• 1
  • 2
2022-01-02, 01:56
Medlem
Istället för att polisen "ryter till" mot helt vanliga människor,
kanske polisen skulle ta sig en funderare över varför det är så,
att helt vanliga människor varnar varandra,
när polisen är i antågande.
Kan det vara så, att helt vanliga människor, i stor utsträckning är av uppfattningen att polisen i större utsträckning är ute efter dem, snarare än de riktiga skurkar de önskade att polisen tog hand om?
Varför skulle man annars varna varandra för polisen?
Något för polisen att såväl fundera över som faktiskt agera på. Varför vanliga människor varnar varandra för dem snarare än att glädjas åt deras närvaro och välkomna dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ter-i-farjekon

P.S. Detta handlar ju egentligen inte om brottsbekämpning, men jag hittade inget bättre forum. Om det finns något bättre får det gärna flyttas på.
Citera
2022-01-02, 02:01
Medlem
Ja, jag tror att de flesta vanliga människor helt enkelt är oroliga för fartkontroller och att de ska kontrollera bilen.

Vanliga människor skulle nog lika gärna kunna varna för parkeringsvakter.

Man vill helt enkelt slippa åka på onödiga böter bara för att man kör 20 km för fort eller inte har orkat att fixa blinkern.

Men finns många anledningar. En är ju nyfikenheten. Vart är polisen på väg? Har det hänt något på någn specifik plats?
Citera
2022-01-02, 02:05
Medlem
För vanligt folk är kriminella. I klippet beskrivs trimmade mopeder som en förklaring men många kör också fulla, kör för fort i halka, vårdslöshet, använder droger och så vidare.

Och det vanligt folk som knarkar ja, inte bara kriminella så Svensson gör rätt i att vara rädd för polisen.
Citera
2022-01-02, 02:06
Medlem
HarryManbacks avatar
Det är ju klart. Polisen vill en inte väl. Har bara dålig erfarenhet, dock aldrig dömd eller misstänkt.

Som en som gillar det gröna så får man ju hålla lite koll.

Förstår dom på ön som varnar varandra.

Fanns en snubbe när jag var grabb som hade "polisradio" och hörde vad dom snackade om.

Nä, bängen kan tråla men jag håller mig borta.
Citera
2022-01-02, 03:06
Medlem
Att köra en trimmad moped kallar jag inte för kriminellt.

Att köpa knark betraktar jag däremot som kriminellt.

Folk som köper och brukar knark betraktar inte jag som vanligt folk, även om det finns sådana som brukar knark och försöker ge sken av att vara "vanligt folk".

Att folk, vanligt folk, sådana som kör för fort ibland t.ex. känner ett behov av att varna för polisen, snarare än att se det som något positivt att polisen kommer, för att t.ex. sätta dig inbrottstjuvar, knarkare eller andra kriminella, är ju just hela grejen.

Polisen har skapat ett rykte om sig att sätta dit vanliga svenssons, snarare än att göra ordentlig nytta genom att fokusera på att hålla kriminella borta från gator och torg. Resultatet blir att vanliga svenssons får en negativ inställning till polisens närvaro, och varnar varandra. Det borde vara en väckarklocka för polisen.

Det är ju inte precis knarklangarna som varnar varandra i öppna sociala medier.
Citera
2022-01-02, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Att köra en trimmad moped kallar jag inte för kriminellt.

Att köpa knark betraktar jag däremot som kriminellt.

Folk som köper och brukar knark betraktar inte jag som vanligt folk, även om det finns sådana som brukar knark och försöker ge sken av att vara "vanligt folk".

Att folk, vanligt folk, sådana som kör för fort ibland t.ex. känner ett behov av att varna för polisen, snarare än att se det som något positivt att polisen kommer, för att t.ex. sätta dig inbrottstjuvar, knarkare eller andra kriminella, är ju just hela grejen.

Polisen har skapat ett rykte om sig att sätta dit vanliga svenssons, snarare än att göra ordentlig nytta genom att fokusera på att hålla kriminella borta från gator och torg. Resultatet blir att vanliga svenssons får en negativ inställning till polisens närvaro, och varnar varandra. Det borde vara en väckarklocka för polisen.

Det är ju inte precis knarklangarna som varnar varandra i öppna sociala medier.
Att köra för snabbt orsakar olyckor och död så på vilket sätt är det ett mindre brott än drogbruk? Fan vad korkad du är.

Jag tycker det är bra att folk varnar varandra. De borde undra varför "vanligt folk" inte respekterar polisens arbete istället för att klaga på folket.
Citera
2022-01-02, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorkyPig
Att köra för snabbt orsakar olyckor och död så på vilket sätt är det ett mindre brott än drogbruk? Fan vad korkad du är.

Fan vad du är korkad. Så du tillhör de som tror att om jag sänker farten 3km/h så sparas ett liv.
Vet du vad, jag sänkte inte farten 3km/h i dag. Vem dog?

Nä du. Faktum är att ökad trafiktäthet orsakar fler olyckor. Och sänkt fart ger ökad trafiktäthet.

Hur många i Sverige dog av folk som körde för fort 2021?
Hur många dog i Sverige till följd av droger 2021? Sedan kan du ju addera annan kriminalitet till det också.

Rökning orsakar död, alltså är alla som röker kriminella!?

Idiot!

Citat:
De borde undra varför "vanligt folk" inte respekterar polisens arbete istället för att klaga på folket.

Exactly my point ...
Citera
2022-01-02, 03:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Fan vad du är korkad. Så du tillhör de som tror att om jag sänker farten 3km/h så sparas ett liv.
Vet du vad, jag sänkte inte farten 3km/h i dag. Vem dog?

Nä du. Faktum är att ökad trafiktäthet orsakar fler olyckor. Och sänkt fart ger ökad trafiktäthet.

Hur många i Sverige dog av folk som körde för fort 2021?
Hur många dog i Sverige till följd av droger 2021? Sedan kan du ju addera annan kriminalitet till det också.

Idiot!

Exactly my point ...
Lagen finns inte till för att ta fast de som kör 3 km/h för snabbt. Polisens instrument kan inte ens se om du kör 3 km/h för fort. Så vem var dum nu igen?
Citat:
Ja det verkar vara din logik. Varför borde polisen annars gripa folk som tar droger?

Både att köra lite för fort och att ta droger är icke-brott som inte skadar någon annan. Så jag tycker det är rätt att allmänheten varnar andra för polisen.
Citera
2022-01-02, 03:42
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Vi lärde oss som unga tonåringar att springa som satan när polisen kom.
Oavsett om vi hade gjort något eller inte. Jag tror det sitter i hela livet.
Citera
2022-01-02, 03:44
Medlem
Citat:
Lagen finns inte till för att ta fast de som kör 3 km/h för snabbt. Polisens instrument kan inte ens se om du kör 3 km/h för fort. Så vem var dum nu igen?

Ja det verkar vara din logik. Varför borde polisen annars gripa folk som tar droger?

Både att köra lite för fort och att ta droger är icke-brott som inte skadar någon annan. Så jag tycker det är rätt att allmänheten varnar andra för polisen.

Vart har du fått infon om att polisens instrument inte kan mäta om du kör 3km/h för fort? Ren och skär lögn.

Vart har du fått tag på drogerna? Har du odlat skiten själv, absolut. Men köper du det av annan så stödjer du, indirekt, de kriminella vilket skadar andra.
Citera
2022-01-02, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PoPlolitot
Vart har du fått infon om att polisens instrument inte kan mäta om du kör 3km/h för fort? Ren och skär lögn.

Vart har du fått tag på drogerna? Har du odlat skiten själv, absolut. Men köper du det av annan så stödjer du, indirekt, de kriminella vilket skadar andra.
För att deras mätinstrument har en felmarginal på 5 km/h.

Poängen är hur som helst att det är lika fel att gripa någon för droger som att gripa någon för att köra 3 km/h för snabbt. Att kriminella stödjs av att köpa droger är lagstiftarnas fel, inte köparnas, så rimligen är det riksdagen som borde gripas. Så, bra gjort av allmänheten att varna varandra. Grisen kan suga en stor kuk.
Citera
2022-01-02, 04:01
Medlem
Citat:
För att deras mätinstrument har en felmarginal på 5 km/h.

Poängen är hur som helst att det är lika fel att gripa någon för droger som att gripa någon för att köra 3 km/h för snabbt. Att kriminella stödjs av att köpa droger är lagstiftarnas fel, inte köparnas, så rimligen är det riksdagen som borde gripas. Så, bra gjort av allmänheten att varna varandra. Grisen kan suga en stor kuk.

ProLaser 4 har inte en felmarginal på 5 km/h. Du grips inte heller för att du har kört 3km/h för fort. Du får böter om du kör för fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in