Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-29, 19:23
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad har MP med saken att göra?

Hm, låter inte som du har så bra hashrate/joule då.
Men om du stänger ned så stiger väl ersättningen till oss andra. Det är positivt.

MP , du vet Miljöpartiet som vurmar för "grön" el

Näh sen elen tripplats blir det dyrt med äldre kort
Citera
2021-11-29, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det har skrivits flera gånger här att det som sätter priset är inte de billigaste generatorerna utan den som kommer in sist och är dyrast. Det är vanligtvis fossileldad backuputrustning. Gaspriserna är höga så då är de prissättande.
Och att Frankrike importerar enorma 10GW leder det till att dyrare elproduktion går igång?
Citera
2021-11-29, 19:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Blåser det mycket och är låg efterfrågan så åker ju priset ned.
Hur mycket ned beror på priselasticitet. Men givet att man åker ned på negativa priser ibland så innebär vindkraft rätt rejäl prispress ned när det blåser ordentlig.

Men det kan omöjligtvis påverka priset med mer än marknadsandelen. Gissningsvis inte mer än hälften av marknadsandelen. Om dagspriset idag var 4 SEK per kwh så kan vindkraften omöjligtvis stå för mer än 68 öre av det även om det var helt vindstilla över hela landet den timmen.
Citera
2021-11-29, 19:33
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Och att Frankrike importerar enorma 10GW leder det till att dyrare elproduktion går igång?
Om man måste importera så är priset på importen lägre än den egna produktionen på marginalen. Skulle man producera själv till högre pris för någon anläggning så sätts den inte igång. se https://www.nordpoolgroup.com/tradin...e-calculation/
Citera
2021-11-29, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
MP , du vet Miljöpartiet som vurmar för "grön" el

Näh sen elen tripplats blir det dyrt med äldre kort
Mp kan vurma bäst dom vill. Frågan var vad Mp har med saken att göra.
Citera
2021-11-29, 19:42
Medlem
Knut-Annes avatar
Noterar att när Journalister skall skriva om varför elen är dyr, skriver de att det blåser lite, att vattenkraften inte kan ge fullt just nu och att elen är dyr i Europa för tillfället, de utelämnar att mycket kärnkraft har lagts ned.
Citera
2021-11-29, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det kan omöjligtvis påverka priset med mer än marknadsandelen. Gissningsvis inte mer än hälften av marknadsandelen. Om dagspriset idag var 4 SEK per kwh så kan vindkraften omöjligtvis stå för mer än 68 öre av det även om det var helt vindstilla över hela landet den timmen.
Man får ha klart för sig vad man menar för pris.
Det jag talar om är spotpriset. Det är vad som ältas i tråden. Och då är det ganska lämpligt att hålla sig till det.

Men spotpriset är det inte stor omsättning i.

De stora elleveranserna är köpta långt i förväg.
Min elleverantör tvivlar jag på är självförsörjande. Men dom lär ha köpt upp den mesta dom behöver köpa, långt i förväg. Till "normala priser". I den mån de köper till spotpriser så är det försumbar andel.
Jag ser att jag fick 70 öre/kWh i Oktober. Och dom lär ha kunnat producera+köpa till det priset.

Snittpriset för el i Sverige lär ligga långt under spotpriset idag. Och långt över spotpriset när det är negativt.
Citera
2021-11-29, 19:51
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Så går det när man har vänsterslödder vid rodret. Alla ska betala mer för el helt i onödan.

Det är ju inte många el-producenter som är statliga förklara gjärna vad vänstern har med höga elpriser att göra? Om nu staten gick in och tvingade privata bolag att sänka sina priser så hade det väl vart mer i Soviet anda? Eller är det vad du vill ha?
Citera
2021-11-29, 20:01
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför insinuerar du att den här vintern kommer att vara kall från oktober till april? Hur vet du att den kommer bli det?

Som jag skrev, i Norrland så är vintern normalt från oktober till april. I Mälardalsområdet så är vinter med övervägande minusgrader från slutet av november till slutet av mars inget ovanligt. Hur vädret kommer att se ut denna vinter vet jag naturligtvis inget om, men ett samhälle som det svenska måste naturligtvis se till att det klarar sin energiförsörjningen under en normalvinter.

Citat:
Nej, det beror på ekonomiska beslut. Du kan inte förbjuda ett privatägt företag att sälja elen till den högstbjudande utan kommunism.

Nej det är inte kommunismen. Självklart måste varje land ansvara för att det finns tillräcklig med elproduktion i respektive land för sina egna behov.
Senast redigerad av DeValera 2021-11-29 kl. 20:04.
Citera
2021-11-29, 20:07
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Mp kan vurma bäst dom vill. Frågan var vad Mp har med saken att göra.

Vem vet ?
Citera
2021-11-29, 20:10
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Som jag skrev, i Norrland så är vintern normalt från oktober till april. I Mälardalsområdet så är vinter med övervägande minusgrader från slutet av november till slutet av mars inget ovanligt. Hur vädret kommer att se ut denna vinter vet jag naturligtvis inget om, men ett samhälle som det svenska måste naturligtvis se till att det klarar sin energiförsörjningen under en normalvinter.

Nej det är inte kommunismen. Självklart måste varje land ansvara för att det finns tillräcklig med elproduktion i respektive land för sina egna behov.
Det du säger är att du vill förstatliga elproduktion.

Om inte företagen får välja vart dom vill sälja, varför ens producera?
Citera
2021-11-29, 20:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Det du säger är att du vill förstatliga elproduktion.

Om inte företagen får välja vart dom vill sälja, varför ens producera?

Trams. Det finns gott om svenska kunder att sälja till. Visst kan de få exportera, men då är det rimligt att lägga till en elexportskatt som gör att det blir lönsammare att sälja till inhemska konsumenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in