2021-11-30, 10:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Du har affärsrelationer med "seriösa verksamheter" i ett land som du inte missar ett inlägg åt att bespotta?
Vore det inte enklare att vara trogen sina principer och avstå?
Du kanske är en principlös pragmatiker?
Du måste läsa dig att skilja på vad du tror och vad jag skriver.

Jag bespottar INTE Ryssland. Jag bespottar dess makthungrig diktatur och dess angrepp på sina grannländer och den egna befolkningen.

Jag har redan tidigare förklarat för dig att jag inte har något emot ryssar, att jag älskar landet som sådant och folket och att jag läser, skriver och talar flytande ryska (med hemsk brytning). Du måste försöka ta till dig att det är din käre Putler och hans hejdukar jag ogillar, inte det hårt strävande folket.
Citera
2021-11-30, 16:13
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du måste läsa dig att skilja på vad du tror och vad jag skriver.

Jag bespottar INTE Ryssland. Jag bespottar dess makthungrig diktatur och dess angrepp på sina grannländer och den egna befolkningen.
Det ursäktar inte ditt stöd till Ryssland och dess makthavare, eller hur?

Hade du resonerat likadant för 70-80 år sedan (du vet, den tidsepoken som enligt dig är "ointressant") när Adolf Hitler satt vid makten?
Hade du då haft affärsrelationer med "seriösa verksamheter" i Tyskland?
Hade du ursäktat dig med att du ogillar Hitler, men älskar Tyskland och tyskarna?
Citera
2021-11-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Men du erkänner alla beslut som togs av Politbyrån i Sovjetunionen på 1950-talet, som tex beslutet att överföra Krim från den ryska till den ukrainska delrepubliken?

Ursäkta att jag frågar - försöker bara klargöra vilka principer du grundar din uppfattning på.
Jag erkänner den markuppdelning som gjordes då unionen splittrades och de olika delrepublikerna utropade självständighet. Det gjorde även Ryssland som gav sina garantier att de skulle respektera Ukrainas territoriella integritet i utbyte mot att Ukraina lämnade över sina kärnvapen.
Citera
2021-12-01, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag erkänner den markuppdelning som gjordes då unionen splittrades och de olika delrepublikerna utropade självständighet.
Varför är just den uppdelningen (uppgjord i en hast och i hemlighet under oklara former i en skog i Vitryssland) så viktig att erkänna då?
Citera
2021-12-01, 08:10
Medlem
Citat:
Varför är just den uppdelningen (uppgjord i en hast och i hemlighet under oklara former i en skog i Vitryssland) så viktig att erkänna då?
Därför att den då erkändes av den nu aggressiva parten som lovade snällt att respektera gränsen och förmådde Ukraina att överlämna sina kärnvapen i utbyte mot detta löfte.
Det och erfarenheten från Balkan där en annan etnisk grupp krävde att få ta över en massa mark som tillhörde andra länder med blodspillan som följd.
Citera
2021-12-01, 10:06
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det ursäktar inte ditt stöd till Ryssland och dess makthavare, eller hur?
Har du helt tappat förmågan att läsa och ta till dig det skrivna ordet? Jag skriver att jag är emot makthavarna i Kreml och du säger att jag stöder dem.

Citat:
Hade du resonerat likadant för 70-80 år sedan (du vet, den tidsepoken som enligt dig är "ointressant") när Adolf Hitler satt vid makten?
Hade du då haft affärsrelationer med "seriösa verksamheter" i Tyskland?
Hade du ursäktat dig med att du ogillar Hitler, men älskar Tyskland och tyskarna?
Jag antar att du menar att dagens diktatur i Ryssland är likvärdig med den i Tyskland under tiden före och under andra världskriget, eftersom du jämför dessa. Då kan jag meddela att jag trots allt ser skillnaden och att Tyskland då var värre än Ryssland nu i det avseendet, men det är ju uppfriskande att du inser att Ryssland idag är en diktatur.
Citera
2021-12-01, 18:40
Medlem
Citat:
Därför att den då erkändes av den nu aggressiva parten som lovade snällt att respektera gränsen och förmådde Ukraina att överlämna sina kärnvapen i utbyte mot detta löfte.
Nej, detta skedde tre år senare, när Ryssland pressades av NATO-länderna att skriva under Budapestöverenskommelsen 1994.

F.ö. har USA tydligt deklarerat att de inte anser att Budapestöverenskommelsen är bindande:

Citat:
Media Statement by the U.S. Embassy in Minsk
April 12, 2013

Repeated assertions by the government of Belarus that U.S. sanctions violate the 1994 Budapest Memorandum on Security Assurances are unfounded. Although the Memorandum is not legally binding, we take these political commitments seriously and do not believe any U.S. sanctions, whether imposed because of human rights or non-proliferation concerns, are inconsistent with our commitments to Belarus under the Memorandum or undermine them.
https://web.archive.org/web/20140419...emorandum.html

Dessutom har USA och EU brutit systematiskt mot Budapestöverenskommelsen, när de genom sanktioner och andra ekonomiska påtryckningsmedel försökt påverka inrikespolitiken i både Ukraina och Vitryssland.
Citera
2021-12-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Har du helt tappat förmågan att läsa och ta till dig det skrivna ordet? Jag skriver att jag är emot makthavarna i Kreml och du säger att jag stöder dem.
Men hur kan du göra affärer i Ryssland utan att stödja makthavarna i Kreml? Du vet ju att Rysslands hela näringsliv står under Kremls kontroll och att alla ryska företag betalar procent direkt till den ondsinta dvärgkalsongmördarens fiollärare och judopartner.
Citera
2021-12-01, 19:23
Medlem
Citat:
Nej, detta skedde tre år senare, när Ryssland pressades av NATO-länderna att skriva under Budapestöverenskommelsen 1994.

F.ö. har USA tydligt deklarerat att de inte anser att Budapestöverenskommelsen är bindande:

Dessutom har USA och EU brutit systematiskt mot Budapestöverenskommelsen, när de genom sanktioner och andra ekonomiska påtryckningsmedel försökt påverka inrikespolitiken i både Ukraina och Vitryssland.
Har USA invaderat och/eller annekterat Vitryssland? I annat fall är ditt argument löjeväckande irrelevant. Men det förvånar inte att du är så desperat att du kommer med sådant här för att försvara skurkstaten Rysslands ockupation av Ukraina.
Citera
2021-12-01, 19:40
Bannlyst
Citat:
Har USA invaderat och/eller annekterat Vitryssland? I annat fall är ditt argument löjeväckande irrelevant. Men det förvånar inte att du är så desperat att du kommer med sådant här för att försvara skurkstaten Rysslands ockupation av Ukraina.

Ryssland - skurkstaten? Föreställ dig en gangster (USA) och hans avskyvärda tjänare (EU-länder). Dessa avskum ignorerar en ärlig man. Vem skulle du vilja vara? Bli en exekutor av chefens perversa önskningar eller förbli en ärlig person? Det är just detta val Ryssland har. Ukraina (och Sverige) gjorde sitt val - suga på Onkel Sam. Skäms du inte över ditt land?
Senast redigerad av Rysk-pravda 2021-12-01 kl. 19:46.
Citera
2021-12-01, 20:38
Medlem
Citat:
Har USA invaderat och/eller annekterat Vitryssland?
Nej, Vitryssland tillhör - än så länge - den lilla exklusiva skara länder på Jordklotet som aldrig invaderats eller ockuperats av USA. Däremot har de utsatts för sanktioner och andra ekonomiska påtryckningar, vilket som sagt är ett brott mot Budapestavtalet. Ett avtal som USA, som sagt, inte anser är juridiskt bindande, men som de trots det kräver att Ryssland skall följa
Citera
2021-12-01, 20:53
Medlem
Citat:

De som skrivit under Budapestavtalet har ju också förbundit sig att respektera den folkvalda presidenten och parlamentet och den politiska processen. Att då förhandla om vem som ska bli nästa president bakom ryggen på den folkvalda är ju tvärtemot att respektera demokratin och den folkvalda presidenten. Så när man anklagar Ryssland för att annektera Krim så har ju redan Budapestavtalet brutits av de som låg bakom kuppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in