Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
En miljööversyn av vattenkraften låter mycket bra tycker jag.
Visst, Skelleftekraft kraxar om ett potentiellt 23% bortfall (Northvolt lär inte gilla detta). Men översynen är ju inte gjord än. Jag är säkert naiv men jag hoppas på nya metoder/teknik kan göra vattenkraften mindre miljöskadlig utan att vi förlorar särskilt mycket av den totalt.
Enligt SvD tycks nya normer vara uselt formulerade/skrivna. Hoppas de får ordning på det.
Skellefteå kraft har redan stängt tre kraftverk då de investeringar som krävs för att uppfylla de nya miljökraven gör kraftverken olönsamma.
https://www.svd.se/tre-vattenkraftve...innan-provning
Nedstängningen av planerbara energislag som bidrar med frekvensstabiliserande svängmassa och reglerförmåga (gäller endast större vattenkraftverk då småskalig dito oftast saknar förmåga till reglering) kommer att få stor inverkan för landets elförsörjning som kommer att bli allt mer väder/importberoende, vilket miljööversynen på intet sätt tar hänsyn till.
Elkunderna kommer att vara hänvisade till införskaffande/användning av fossil back-up av helt enligt utvecklingen i exempelvis Kalifornien.
Miljönyttan blir med andra ord som bäst noll och intet sett till ökningen av CO-2 utsläpp.
Regeringens oförmåga att slåss för att EU ska ange att vattenkraften är hållbar kommer givetvis även innebära att investeringarna i kraftslaget kraftigt minskar med nedläggningar som följd.
Den perfekta stormen drar in över landet!