Citat:
Ursprungligen postat av Postnummer666
Är hårda straff för er pga brottsförebyggande fakta och statistik och enligt logik eller pga frustration och personlig vilja att hämnas oförrätter?
Hur tänker ni egentligen som är för hårda straff, är det för att ni nyktert har räknat ut att hårda straff förebygger och minskar kriminalitet eller är det för att ni känslostyrt vill ge igen?
1) Hårda straff för att kriminalitet ska minska
2) Hårda straff för att de "jävla asen ska få"
Bedriv inte propaganda utan rannsaka era själva och svara ärligt: Vad beror det på?
Hur tänker ni egentligen som är för hårda straff, är det för att ni nyktert har räknat ut att hårda straff förebygger och minskar kriminalitet eller är det för att ni känslostyrt vill ge igen?
1) Hårda straff för att kriminalitet ska minska
2) Hårda straff för att de "jävla asen ska få"
Bedriv inte propaganda utan rannsaka era själva och svara ärligt: Vad beror det på?
För mig är det en blandning av orsaker. I första hand handlar det om att förvara farliga personer och hålla dem borta från samhället. Då tycker jag att längre straff är rimliga för unga våldsverkare t.ex. Du behöver ha dem inlåsta tills deras testosteronnivåer går ner och deras konsekvenstänk utvecklas fullt ut. Tillsammans med den avskräckande effekten så blir strafflängden ett effektivt motmedel mot kriminalitet.
Därtill innebär straffvärdet en tydlig signal om vad samhället värdesätter, respekterar och tolererar. Därför är det rimligt att man bestraffar t.ex. rån eller våldtäkt med förnedringsinslag hårdare än liknande brott av mildare grad.
Och i slutändan är det ju så klart så att straffen måste stå i linje med den allmänna rättsuppfattningen i samhället och tillfredsställa behovet av rättvisa. Nu tror jag det skall väldigt mycket till för att mob justice skall bli en grej i Sverige (även om det till viss del redan är det i etniska minoritetsgrupper), men historiskt sett har detta varit ett viktigt syfte med bestraffningssystem. Om folk inte litar på att någon form av rättvisa kommer att skipas kan de ju förekomma processen och själva straffa gärningsmannen istället, med eller utan klara bevis.