Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-19, 22:55
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Apropå ett gott skratt, det här är ju bara för hysteriskt roligt. Cui Bono/Cluesforum skall bevisa att man kan se med blotta ögat att jorden är rund - OCH GÖR FEL!!!

https://www.reddit.com/r/Alternative...aked_eyes_can/

De klarar inte ens av att bevisa det enda observerade fenomen de delar med hela resten av världen…

PS. Jag lämnar hur man VERKLIGEN bevisar att jorden är rund som en liten övning…

Låt mig gissa, är det genom att titta på NASAs bilder av Jorden och känna att dom är äkta? :-)

Det är förövrigt inget som helst fel artikeln. Men lyckas man inte övertyga så kan man försöka förvirra...
Citera
2021-12-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Låt mig gissa, är det genom att titta på NASAs bilder av Jorden och känna att dom är äkta? :-)

Det är förövrigt inget som helst fel artikeln. Men lyckas man inte övertyga så kan man försöka förvirra...

Hej,
I 90RCB tycker Simon att ni måste bli smartare för att nå ut till en bredare skara. En bra början är att svara på frågor. För om RCB ska ha någon som helst trovärdighet måste ni börja svara på svåra frågor, på riktigt. Inte bara tycka, utan även lämna tydliga referenser.

1. Apropå NASA, jag frågade tidigare om du tror att uppskjutningen av det nya Webb-teleskopet är ren fake. Tror du det? I så fall, varför?

2. Jag utgår från att svaret på den första frågan är JA och att det främst beror på att raketer inte kan framdrivas i vakuum, eligt RCB. Något du/ni aldrig svarat på är var ni läst att det är omöjligt att framdriva en raket i vakuum? Här vill jag inte få en allmän hänsvisning till gaslagar eller liknande för de säger ingenting om raketdrift.

Tack på förhand!
Citera
2021-12-20, 10:17
Medlem
Citat:

Det var faktiskt väl känt att jorden är rund redan innan man skickade upp raketer, men den historielektionen missade kanske Cui Bono? Redan de gamla grekerna hade ju faktiskt räknat ut jordens omkrets, men den lösningen bygger på noggranna observationer och matematik vilket som vi vet inte är deras starka sida.

Däremot kan man inte se med blotta ögat eller i fotografier från marken att jorden är rund som ni hävdar, de effekterna kommer från ljusbrytning och kameralinsen. Det är förstås så otroligt typiskt av Cui Bono att välja just den bevismetod som INTE fungerar och köra in i kaklet med det!
Senast redigerad av Andelslott 2021-12-20 kl. 10:40.
Citera
2021-12-20, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Hej,
I 90RCB tycker Simon att ni måste bli smartare för att nå ut till en bredare skara. En bra början är att svara på frågor. För om RCB ska ha någon som helst trovärdighet måste ni börja svara på svåra frågor, på riktigt. Inte bara tycka, utan även lämna tydliga referenser.

1. Apropå NASA, jag frågade tidigare om du tror att uppskjutningen av det nya Webb-teleskopet är ren fake. Tror du det? I så fall, varför?

2. Jag utgår från att svaret på den första frågan är JA och att det främst beror på att raketer inte kan framdrivas i vakuum, eligt RCB. Något du/ni aldrig svarat på är var ni läst att det är omöjligt att framdriva en raket i vakuum? Här vill jag inte få en allmän hänsvisning till gaslagar eller liknande för de säger ingenting om raketdrift.

Tack på förhand!

Skall vi gissa att resultaten från experimentet som visat att raketer inte kan framdrivas i vakuum är så ”känsliga” att de gömmer sig tillsammans med data från Lankas virus-experiment?
Citera
2021-12-20, 11:28
Medlem
Citat:
Skall vi gissa att resultaten från experimentet som visat att raketer inte kan framdrivas i vakuum är så ”känsliga” att de gömmer sig tillsammans med data från Lankas virus-experiment?

Ja, ingeting förvånar mig längre när det gäller vilka svar man får här. Vi får väl se om Patrixx ens svarar på mina frågor och kommenterar ditt senaste inlägg
Citera
2021-12-20, 11:34
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Labbet är belagt med munkavle ända fram till julaftonen när Kalle Lanka ska avslöja plotten live i SVT vid 15.00.....
Citera
2021-12-20, 14:55
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
lyckas man inte övertyga så kan man försöka förvirra...
Så övertyga mig då: hur ser en månlandare ut enligt dig? Hur skulle du designa den så den sköter sin uppgift? Bara rent hypotetiskt. Om vi nån gång kommer till månen. Eller om vi bara spekulerar, leker scifi författare lite.
Citera
2021-12-20, 22:33
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Så övertyga mig då: hur ser en månlandare ut enligt dig? Hur skulle du designa den så den sköter sin uppgift? Bara rent hypotetiskt. Om vi nån gång kommer till månen. Eller om vi bara spekulerar, leker scifi författare lite.
https://m.imgur.com/a/ZRFdEZ3

Åsså va det då det här med att enligt bekräftad fysik så funkar inte det att raketer skapar framdrift i vakuum. Därmed är det orimligare att tro att det skickas upp teleskop och satelliter i rymden än att tro att det finns ett berg däruppe där det bor gudar, eftersom det första är direkt motbevisat. Därmed inte sagt att det senare är särskilt troligt heller. Hej på er.
Citera
2021-12-20, 22:41
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:

Åsså va det då det här med att enligt bekräftad fysik så funkar inte det att raketer skapar framdrift i vakuum. Därmed är det orimligare att tro att det skickas upp teleskop och satelliter i rymden än att tro att det finns ett berg däruppe där det bor gudar, eftersom det första är direkt motbevisat. Därmed inte sagt att det senare är särskilt troligt heller. Hej på er.

När vågar ni i Cui Bono ha med gäster som tycker era teorier är skit?
Citera
2021-12-20, 23:01
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Åsså v....
Jag frågade alltså:
HUR ANSER DU ATT EN MÅNLANDARE SKALL SE UT?

Inte hur du INTE anser att en månlandare ser ut. Det vet jag ju redan.

Varför beter du dig såhär?
Citera
2021-12-20, 23:02
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
När vågar ni i Cui Bono ha med gäster som tycker era teorier är skit?
'De gjorde en gång misstaget att ha med Fabian Fjälling. Det slutade med att Patrixx nästan grät av skräck.
Citera
2021-12-20, 23:11
Medlem
Citat:

Jag har frågat förr och gör det igen. Var har ni läst om att raketer inte kan skapa framdrift i rymden? Jag menar allvar och vill gärna ha en explicit referens, gärna en vetenskaplig artikel eller en bok med sidhänvisning.

OBS! Jag är inte intresserad av något allmänt påstående om gaslagar och bekräftad fysik som ni själva har tolkat. Ni måste väl ha läst detta direkta påstående någonstans innan ni bestämde er för att anamma denna åsikt, eller har ni kommit fram till det på egen hand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in