Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-26, 14:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Du har helt enkelt inte en aning om vad du babblar om.
" W i timmen" "mer än 1 kW/ m^2" "Lagringsproblemet är löst"

Menar du att du inte begriper vad effekttimme är?

Citat:
Du är inte så bra på fysik, eller hur? Solarkonstanten är för övrigt mindre än 1,4 kW/m^2

Det spelar ingen roll vad solarkonstanten är då jag mäter effekten varje dag med mina befintliga paneler. Det stämmer att den ofta är under 1kW per m2 men jag har vid många tillfällen loggat mer än det. Och varför räknar du bara med 400 miljoner kvadratmeter takyta? Kunde du inte googlat hur stor hustakytan är i Sverige?
Citera
2021-11-26, 14:53
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Herregud vad efterbliven man kan vara. Även om vi nu ska anta att det du säger stämmer att man bara får ut 500W per kvm (vilket är fel, jag får ut mer än 1000W per m2 om de är rena) så blir det 200GW i timmen.

Gode gud vilket verklighetsförnekande och verklighetsförvanskande marxistmongo du är. Solljuset i yttre rymden är ~1400 watt per kvadratmeter, du säger att du får ut 1000 W vid jordytan vid Sveriges latitud, det kräver uppskattningsvis en effektivitet hos dina solpaneler på en bit över 100%.

Vad är det för vits med att du ens deltager i den här debatten? Du är innummerat och förstår inte ens basal fysik. Du är bara en annan variant av verklighetsfrånvänd galning av liksom-FB typ, du är den haschrökande flummaren som hålls vid liv av en infrastruktur som han är fast besluten att montera ner. Tror du att en dåre som du skulle ha överlevt i det gamla bondesverige, där två av fem år var svältår? Inte en chans.
Citera
2021-11-26, 14:55
Medlem
fermions avatar
Citat:
Menar du att du inte begriper vad effekttimme är?

Det spelar ingen roll vad solarkonstanten är då jag mäter effekten varje dag med mina befintliga paneler. Det stämmer att den ofta är under 1kW per m2 men jag har vid många tillfällen loggat mer än det. Och varför räknar du bara med 400 miljoner kvadratmeter takyta? Kunde du inte googlat hur stor hustakytan är i Sverige?
Solarkonstanten är den av solen instrålade effekten per yta. Det är alltså den effekt du skulle få ut av ( fysikaliskt omöjliga ) solpaneler med en verkningsgrad på 100%.
I verkligheten är verkningsgraden hos solpaneler högst 23% vilket ger 320 W/m^2.
Så du ljuger i bästa fall. Antagligen vet du inte vad du mäter. För övrigt finns c:a 1,1 GW installerad solkraft i Sverige i dagsläget.

För övrigt var min beräkning extremt tillrättalagd för att maximera möjlig solenergi, den förutsatte t.ex att solpaneler blev *bättre* än dagens 20%, och att de alltid är rena och vända mot solen.
Senast redigerad av fermion 2021-11-26 kl. 15:01.
Citera
2021-11-26, 14:57
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Västvärlden hade förorenat och släppt ut i långt över 100 år när Kina påbörjade sin resa, och med tanke på Kinas utmaningar med gigantiskt land och betydligt lägre BNP/capita så är det rimligt att deras omställning ska få ta lite lägre tid.

Till ämnet: ett rimligt elpris med kärnkraft och fossila bränslen borde ligga på minst 2 kr kWh. Ett konsekvent bonus-malus borde till så att det går fortare och blir lönsamt med förnybart.
Produktionskostnad för kärnkraft idag är 20 - 22 öre/kWh (sök på mina gamla inlägg) Ny kärnkraft är högre men är sannolikt kring 40 öre/kWh.
Citera
2021-11-26, 14:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Gode gud vilket verklighetsförnekande och verklighetsförvanskande marxistmongo du är. Solljuset i yttre rymden är ~1400 watt per kvadratmeter, du säger att du får ut 1000 W vid jordytan vid Sveriges latitud, det kräver uppskattningsvis en effektivitet hos dina solpaneler på en bit över 100%.

Om min totala panelyta är 5m2 och jag på en bra dag när de är rena får ut mer än 5000W i timmen, betyder inte det att det är mer än 1000W per m2?
Citera
2021-11-26, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Visst. Men hur blir det på natten då? Skall vi ha månpaneler på natten?
Citat:
Insh'allah. Visst kan man få massor av el ur solpaneler när solen skiner på dem. Förmodligen maximalt c:a 500 W/m^2.
Så en perfekt solig dag i Sverige finge vi, om alla 4 miljoner hustak på 100 m^2 vore täckta av solpaneler, ut 200 GW.
Nu är det ju natt hälften av tiden återstår i genomsnitt 100 GW om alla dagar är sommar och soliga.
Vi vet ju att halva året är vinter. Återstår i genomsnitt 50 GW. Vi kan också räkna lite optimistiskt med att varannan dag är mulen, då återstår 25 GW i genomsnittseffekt. Som varierar mellan 0 och 100 GW och alltid är 0 på natten och i princip 0 på vintern.
https://www.nature.com/articles/s41467-021-25720-2
Finns folk som räknat på detta. (Ni kan ju se om ni hittar något fel).
We analyse 130 million km2 of global land surface area to demarcate 0.2 million km2 of rooftop area, which together represent 27 PWh yr−1 of electricity generation potential for costs between 40–280 $ MWh−1. Out of this, 10 PWh yr−1 can be realised below 100 $ MWh−1. The global potential is predominantly spread between Asia (47%), North America (20%) and Europe (13%). The cost of attaining the potential is lowest in India (66 $ MWh−1) and China (68 $ MWh−1), with USA (238 $ MWh−1) and UK (251 $ MWh−1) representing some of the costliest countries.

Dvs dom tar ca 200 000 km2 takyta. Vilket bara är en del av världens tak.
Och från dessa får man ut ca 27 PWh per år el. Priset estimeras till 40-280 USD/MWh. Beroende på var i världen det är. I Sverige är det ju ganska dyrt med arbetskraft, tack var kollektivavtal, skatter mm.

Sedan går man igenom de olika världsdelarna. Afrika har i sig bra förutsättningar med sol och så men hamnar sist pga låg tillgänglighet av tak. Där kan man i sig göra dedicerade anläggningar. Men det är ju utanför scope för detta.

Artikeln är ny så det är väl rimligt att anta typiska solpaneler av idag. Det rullar ju på en hel del utveckling där. Men högre verkningsgrad och billigare produktion. Så framöver går priserna ned. Än så länge är vindkraft billigare vad jag kan se.

De som här får gråtattacker för att jag gått utanför Sveriges gränser bör ifrågasätta sin egen förmåga till läsförståelse. Jag skrev mänskligheten i mitt inlägg.
Citera
2021-11-26, 14:58
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
På fredagen kostar en kilowattimme el i de två nordligaste elprisområden runt 120 öre, enligt elbörsen Nordpool. Det kan jämföras med runt 15 öre som varit den normala dagsnoteringen den senaste månaden.

https://www.tn.se/article/islaggning...elpris-i-topp/

Sluga gubbar som ser till att priset går i taket med mindre än ett år kvar till nästa val. Miljöpartiet ska väck! Tror att det kommer att upptäckas behov av nödunderhåll på kvarvarande kärnreaktorer också lagom till vår och sommar, det blir svettigt när elpriset i Stockholm går över 5 kronor per KWH tre veckor innan valet och språkrövarna inte kan göra något annat än att knipa ihop brunögat. Nu ska miljömarxisterna få lära sig att det inte bara är marxister som kan bedriva aktivism inom myndigheter och företag.
Citera
2021-11-26, 15:01
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Herregud vad efterbliven man kan vara. Även om vi nu ska anta att det du säger stämmer att man bara får ut 500W per kvm (vilket är fel, jag får ut mer än 1000W per m2 om de är rena) så blir det 200GW i timmen.

Det är en intressantare fråga. För det första så behöver mindre el transporteras om den produceras lokalt vilket var din grundförutsättning. För det andra så finns det andra lagringsmöjligheter idag än de traditionella. Nu byggs ex. flytande luftbatterier i Spanien: https://www.industryandenergy.eu/ccu...ects-in-spain/

Sen finns också termiska batterier som är väldigt billiga att bygga i stor skala, ex. kan man bygga om befintliga kolkraftverk till termiska batterier och driva dem med en skaplig vinstmarginal. Siemens har också termiska batterier som bygger på värmeväxling med lavastenar.

Var köpte du dina superpaneler? Jag är mycket intresserad av att få ut 100%!... Sorry, men du är lurad. 1000w kan du säkert få ut på ett dygn men vi pratar per timme nu.
Citera
2021-11-26, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Produktionskostnad för kärnkraft idag är 20 - 22 öre/kWh (sök på mina gamla inlägg) Ny kärnkraft är högre men är sannolikt kring 40 öre/kWh.
Som tidigare sagt, nya anläggningar i verkligheten ger produktionskostnad på 200-300 öre/kWh.

Kärnkraft är tyvärr bland den dyraste elproduktion man kan göra.
Och det är väl också förklaringen till att inga kapitalister vill ägna sig åt det. Dom vill ju få positiv avkastning.
Jag ser ju också att kärnkraftsanhängarna här i forumet inte visar någon vilja att öppna sina plånböcker och investera. Det handlar om att någon annan skall förlora miljontals kr om dagen på att sälja kärnkraftsel till förlust.

Och därmed kan vi också se vilken politisk inriktning dessa personer hör till. Det är den där någon annan skall betala. Vad är det nu den heter ...
Senast redigerad av liksom-fb 2021-11-26 kl. 15:06.
Citera
2021-11-26, 15:03
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.nature.com/articles/s41467-021-25720-2
Finns folk som räknat på detta. (Ni kan ju se om ni hittar något fel).
We analyse 130 million km2 of global land surface area to demarcate 0.2 million km2 of rooftop area, which together represent 27 PWh yr−1 of electricity generation potential for costs between 40–280 $ MWh−1. Out of this, 10 PWh yr−1 can be realised below 100 $ MWh−1. The global potential is predominantly spread between Asia (47%), North America (20%) and Europe (13%). The cost of attaining the potential is lowest in India (66 $ MWh−1) and China (68 $ MWh−1), with USA (238 $ MWh−1) and UK (251 $ MWh−1) representing some of the costliest countries.

Dvs dom tar ca 200 000 km2 takyta. Vilket bara är en del av världens tak.
Och från dessa får man ut ca 27 PWh per år el. Priset estimeras till 40-280 USD/MWh. Beroende på var i världen det är. I Sverige är det ju ganska dyrt med arbetskraft, tack var kollektivavtal, skatter mm.

Sedan går man igenom de olika världsdelarna. Afrika har i sig bra förutsättningar med sol och så men hamnar sist pga låg tillgänglighet av tak. Där kan man i sig göra dedicerade anläggningar. Men det är ju utanför scope för detta.

Artikeln är ny så det är väl rimligt att anta typiska solpaneler av idag. Det rullar ju på en hel del utveckling där. Men högre verkningsgrad och billigare produktion. Så framöver går priserna ned. Än så länge är vindkraft billigare vad jag kan se.

De som här får gråtattacker för att jag gått utanför Sveriges gränser bör ifrågasätta sin egen förmåga till läsförståelse. Jag skrev mänskligheten i mitt inlägg.

40-240 USD/MWH <=> 40-240 öre per kWh ej inräknat lagring antar jag.

Bra om man har Cannabisodling/Pool/Bor i ett land där AC är största elförbrukaren
Senast redigerad av fermion 2021-11-26 kl. 15:08.
Citera
2021-11-26, 15:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel

Det här stämmer inte alls. Det finns mängder med ställen på planeten som får ut det dubbla även vid jordytan. I Colorado är det 2000W per m2. Här i Spanien är det 3-3,5 kW per m2. Marxistmongo kan du vara själv.
Citera
2021-11-26, 15:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Var köpte du dina superpaneler? Jag är mycket intresserad av att få ut 100%!... Sorry, men du är lurad. 1000w kan du säkert få ut på ett dygn men vi pratar per timme nu.

Jag bor i södra Spanien och gör rent mina paneler varje vecka. Googla "solar radiance Spain". Sluta lyssna på muppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in