Citat:
Ja men det är fortfarande olika typer av kostnader. Ett vindkraftverk som står ute på havet kostar BARA underhåll. Ett kärnkraftverk har inte bara underhållskostnader utan också driftkostnader PLUS avvecklingskostnader PLUS kärnavfallskostnader. Ingen metall i kärnreaktorn kan återanvändas utan måste smältas ner separat som kärnavfall i särskilda smältdeglar som bara får användas för kärnavfall. Det ställer vissa vinstkrav, d.v.s det räcker inte med "lite" vinst om du har ett kärnkraftverk.
Citat:
Vad jag ursprungligen ifrågasatte var varför ett 5 dagars planerat avbrott i ett 1400 MW kärnkraftverk skulle vara systemhotande och ekonomiförstörande, medan en oplanerbar vindstilla period drar ned vindkraften med upp till 9000 MW och av kramarna anses vara något man bara lagrar kapacitet för någonstans i ett fantasilager.
Det skrev jag inte heller. Jag poängterade att 5 dagars oplanerat avbrott i en kärnreaktor kan kosta betydligt mer än en vindstilla period från vindkraftverk eftersom vindkrafverken är intermittenta och därmed har en inräknad intermittenskostnad i produktionskostnaden. Vi räknade med att vindkraften skulle vara nere under många vinterdagar men jag tror inte du räknade med att kärnkraften skulle vara nere under någon vinterdag.
Citat:
Vad händer när man byggt ut vindkraften till 20 GW eller 30 GW som förespråkarna vill göra för att den är "billig"?
Du menar att du är rädd att vindkraften slår ut kärnkraften utan att det finns annan redundans i kraftnätet från andra energikällor? Jag tror inte att den dagen kommer komma innan elnätet slås ut av allmän eftersatthet och jag tror solkraft och fusion kommer att slå ut fissionskraft långt innan vindkraft.