Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Nej, bear r ett finansiell produkt som bettar p att en underliggande aktie skall g ned. Kper du bearcertifikat fr Tesla s tror du att Tesla skall g ned. Det finns olika produkter att handla med, bjrncertifikaten jag handlade hade ingen tidsgrns samt kunde max g ned till noll.

Ahaaaa och bull mste d vara motsatsen? S du tror inte p Tesla eller?
Citera
2021-11-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ja, skulle njt mig, lg 70% ett tag, trodde den skulle ned iaf till 750. Precis, total zombieinvasion, man fr lta de hlla p ett tag nu. En lrdom rikare iaf, detta var mina frsta bjrnposter. Skulle fljt dig p grnsen 1000 nr den knatade uppt igen.

Snyggt spelat!
Jag trodde ocks att den skulle ner dit, men slde stegvis av i omgngar, sista tredjedelen lg iaf p ca 80% plus nr den sldes. Fr se nr man ger sig p denna igen, men det kan nog drja ett tag innan elbilsbubblan brister totalt, positiva r att explosionen blir strre desto mer bubblan vxer

Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
r nog ingen av oss som inte tror det kommer g bra fr Tesla som fretag, men aktiens vrdering har sprungit ivg nt enormt, det r vldigt mycket som mste g rtt fr att motivera dessa niverna.
Citera
2021-11-23, 22:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Yes. D trodde jag inte p Tesla, och det var ju korrekt, men blev tyvrr fr girig, s vinsten kkades upp. Vi pratar korta positioner hr.
Citera
2021-11-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag trodde ocks att den skulle ner dit, men slde stegvis av i omgngar, sista tredjedelen lg iaf p ca 80% plus nr den sldes. Fr se nr man ger sig p denna igen, men det kan nog drja ett tag innan elbilsbubblan brister totalt, positiva r att explosionen blir strre desto mer bubblan vxer

r nog ingen av oss som inte tror det kommer g bra fr Tesla som fretag, men aktiens vrdering har sprungit ivg nt enormt, det r vldigt mycket som mste g rtt fr att motivera dessa niverna.

Tror du den kraschar snart?

Citat:
Yes. D trodde jag inte p Tesla, och det var ju korrekt, men blev tyvrr fr girig, s vinsten kkades upp. Vi pratar korta positioner hr.

Du tror ocks att den kraschar eller kan den n hgre?
Citera
2021-11-24, 07:11
Medlem
Citat:

Inget vet hur lnge det kan pg, kan krascha imorgon, kan ka i flera r till.. Eller s skvalpar kursen p denna nivn i 10 r tills dom kanske faktiskt lyckats visa vinster som motiverar kursen (typ dominans p bilmarknaden).
Citera
2021-11-24, 17:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Som David skriver, nu kommer den skvalpa, samt jag tror tills FED hjer rntan, d blir det krasch... tror jag.
Citera
2021-11-27, 21:26
Medlem
Finner det mrkligt att Tesla drog tillbaka sin anskan om att f statligt bidrag fr sin Giga Berlin fabrik dr de ska tillverka batterier.
Varfr skulle Tesla tacka nej till bidrag fr 1 miljard dollar? Och s hr nra inp ppning av fabriken dessutom.
Citera
2021-11-27, 21:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Finner det mrkligt att Tesla drog tillbaka sin anskan om att f statligt bidrag fr sin Giga Berlin fabrik dr de ska tillverka batterier.
Varfr skulle Tesla tacka nej till bidrag fr 1 miljard dollar? Och s hr nra inp ppning av fabriken dessutom.
Tesla har skert ftt massor med frdelar av Brandenburgpolitikerna. Det skrevs mycket om det frut.

Det hr r kanske bara ngon skenmanver fr att dlja de frdelar de ftt, speciellt som det gr s trgt med fabriken.
Citera
2021-11-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla har skert ftt massor med frdelar av Brandenburgpolitikerna. Det skrevs mycket om det frut.

Det hr r kanske bara ngon skenmanver fr att dlja de frdelar de ftt, speciellt som det gr s trgt med fabriken.

S fr att undvika nyheter som ''Tesla fick frdelarna si och s men fick dessutom av staten 1 miljard dollar i statligt bidrag" r fr att undvika att bli utpekade i dligt ljus allts? Antar det r mjligt. Bara tyckte det var vldigt mrkligt att tacka nej till en s stor hjlp p traven som 1 miljard dollar. r ju knappast frga om att Tesla agerar helgon utan orsak. Tesla har ju tagit emot sdana bidrag tidigare.
Citera
2021-11-28, 08:52
Medlem
wwrs avatar
Northvolt har en del kopplingar till Tesla s man kan nmna att polisrazzian i Skellefte resulterade i att 12 byggjobbare kommer att avvisas.

Min uppfattning r att Musk verkar skapa konflikter med myndigheter fr att med medias hjlp frska framst som bttre n myndigheter. Eftersom grundaren till Northvolt jobbat tillsammans med Elon trodde jag att denna razzia var ngot liknande. Men det kanske var en vlmotiverad razzia, visar det sig. Liksom Tesla verkar inte Northvolt respektera fackliga avtal.
Citat:
Vi kontrollerade 49 utlndska arbetare och i 14 fall gjordes ven inre utlnningskontroller, i 12 av de fallen hade inte personerna rtt att vistas och arbeta, sger Jonas Hallbom vid grnspolisen.

Polisen ska upprtta anmlningar fr brott mot utlnningslagen.

Arbetare skickas hem

Jmstlldhetsmyndighetens kontroller resulterade i att man kom i kontakt med ett antal personer dr grnsen fr vad som skulle kunna definieras som exploatering ligger nra.

Ofta saknar de knnedom om vad som gller och tror att den som tagit en till Sverige har ordning p papper och tillstnd. Det r personer frn ngra av Europa och vrldens fattigaste lnder. De ligger lngt under de kollektivavtalade lnerna, sger Eva Norlin, regionkoordinator mot mnniskohandel, Jmstlldhetsmydigheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-pa-northvolt
Citera
2021-11-28, 09:20
Medlem
wwrs avatar
Vad jag frstr har vissa massmedia givit bilden att Tesla sjlvvalt avsttt frn EU-bidrag fr Berlinfabriken. I s fall verkar det vara bluff.

Elons Giga-Berlin r s frsenad att den inte uppfyller kraven fr EU-std. Fr att erhlla stdet mste fabriken vara den frsta fabrik som utnyttjar en ny teknik, vilket inte gller lngre.

Diktatorn Musk jobbar bst i diktaturen Kina, enligt min uppfattning s nu bygger de ut dr. Dr kan de exploatera arbetarna som de vill. Fabrikens produktion rcker i stort sett fr att framstlla alla Tesla som sljs i hela vrlden. I Shanghai har fretaget 15.000 jobbare anstllda, i Freemont 10.000.
Citat:
Tesla forced to turn down 1.1bn in EU support for German battery plant
Delays to factory near Berlin meant carmaker was unable to meet European state aid conditions

The EU requires any sites in receipt of the funds to be the first industrial deployment of the technology, according to official documents, meaning the batteries cannot already be made at another Tesla plant.

But legal challenges to the construction of the plant, which will produce cars first before making batteries, have delayed its opening by several months. That means the company, whose valuation hit $1tn earlier this year, is likely to begin producing the same batteries elsewhere sooner.

Tesla plans to expand capacity at its Shanghai car plant,
...
increase capacity at the facility, taking the maximum number of workers at the plant from 15,000 to 19,000.
https://ft.com/content/98f9a39c-de78...b-0955db98c7dd
Citera
2021-11-28, 11:46
Medlem
George1s avatar
urskta min noob frga men hur kan man p ett enkelt stt se hur pass mycket en aktie r blankad?

Gr detta att se i ngon av ntmklarnas app ssom avanza?

som tesla i detta fall, vart ser jag volymerna fr hur mycke den r blankad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in