Citat:
Ursprungligen postat av
CommieHunter1
Amerikanska kursen har ändrats något. Nu säger man att Tyskland måste ta farväl av Nord Stream 2 om Ryssland genomför en intervention i Ukraina. Tidigare ville USA att Nord Stream 2 skulle väck oavsett.
Samtidigt som Washington ser till att Ukraina får vapenleveranser och amerikanska soldater hjälper till att bygga diverse installationer i Ukraina.
USA:s mål - att bryta de tysk-ryska relationerna - är därmed detsamma. Retoriken och förevändningarna är något mer slipade.
Det som händer nu är att Washington väntar på att fällan slår igen. Tyskland med Annalena Baerbock som utrikesminister är helt oförmåget att försvara sig mot det amerikanska rävspelet. Notan oavsett utgången landar hos tyska konsumenter och resten av EU.
Hade USA lyckats med att stoppa NS2 tidigare i år, hade Ryssland redan genomfört en intervention i Ukraina.
Ja. Det är oftast vi européer som är den slutliga måltavlan för de amerikanska attackerna. Krigen gav oss flyktingarna, klimatagendan skall sänka EU medan både Trump och Biden öppnar oljefält. Nu skall vi svältas med energikris för att USA inte gillar Putin.
Men det är ett framsteg om
USA nu tillåter oss att få gas från ryssen (!) om bara inget händer i Ukraina. Jag kan inte läget i Donbass men jag misstänker att det liknar Krim. De har väl redan ryska pass? Så vill USA och andra så kanske de kan låtsas som att ryssarna intervenerat och
därför fortsätta strypa Europas redan ansträngda energiresurser!
Men jag instämmer i bedömningen nedan. Det blir förhoppningsvis inget allvarligare. Man har redan fått Europa på knä med kärnkraftsnedläggning, byggen av vindsnurror, röriga el-regler mellan EU-länderna, utsläppsrätter, privatiseringar, dyra pay-as-clear-auktioner så vi svälts på energi i alla fall.
Hoppas de styrande tar sitt förnuft till fånga, kopplar in Nordstream2, bygger mer kärnkraft och administrerar elen bättre så vi slipper dessa höga elräkningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Ingenting.
Förutom lite huffande och puffande.