Citat:
Ursprungligen postat av
CommieHunter1
Mina inlägg handlar om medelukrainarens finansiella möjligheter att köpa bostad. Låt det ta tid, läs hellre två gånger, men läs så att du förstår.
Uppenbarligen har folk INTE råd, vilket redovisas i olika källor.
Medelukrainaren hade inte bott i ett fallfärdigt ruckel om han/hon hade haft råd.
Medelukrainaren hade inte behövt utvandra till Polen och skura pissoarer där om han hade haft råd.
Och vad är din poäng? Ja det är extrem skillnad på stad och land och det är stora inkomstskillnader. Artikeln handlar om prisökningar 2021 då det varit stor inflation i Ryssland och Ukraina. Min poäng bla var att Ukraina och Ryssland har inte haft låga räntor någonsin. Så du lånar inte utan du betalar kontant. Ett lån är och var inte ekonomiskt försvarbart och den bankservicen var inte utvecklad. Flyttar någon för att jobba utomlands så är det för att för att lön är så pass mycket högre där att det går att spara för att använda för användning i Ukraina där även levnadskostnader är låga och man kan spara till bostad. Att inte alla kan köpa ny bostad är ett fenomen överallt i världen. Samtidigt är utbildningsnivå ganska hög tex läkare, ingenjörer, IT - dessa har bra inkomster. IT sektorn utgör 5% av ukrainsk BNP tex och Ukraina är ett toppland inom IT outsourcing. De köper kontant efter att ha sparat kort.
Helt enkelt väldig spridning på inkomster och också på boendenivån. Prisskillnader extrema för en central nybyggd lägenhet och en sämre i utkant. Du har tidigare cherrypickat och tagit fram en gammal lägenhet centralt i Vinnitsa med för högt pris. Jag visade att du kunde i samma område köpa en nybyggd villa för samma pris. 80k USD.
Priserna är marknadspris. Det betyder att någon säljer och någon KÖPER. Ekonomin på landet är självförsörjande. Men samtidigt så privatiserades alla boenden när Sovjet föll. En hel del bor alltså kvar i sovjetisk standard som de dock äger. Obelånat. Alla bor nånstans...Enligt dig bor 95% ingenstans för de har inte råd och är hemlösa.