Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Det står i dokumenten jag länkade till att företag som ingår i förbrukningsreserven får lägga bud på dagen-före marknaden. Om dessa bud vinner minskar budgivarnas elkonsumtion.
Det är precis det som det står i dokumenten jag länkade till.
Du citerar en blaffa från en publikation som inte är det minsta relevant.
Och du kommer som vanligt med ett inlägg som totalt saknar relevans och är rent nonsens.
Vad menas ens med meningen:
Om dessa bud vinner minskar budgivarnas elkonsumtion.
Menar du att alla företag som ingår i förbrukningsreserven med automatik stänger ned sin produktion?
För hur kan du annars säga att elkonsumtionen garanterat minskar?
Vilka företag som ingår i förbrukningsreserven avgörs först efter att de lagt ett bud som antagits.
Har företagen inte planerat att ha någon produktion så kan man naturligtvis inte ingå i någon förbrukningsreserv eftersom man givetvis inte har någon förbrukning som kan ställas i reserv (DUH!).
Du påstår här ovan att det är möjligt för ett företag som förlorat budgivningen att ändå ingå i förbrukningsreserven. Vilket toksnack!
SVK upphandlar nämligen möjligheten att kunna beordra företagen att stoppa produktionen under perioder då effektbrist råder (endast i extrema nödlägen, helt enligt reglerna jag länkat till).
"Blaffan" är de regler som gäller. Regler som tydligt visar att du som vanligt inte har en aning vad du snackar om men hellre framstår som en jubelidiot än att medge att du som vanligt har helt fel i ett ämne du du inte vett ett skvatt om.
Men du behöver inte vara ledsen. Jag skulle tro att hela svenska folket inom en snar framtid kommer att bli experter på både effekt och förbrukningsreserven med tanke på att dina älskade vindsnurror enbart förmår bistå med ynkliga
462 MW (2,1%) i skrivande stund!
Nu har vi äntligen facit! Vindkraften är naturligtvis helt oberäknelig, precis som dess förespråkare som vill plöja ned runt 500 miljarder i subventioner till lika oberäkneliga havsbaserade snurror.
Och då är inte ens den nödvändiga back-upen (gasturbiner, vilket jag upplyste dig om redan för några år sedan men du kallade fria fantasier) inräknad i dessa astronomiska kostnader. Detta efter att de med egna ögon bevittnat hur landbaserade snurror, trots investeringar på hundratals miljarder (delfinansierade av elkunderna genom elcertifikat = subventioner) enbart förmår leverera ynkliga 462 MW när stor efterfrågan råder!
Jag kommer närmast att tänka på självplågande fakirer när jag läser snurrkramar-inlägg av den typ som du nu presterade.
Hur fan har du tänkt att ditt socialbidrag fortsatt ska kunna betalas ut när storföretagen lämnat landet på grund av de volatila elpriserna och skakiga effektsituationen i landets sydliga elområden?