLS, based on its Starship design, is only contracted up to this landing. Nasa is running a new competition for a “sustainable” HLS that could be used for 10 or more further crewed landings. $146m was awarded in September to five companies, including Blue Origin, to study these future landers.
https://www.theguardian.com/science/...n-lunar-lander
Senast redigerad av wwr 2021-11-19 kl. 19:41.
Citera
2021-11-19, 21:15
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bezos stämning var kanske motiverad eftersom NASA ändrat sig och inte ville finansiera två landare längre.

Men amerikanerna har skapat total röra i detta. SpaceX kontrakt gäller bara en (1) landning. Nu blir det ny budgivning och nya skattepengar till andra företag för "hållbara" landningar.

Bra, en öppning för Dynetics eller vem som helst som inte vill landa avloppsrör, då.
Citera
2021-11-19, 21:19
Medlem
Citat:
Nu är det definitivt klart, SLS/Orion kommer aldrig att flyga bemannad och därmed kommer Artemis inte att bli av, inte ens mot slutet av 2020-talet
Det kunde jag berättat redan för 10 år sedan.
Citera
2021-11-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Guardian har i alla fall de överlägset bästa rubriksättarna inom MSM. Nu följer de Artemisprogrammet under rubriken Moonwatch 2024, efter den omtalade Omega-klocka som Neil och Buzz bar under månfärderna. När tidningen gick igenom om månfärderna var en bluff hade de rubriken "One giant ... lie?". Nog driver tidningen lite med amerikanerna, anser i alla fall jag. Faktiskt en tidning som lönar sig att läsa med eftertanke.
Britts are brutes. Crazy people. Det är danskarnas fel.
En sån där klocka skulle man kanske köpa som julklapp. Den går i och för sig sjuttifjorton år fel, men den kanske har ett snyggt armband, och vad mer vill en vacker man ha?

Jag tänkte för en sekund att man skulle kunna tillverka en klocka som har en mekanisk kalender för Jordens inklination sedd från Månen. Men från månens framsida är ju alltid Jorden på samma plats där i det svarta, aldrig några upp- och nedgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det kunde jag berättat redan för 10 år sedan.
Jag tyckte faktiskt att det lät bra när de satte igång med SLS en gång i tiden!

Rymdfärjan ansågs för farlig, så skippa den grejen med vingar och imitera äntligen Sovjets koncept Energia/Zenit. Sätt motorerna på stora tanken och en kapsel på dess topp. Quick and easy solution, liksom! Och vi har ju redan raketmotorerna och fastbränsleraketerna i lager, så det kommer att bli jättebilligt och gå jättefort!

Så här under det andra årtiondet efter det årtiondet, och $50 miljarder, och med en prislapp på 100+ gånger högre än bästa alternativ per uppskjutning. Jag kan bara säga att jag var naiv då, jag såg det inte komma när idén hittades på som ett stort bedrägeri för att dränera NASA på resurser. Det tog några år innan jag fattade att AHA! Det här är inte som det borde vara. Somliga har fortfarande inte fattat det, så jag är kanske mitt i kön eller så. Jag är i alla fall glad att jag inte är en amerikansk skattebetalare.
Senast redigerad av BusyGuy 2021-11-19 kl. 22:09.
Citera
2021-11-19, 22:30
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det här är inte som det borde vara. Somliga har fortfarande inte fattat det, så jag är kanske mitt i kön eller så. Jag är i alla fall glad att jag inte är en amerikansk skattebetalare.

Kapsylgänget är fortfarande stora. Det fanns alternativ - inte kanske som kunde landa som ett flygplan utan motor, men ändå där dom ville utan att fiskas upp ur vatten. Eller som ryssarna gör, "nånstans på vischan".

Självklart är det inte hållbart. Återvändande farkoster ska kunna landa. Fixa hur.
Citera
2021-11-25, 22:09
Medlem
Gamlings avatar
Och nu flyttar man fram landningen ett år till 2025! Enligt Nelson beroende på att man tappat 7 månader pga stämningen från Blue Origin.

Detta är naturligtvis skitsnack! NASA behövde inte stoppa utvecklingen i väntan på legalt besked. Det hade gått utmärkt att köra parallellt och hoppas på positivt besked.

Det är väl helt enkelt så att Demokraterna inte är speciellt intresserade utan hellre fokuserar på identitetspolitik och BLM! Kan vi inte få tillbaka Bridenstein som chef, snälla?

Ryssarna och Kina gör ju nu gemensam sak i att försöka skapa en månbas, och iom. NASA's senfärdighet och Boeing's inkompetens ("If it's Boeing then I'm not going!" som man säger) finns det stor risk att de blir först!

Jag ger mig fan på att SpaceX kommer att jobba på utan NASA och kommer att bygga sin MoonBase Alpha (Lysande namn för er som var med då.) innan varken NASA eller Kineser kommit halvvägs! Eller, jag hoppas det i alla fall!
Citera
2021-11-25, 23:48
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jag ger mig fan på att SpaceX kommer att jobba på utan NASA och kommer att bygga sin MoonBase Alpha (Lysande namn för er som var med då.) innan varken NASA eller Kineser kommit halvvägs! Eller, jag hoppas det i alla fall!

SpaceX eller Kina .. vem hinner först?

Dessutom hette det Space 1999. En del trodde vi skulle vara aningen snabbare än vi är, tbh.
Citera
2021-11-26, 16:47
Medlem
Jag gissar att demokraterna kräver att X-antal personer inom USA:s astronautkår till månen ska vara inom qvxtztysys-spektrat. Några transor och svarta så att deras mest högljudda fanbase blir nöjda.
Citera
2021-11-27, 21:06
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
SpaceX eller Kina .. vem hinner först?

Dessutom hette det Space 1999. En del trodde vi skulle vara aningen snabbare än vi är, tbh.

Elon kanske har tittat på svensk TV! Sverige är ju faktiskt hela världens förebild, som grisarna brukar hävda... Bra namn i alla fall!
Citera
2021-11-27, 22:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Elon kanske har tittat på svensk TV! Sverige är ju faktiskt hela världens förebild, som grisarna brukar hävda... Bra namn i alla fall!

Jag gillar tanken på att skicka upp avfallet efter dom numera ålderstigna fissionsreaktorerna. Men månen? Dra in dom i solen istället. Det är inte så svårt som man kan tro givet Parker Probe, men inte en barnlek.

Men vad menar du med detta om svensk tv? Inte ens *vi* gillar den ju?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in