Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-25, 10:50
  #37501
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är många finesser på båten. Som microbubblorna som bryter ytspänningen och hi tek propellerna. St Helena skulle kunna vara ett värdigt val om Greta vill patrullera oceanerna. Självklart har Extreme-E ett team med forskare ombord. (En konvertering ifrån den tidigare swimmingpoolen har blivit ett labb)
Men hon kommer säkert tacka nej.

Tack för beskedet. :-) Bra att ha folk på sajten som vet exakt vad Greta tänker och vilka beslut hon kommer att fatta. Bättre än att ha Greta på FB.

GOD HELG!
__________________
Senast redigerad av AcchiaHe 2021-12-25 kl. 11:00.
2021-12-25, 11:50
  #37502
Avstängd
Giant Squids avatar
Kul att båda hennes hundar var med och strejkade nu på julafton.
2021-12-25, 13:16
  #37503
Avstängd
Giant Squids avatar
Vilka klimatdemonstrationer och andra liknande större engagemang kan Greta tänkas vara med på under 2022?

Kommer pandemin att tyglas och blir det inställda eller framflyttade möten som Davos som skulle blivit av i januari egentligen.

Den 1-5 juni så kommer Sverige stå värd för det internationella stormötet Stockholm+50. Kan vi få se demonstrationer i samband med det?
Citat:
Stockholm+50
I juni 2022 arrangerar FN högnivåmötet Stockholm+50 där Sverige står som värd, tillsammans med Kenya. Då är det femtio år sedan FN:s första miljökonferens ägde rum, Stockholmskonferensen 1972. Ambitionen med Stockholm+50 är att högtidlighålla 50-årsjubiléet, men också att bidra till att öka takten i omställningen mot hållbara och gröna samhällen, fler jobb och en miljö i balans för alla, där ingen lämnas utanför.
https://www.regeringen.se/regeringen...k/stockholm50/

Gretas och F4Fs globala klimatdemonstration har om jag minns det rätt gått två ggr, nu traditionsenligt i september månad.

Sedan kan det tänkas att det blir ett pre-COP Youth 4 Climate möte i oktober. Samt stora demos när COP27 går av stapeln i Egypten.
2021-12-25, 22:44
  #37504
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kul att båda hennes hundar var med och strejkade nu på julafton.

Det var ju riktigt klimatmedvetna vovsingar. Hur gjorde lössen på Gretas hundar? Strejkade de också för klimatet?
2021-12-25, 23:18
  #37505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Det var ju riktigt klimatmedvetna vovsingar. Hur gjorde lössen på Gretas hundar? Strejkade de också för klimatet?
Jag vill bestämt hävda att Greta™:s hundar vet exakt lika mycket om klimatet (och utrotade arter och ursprungsbefolkningar och AFA och BLM) som Greta™ själv. Detsamma gäller eventuella löss.
2021-12-26, 09:50
  #37506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kul att båda hennes hundar var med och strejkade nu på julafton.

Ja, det var längesen hennes mysiga golden figurerade på bild, och eftersom det bara är ”labben” som står registrerad på familjens adress kunde man befara det värsta.

Kanske Greta har gjort en ”Karl Bertil Jonsson” och skänkt den till bättre behövande? Dom själva är ju så ”rika och lyckliga” ändå?

Noterade f.ö. att hennes föräldrar registrerade ett AB under 2020 med namnet Golden Books Royalties, någonting. Med tanke på att de ändå påstår sig skänka bort alla överskott känns det kanske lite ”overkill” att bilda ett aktiebolag?

Vad jag vet är syftet med denna bolagsform just att de ska vara vinstdrivande.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vilka klimatdemonstrationer och andra liknande större engagemang kan Greta tänkas vara med på under 2022?

Kommer pandemin att tyglas och blir det inställda eller framflyttade möten som Davos som skulle blivit av i januari egentligen.

Den 1-5 juni så kommer Sverige stå värd för det internationella stormötet Stockholm+50. Kan vi få se demonstrationer i samband med det?

https://www.regeringen.se/regeringen...k/stockholm50/

Gretas och F4Fs globala klimatdemonstration har om jag minns det rätt gått två ggr, nu traditionsenligt i september månad.

Sedan kan det tänkas att det blir ett pre-COP Youth 4 Climate möte i oktober. Samt stora demos när COP27 går av stapeln i Egypten.

Dessvärre ger F4F egen hemsida ingen vägledning. Enligt den skulle nästa demonstration gå av stapeln den 22 oktober i år. Tycker det borde ligga i deras eget intresse att försöka ha en lite mer professionell fasad utåt och åtminstone uppdatera den regelbundet.

Deras framväxt berodde ju till stor del på den vidrigt varma sommaren 2018, som historielösa personer givetvis förklarade med klimatförändringar pga fossil förbränning. Men minnet är kort. Just nu talas det mest om rekordhöga elpriser och folk börjar efterfråga nybyggnad av kärnkraftverk.

De korkade tyskarna, som redan hade Europas (om inte världens) högsta elpriser röstade för mer av samma vara. Nu sitter de i Putins knä och får betala allt mer för hans lynniga beteende och eventuella gasleveranser.

I takt med att landet förlorar konkurrenskraft genom sina allt dyrare produkter kanske poletten äntligen trillar ner. Och med ökande arbetslöshet lär inte tramsiga skolstrejker stå högt på dagordningen.

Det där med klimatfrågan är kanske ingen vinnande häst längre? Om Greta vill hålla sig kvar i rampljuset kanske hon ska skala upp sitt engagemang för Hongkong-frågan? Har hon uttalat sig om Ukraina än? Nu när hon gett sitt stöd åt samerna finns det andra folkgrupper hon kan lyfta fram. Varför inte basker? Eller kurder?

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag vill bestämt hävda att Greta™:s hundar vet exakt lika mycket om klimatet (och utrotade arter och ursprungsbefolkningar och AFA och BLM) som Greta™ själv. Detsamma gäller eventuella löss.

För ovanlighetens skull håller jag inte med dig, Osynlige Jag tror att Greta vet mer om klimatet än hennes hundar. Hon har åtminstone pluggat in några procenttal och floskler, varav åtminstone några av procenttalen bör vara korrekta.

Å andra sidan tror jag att hennes hundar står över hennes snack. De är garanterat intelligenta varelser som inte vill ta i floskler ens med tång. Dessutom tror jag att de älskar barn och inte skulle vilja skrämma dem med att de inte har någon framtid.

Lössen är kanske en annan femma
2021-12-26, 23:14
  #37507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Varifrån kommer evolutionstrycket i en natur som befinner sig i balans?
Ingen har gissat svaret på min gåta ännu. Jag skall ge en ledtråd:

Svaret placerar Greta™ tillsammans med bokstavstroende judar, kristna och muslimer.
2021-12-27, 10:23
  #37508
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ingen har gissat svaret på min gåta ännu. Jag skall ge en ledtråd:

Svaret placerar Greta™ tillsammans med bokstavstroende judar, kristna och muslimer.

Glöm inte Bahai, den fjärde av Bokens religioner. :-)

Ja... det är ju därför det heter Bokens folk - de tror ju på bokstäverna i Boken, precis som Greta tror på bokstäverna i tryckta rapporter.

Det som Greta inte förstår är att naturen i grund och botten inte vill vara i balans, levande organismer strävar efter att hitta nya ställen att ta upp näring ifrån, vare sig temperaturen stiger eller sjunker. Det gör att ett ekosystem som temporärt kan ha varit i någon form av balans blir på en gång obalanserat.

Greta vill behålla någon form av status quo, vilket är omöjligt. Fast det kan ju hänga samman med hennes aspergerdiagnos: många aspergare har svårt att ta till sig och acceptera förändringar, framför allt sådana som inte har initierats av dem själva.
2021-12-27, 13:38
  #37509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Glöm inte Bahai, den fjärde av Bokens religioner. :-)

Ja... det är ju därför det heter Bokens folk - de tror ju på bokstäverna i Boken, precis som Greta tror på bokstäverna i tryckta rapporter.

Det som Greta inte förstår är att naturen i grund och botten inte vill vara i balans, levande organismer strävar efter att hitta nya ställen att ta upp näring ifrån, vare sig temperaturen stiger eller sjunker. Det gör att ett ekosystem som temporärt kan ha varit i någon form av balans blir på en gång obalanserat.

Greta vill behålla någon form av status quo, vilket är omöjligt. Fast det kan ju hänga samman med hennes aspergerdiagnos: många aspergare har svårt att ta till sig och acceptera förändringar, framför allt sådana som inte har initierats av dem själva.
Helt riktigt, du gissade rätt på kuggfrågan. Förekomsten av evolution vederlägger hypotesen om en orörd natur som är i balans. Det betyder att Greta™, liksom Jehovas Vittnen, är evolutionsförnekare. Men det tvivlar jag på att hon själv förstår.

Men är det ingen som har ett svar på min första gåta?

Hur tog sig Gretatill och från skolan i Södertälje?

Ledtråd: Ingen såg henne åka med kollektivtrafiken.
2021-12-27, 14:25
  #37510
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Dessvärre ger F4F egen hemsida ingen vägledning. Enligt den skulle nästa demonstration gå av stapeln den 22 oktober i år. Tycker det borde ligga i deras eget intresse att försöka ha en lite mer professionell fasad utåt och åtminstone uppdatera den regelbundet.
:

Vem kollar på internetsidor längre förutom den "världsberömda" L. Bengtsson och du. (När ska Bengtsson hålla tal på Davos eller COP, när kommer du och Bengtsson Rickrolla i Kungsträdgården?)
Är du intresserad av F4Fs verksamhet så hittar du länkar till din lokala avdelning. Kontakta dem så får du backchannels via andra mer moderna sociala plattformar där du kan få information om just vad som händer i din region. Pröva och wallraffa och se vad som händer?

Nornalt sätt så planerar och anonserar inte aktvister sina aktioner ett år i förväg. Om man ser till tidigare år så sker detta informationsflöde liiite mer strategiserat. Man väntar in vad annat som sker i samhälllet. Osv, osv, Men som sagt är du otålig, gå med i en klimataktionsgrupp själv.

Stockholm+50 mötet 1-5 juni skulle jag kunna tänka mig blir det första stora mötet i sverige där man bjuder in Greta som talare på själva eventet.
Kom ihåg var ni läste det först.
2021-12-27, 15:29
  #37511
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Glöm inte Bahai, den fjärde av Bokens religioner. :-)

Ja... det är ju därför det heter Bokens folk - de tror ju på bokstäverna i Boken, precis som Greta tror på bokstäverna i tryckta rapporter.
Greta, Dalai Lama, Frasse i Rom, partners in crime

Greta delar med sig av sin visdom:
Citat:
It can seem hard to act when we don’t know all the solutions to such a widespread, universal problem. Greta Thunberg, the sixteen-year-old author and activist who recently took a stand against climate change, recently told The New Yorker something very insightful: “Avoiding climate breakdown will require cathedral thinking. We must lay the foundation while we may not know exactly how to build the ceiling.”

Even if we aren’t one hundred percent sure that what we do will solve the problem, we need to try something. We can’t let fear of imperfect solutions keep us from change.

bahaiteachings.org
https://bahaiteachings.org/praying-mother-nature/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-27 kl. 15:31.
2021-12-27, 15:40
  #37512
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Greta, Dalai Lama, Frasse i Rom, partners in crime

Greta delar med sig av sin visdom:

https://bahaiteachings.org/praying-mother-nature/
Gretas visa ord "cathedral thinking" refererar till när Notre Dame katedralen brann upp. Efteråt så lades det ned massiva insatser och pengaregn ifrån jordens alla håll för att återupprusta katedralen.
Medan när vårat eget hus står i lågor så gör vi ingenting.
Retoriskt mycket väl valda ord just då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in