Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-26, 15:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du skrev att det var 3-3.5 KW per m^2, inte 3-3.5 Kwh per dag.

Nej. Jag skrev:

Citat:
Det här stämmer inte alls. Det finns mängder med ställen på planeten som får ut det dubbla även vid jordytan. I Colorado är det 2000W per m2. Här i Spanien är det 3-3,5 kW per m2. Marxistmongo kan du vara själv.

Jag kan erkänna att jag antydde fel i föregående sammanhang men det är inte samma sak som att säga att jag skrev per timme. Och oavsett så har ni fel hur mycket ni än vänder och vrider på det eftersom OP jag svarade på inte använde effekttimme utan bara effekt vilket är ett felaktigt mått.
Citera
2021-11-26, 16:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du skrev att det var 3-3.5 KW per m^2, inte 3-3.5 Kwh per dag. Är du helt säker på att du inte är en neger?

Jag skrev 3-3,5 per m2 ja. Vilket stämmer nu i november, den är betydligt mer än det dubbla om ett par månader och i juni vet jag inte ens hur hög den är eftersom jag aldrig använt mer än några kwh per dag i juni.
Citera
2021-11-26, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
40-240 USD/MWH <=> 40-240 öre per kWh ej inräknat lagring antar jag.
Ja, det är en hygglig approximation.

I Sverige kostar det en del att få solpaneler+optimerare+växelriktare installerade.
Dom berättar inte gärna detaljerna. Men räknar man baklänges kan man ju få en uppfattning.
Man kan nog få en avkastning på 10%. Så illa är det ju inte.
Måste nog kanske till lite högre elpriser innan det blir intressant. (Jag högre än normala priser. Dvs pre-corona).
Men senaste tidens priser kan det nog vara en ide. Men de lär ju inte bestå.

Citat:
Bra om man har Cannabisodling/Pool/Bor i ett land där AC är största elförbrukaren
Ja, att ha solpaneler och driva AC är ingen dålig kombination.
Solpaneler för att driva värmepumpen till poolen är också en bra kombination.

De som har klen energibrunn kan förbättra situationen med att lagra energi i energibrunnen. Men det är nog bara de som har för klen brunn. Annars är det ingen ide.
Citera
2021-11-26, 16:13
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det jag nämnde var årsproduktionen.
Hur du löser distributionen över tid är en annan fråga.
Men vill du uteslutande lösa det med solceller och lagring så är det två alternativ som finns.
Antingen importera från sydligare solpaneler.
Eller lagra.
Den billigaste lösningen kommer vinna.

Då får dom lösa det först, sedan lägga ner kärnkraften.
Citera
2021-11-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Då får dom lösa det först, sedan lägga ner kärnkraften.
Vilka är dom? Marknaden?
Ska dom även lägga ner kärnkraften?
Citera
2021-11-26, 16:26
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Jag skrev:

Jag kan erkänna att jag antydde fel i föregående sammanhang men det är inte samma sak som att säga att jag skrev per timme. Och oavsett så har ni fel hur mycket ni än vänder och vrider på det eftersom OP jag svarade på inte använde effekttimme utan bara effekt vilket är ett felaktigt mått.

Effekt är momentan och mäts i [W] det är ett utmärkt mått för vad du måste förbruka/lagra/bli av med.
I varje ögonblick finns ett effektbehov som måste tillgodoses (1)
Energi mäts enklast i detta fall i [kWh] och är tidsintegralen av effekten. SI enhet är [J]. Energi är ett lämpligt mått för totalt behov eller produktion under längre tid. Dock måste även villkor (1) vara uppfyllt, samt att elektricitet på samma sätt i varje ögonblick måste fysiskt överföras från producent till konsument, exempelvis genom ledningar.
Det totala energibehovet under varje tidsintervall måste kunna tillgodoses
För att vara till nytta måste alltså den totala effekten alltid antingen utnyttjas eller lagras.
Räknar man på medeleffektproduktion under en timme brukar detta ofta anges i kWh/h
Citera
2021-11-26, 16:42
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Visst. Och hur mycket skulle Nya Karolinska kosta.
Och hur mycket kostade det?

Att titta i verkligheten och gå på verkliga kostnader har fördelen att man hamnar just nära verkligheten.

De som skall riskera sitt pensionssparande vad skall de gå på?
De glada teknikernas förhoppningssiffror.
Eller verkligheten?
Tack för din fråga, du har delvis rätt i analogin. Att bygga traditionella kärnkraftverk är som att driva gigantiska byggprojekt och de har samma problem. Men de nya modulära reaktorerna byggs i fabriker där man har kontroll på tillverkningen så det går att göra på kostnadseffektiva sätt. Det är som att tillverka jumbojets. Jag tror att både du och jag kan se nyttan av detta och vi kan gemensamt investera i dem tillsammans med andra investorer, inga statliga pengar.
Citera
2021-11-26, 17:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Effekt är momentan och mäts i [W] det är ett utmärkt mått för vad du måste förbruka/lagra/bli av med.

Ja men effektbehovet är inte konstant över dygnet. Den största delen av effektbehovet är under dagtid. När solen skiner största delen av året.
Citera
2021-11-26, 17:50
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Nej, det är fel.

Priserna i olika elområden hamnar på samma pris när transmissionen mellan de inte slår i taket.

Det är när marknaden vill överföra mer som prisskillnader uppstår. Och transmissionsägarna får in flaskhals"skatt".
På sikt leder detta till samma elpris i alla elområden.

Nu är det lönsamt att starta ny elproduktion i områden med höga elpriser. Ja, givet att man kan producera för lägre pris vill säga. Och landbaserade vindsnurror är bland det billigaste som finns.
Att alla priser (maximum, off-peak, peak, minimum osv.) genom marknadsmekanismer ("så länge som som transmissionen mellan de (sic) inte slår i taket", jo tjena) skulle hamna på exakt samma - inpå flera decimaler - värde är extremt osannolikt. Som vanligt sitter du bara och hittar på och tror att ingen märker, alternativt är du inte medveten själv att du hittar på. Du behöver omgående en plats på demensboende - kanske har marknadskrafterna lyckats skaka fram något särskilt effektivt privat alternativ?
Citera
2021-11-26, 17:52
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men effektbehovet är inte konstant över dygnet. Den största delen av effektbehovet är under dagtid. När solen skiner största delen av året.
Det där uttalandet är helt förvillande. Hur ser det ut idag, 26 november:

När solen producerar 0,000 GW, på natten är förbrukningen som minst 16,5 GW kl 04:00
Mitt på dagen idag kl 12:00 med glimtar av novembersol på några platser i landet (knappt mätbar produktion) är förbrukningen 20,8 GW
Nu klockan 1745, solen producerar 0,000 GW: förbrukning 21,2 GW

Så, om du menar att hela vinterhalvåret, alla mulna dagar och alla nätter (då vi förbrukar 80% av på dagen) är nästan aldrig så visst...
Citera
2021-11-26, 18:35
Medlem
Kallt uppe i norr. Det mesta av vindkraften finns i norra Sverige. Ingen vind nu när det är kallt. Vindkraften producerar endast marginellt just nu om man går in på svk och ser efter.

Vem är förvånad?
Citera
2021-11-26, 18:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det där uttalandet är helt förvillande. Hur ser det ut idag, 26 november:

När solen producerar 0,000 GW, på natten är förbrukningen som minst 16,5 GW kl 04:00
Mitt på dagen idag kl 12:00 med glimtar av novembersol på några platser i landet (knappt mätbar produktion) är förbrukningen 20,8 GW
Nu klockan 1745, solen producerar 0,000 GW: förbrukning 21,2 GW

Så, om du menar att hela vinterhalvåret, alla mulna dagar och alla nätter (då vi förbrukar 80% av på dagen) är nästan aldrig så visst...

Nej men det är solklart för alla som förstår vad jag menar. Jag insinuerar inte att Sverige skall producera 100% av energin via sol i Sverige. Min poäng är att Sverige inte behöver producera 21GW dygnet runt. Sverige kan producera ett överskott under vissa tidpunkter på dygnet i Sverige, producera underskottet utomlands och lagra resten. D.v.s man behöver inte ha batterier för 21GWh och man behöver inte ha solenergi för 21GW.

Vi kan producera närmare 50% av hela Europas energibehov om vi bygger solpaneler på taken på husen i Sydeuropa. Den lilla extramängd som krävs utöver det täcker vattenkraft, kärnkraft och vindkraft utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in