Citat:
Ursprungligen postat av
Mullret
Visst. Men hur blir det på natten då? Skall vi ha månpaneler på natten?
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Insh'allah. Visst kan man få massor av el ur solpaneler när solen skiner på dem. Förmodligen maximalt c:a 500 W/m^2.
Så en perfekt solig dag i Sverige finge vi, om alla 4 miljoner hustak på 100 m^2 vore täckta av solpaneler, ut 200 GW.
Nu är det ju natt hälften av tiden återstår i genomsnitt 100 GW om alla dagar är sommar och soliga.
Vi vet ju att halva året är vinter. Återstår i genomsnitt 50 GW. Vi kan också räkna lite optimistiskt med att varannan dag är mulen, då återstår 25 GW i genomsnittseffekt. Som varierar mellan 0 och 100 GW och alltid är 0 på natten och i princip 0 på vintern.
https://www.nature.com/articles/s41467-021-25720-2
Finns folk som räknat på detta. (Ni kan ju se om ni hittar något fel).
We analyse 130 million km2 of global land surface area to demarcate 0.2 million km2 of rooftop area, which together represent 27 PWh yr−1 of electricity generation potential for costs between 40–280 $ MWh−1. Out of this, 10 PWh yr−1 can be realised below 100 $ MWh−1. The global potential is predominantly spread between Asia (47%), North America (20%) and Europe (13%). The cost of attaining the potential is lowest in India (66 $ MWh−1) and China (68 $ MWh−1), with USA (238 $ MWh−1) and UK (251 $ MWh−1) representing some of the costliest countries.
Dvs dom tar ca 200 000 km2 takyta. Vilket bara är en del av världens tak.
Och från dessa får man ut ca 27 PWh per år el. Priset estimeras till 40-280 USD/MWh. Beroende på var i världen det är. I Sverige är det ju ganska dyrt med arbetskraft, tack var kollektivavtal, skatter mm.
Sedan går man igenom de olika världsdelarna. Afrika har i sig bra förutsättningar med sol och så men hamnar sist pga låg tillgänglighet av tak. Där kan man i sig göra dedicerade anläggningar. Men det är ju utanför scope för detta.
Artikeln är ny så det är väl rimligt att anta typiska solpaneler av idag. Det rullar ju på en hel del utveckling där. Men högre verkningsgrad och billigare produktion. Så framöver går priserna ned. Än så länge är vindkraft billigare vad jag kan se.
De som här får gråtattacker för att jag gått utanför Sveriges gränser bör ifrågasätta sin egen förmåga till läsförståelse. Jag skrev mänskligheten i mitt inlägg.