Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Tror du skall vara frsiktigare med att kalla saker fr lgn. Jag behver inte g lngt tillbaka frrn jag hittar saker du sagt som kan tolkas som orligt;
"Det du sger r att du tror att Tesla kommer lyckas med allt dom gett sig in p, inom nrstende tid"
Jag har fortfarande inte trffat p ngon som r bjrn Tesla med ett 100% rligt resonemang, eller kunskaper som inte lmnar mer att nska.
Om kursen gtt 400% sen du yttrade;
"Jag tycker det r vldigt uppenbart att aktien r vervrderad och mste g ner ordentligt nn gng, r man riskbengen kan man skert hnga p den ett tag, men att kpa p dessa niverna r helt galet i mina gon."
...r det kanske inte dags att underhlla tanken att det finns ngra saker som du missfrsttt eller inte frstr full ut? Rent hypotetiskt s r det en dlig strategi att avgra om en aktie r vervrderad baserat p hur mnga som r positivt instllda, d det r vldigt svrt att veta exakt vem som lider av en Dunning Kruger effekt om man lider av en Dunning Kruger effekt.
Thunderfoots videos hade varit en vrmande trst fr mig ocks om jag missat ett sdant uppstll, ven om det har ett lika tillfredstllande och varaktigt resultat som att kissa i byxorna nr det r kallt ute.
Frstr inte varfr du inte bara bemter sakfrgan, hur r det inte uppenbart att Elon sttt p scen och dragit lgner?
2017 sa Elon Musk att produktionen av Tesla Semi skulle brja 2019,
"if you order now, you have the truck in 2 years", nu 2 r senare har fortfarande ingen ftt en Tesla Semi, och i bsta fall fr Pepsi ngra handbyggda prototyper levererade detta ret.
FSD r ju ett kapitel fr sig, det r flera r sedan bilarna skulle vara fullt sjlvkrande. 2020 skulle det vara Robottaxi funktionalitet i bilarna, det var galet att kpa en annan bil n Tesla fr din Tesla skulle generera 30 000 dollar i intkter varje r. Snart r vi inne i 2022 och fortfarande inget. Fr mnga citat och datum att posta hr,
https://motherfrunker.ca/fsd/ hr har du en bra timeline. Men kort summerat har han sttt och hvdat att Tesla r ca 2 r ifrn total sjlvkrning i ca 6 r...
Jag skrev att den var vervrderad d och det anser jag fortfarande den var, och r. Sen vad kursen lever fr eget liv kan jag inte sia om, men jag skrev ocks att man kan hnga p om man r riskbengen, men att den nn gng kommer ner ordentligt r jag fortfarande vertygad om. Jag sger inte att den r vervrderad fr att dr r mnga positiva till den (var fick du det ifrn?), det r en faktor i vrderingen, men att den r vervrderad r ju bara kolla p var den str gentemot konkurrenterna, samt hur aktier med sn hr exceptionell kurskning har slutat historiskt sett.
Sen finns det ngon allmn bild om att de som r Tesla Bulls minsann har funnit en hemlighet, de har insett vad de andra inte vet och gr tungt in i detta framtidsfretag. Sanningen r ju snarare att detta r den populraste aktien bland mnga smsparare vrlden ver, speciellt nya, och ofta ett av f bolag i portfljen... Knns som uppladdat fr katastrof.
Sen kan man ju frga sig varfr insiderkpen helt lyser med sin frnvaro, de enda trades insiders gr i Tesla r att kpa aktierna snorbilligt med optioner, ingen verkar tycka att det kan vara vrt att faktiskt kpa aktierna till marknadspris. Dremot r det mnga som tycker det r lockande att slja aktierna..
Senaste 12 mnaderna har
ingen insider kpt ngon aktie i Tesla p marknaden, dremot har 88 st sljaffrer genomfrts, varav 41 senaste 3 mnaderna.
https://www.nasdaq.com/market-activi...sider-activity
Att Tesla bara ska ka och ka, och r lgt vrderad, r tydligen inget dom som jobbar dr hller med om.