Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-08, 14:32
Medlem
Citat:
en anlitad städfirma som hade utlöst larmet
Citat:
en av personerna, en kvinna, saknade uppehållstillstånd

Så, en hel firma har anlitats, inte en enskild person anställd på sagda firma.

Men även:
Citat:
Våren 2020 fattade Migrationsverket beslut om att kvinnan skulle avvisas från Sverige. Så blev det inte, och hon har hållit sig kvar i Sverige illegalt. Hon har varit efterlyst sedan hösten 2021.

Under hösten 2020 dömdes kvinnan för stöld på Åhléns city i Stockholm. Hon fick villkorlig dom då hon var tidigare ostraffad.
Det är ganska fantastiskt hur en person blir avvisad från landet, stannar trots det och begår brott, men fortfarande inte utkörd ur landet. Hon är här just nu!? Hur kan myndigheter ta fast och döma i domstol men inte varken kunna sparka ut tantan eller hålla koll på den? Efterlyst?
För helvete..!
Senast redigerad av The13 2022-01-08 kl. 14:38.
Citera
2022-01-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Städerskan var inte anställd av Maggan.

Det hela hänger ju på vad Magdalena Andersson tecknat för avtal och med vilket företag. Har hon gjort sitt bästa för att säkertställa att det är ett seriöst företag, eller inte? Det är vad som avgör om hon kommer undan skuld.

Sen är det ju en katastrof att Säpo låter en utländsk brottsdömd medborgare härja runt i statsministerns hem, det kan dock knappast Statsministern lastas för.
Citera
2022-01-08, 14:34
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Eller förgifta något i kylen.
Eller tulla på Magdalenas lådvin. Det hade nog varit värre än att smeta Novitjok på Magdalenas falukorv. Tänk dig vilken scen som hade utspelat sig om Magdalena kommit hem på lunchen för att få någonting stärkande och bag-in-boxen hade varit tom.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Maggan, du får vända på stenarna som ligger närmast först!
Citera
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Eller en danderydsbo som lever halva året i Spanien.

Den verkliga skandalen ligger i ägaren. Låt oss finna ut.
Citera
2022-01-08, 14:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det hela hänger ju på vad Magdalena Andersson tecknat för avtal och med vilket företag. Har hon gjort sitt bästa för att säkertställa att det är ett seriöst företag, eller inte? Det är vad som avgör om hon kommer undan skuld.

Tills det kommer fram att hon faktiskt gjort något klandervärt så bör man utgå från att hon inte hart gjort det.

Citat:
Sen är det ju en katastrof att Säpo låter en utländsk brottsdömd medborgare härja runt i statsministerns hem, det kan dock knappast Statsministern lastas för.

Här håller jag med. Man kan tycka att dom kunde ha bättre koll.
Citera
2022-01-08, 14:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
I blame Lagen om Offentlig Upphandling.

Anlita bara egenföretagare som utför själva jobbet, och som du känner eller får ett sympatiskt intryck av. Begär man bara in offerter från chefer som snackar skit får man skit.

Det allvarliga som jag ser det är inte att Magdalena Andersson inte kände till att städerskan var papperslös, utan att hon antagligen aldrig talat med kvinnan och bedömt hennes person överhuvudtaget. Wallenbergarna på Täcka Udden var kända för att ha goda relationer till sitt tjänstefolk, men Statsministern är väl för god för det.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-01-08 kl. 14:39.
Citera
2022-01-08, 14:38
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Tills det kommer fram att hon faktiskt gjort något klandervärt så bör man utgå från att hon inte hart gjort det.

Här håller jag med. Man kan tycka att dom kunde ha bättre koll.
Säpo har ju precis slagit ifrån sig och menat att det inte är Säpo som genomför personkontroller, utan de står bara för personskyddet.

Läser du inte tidningen?
Citera
2022-01-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som sagt, risken för spioneri är inte det enda problemet.

När det gäller de riskerna som tillhör personskyddsfrågan så har jag ett tämligen gott förtroende för SÄPO, och låt oss vara ärlig, deras bedömning var även i det här fallet rätt då hon inte blev mördad, sprängd eller kidnappad.
Kanske är det så att, även om det bör mig emot att säga, att vi får lita på SÄPO, då de inte misslyckats speciellt ofta. Visst att en och annan tårtning skett, det håller jag med om, men ändå ganska lyckat resultat från tomtarna på Tomteboda.
Citera
2022-01-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
De gånger jag anlitar en städfirma ser jag till att kolla att de är reko. Dvs har kollektivavtal, vilket jag tycker att en ordförande för socialdemokraterna bör ha koll på. Vilken misär. fullständigt maktmissbruk, Kim som NordKoreas demokratiskt valde (+100 % i valet) president , hade blivit avundsjuk.

Hur vet vi att den här firman inte har kollektivavtal??

Vet man ens vilken firma det handlar om??
Citera
2022-01-08, 14:40
Medlem
Citat:

Det håller jag med om. Däremot är det en nyhet att rapportera om. Det går att rapportera det som är känt utan att skuldbelägga henne.

Det intressanta vore om hon anlitat ett städföretag utan kollektivavtal, men det återstår att se.
Citera
2022-01-08, 14:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Säpo har ju precis slagit ifrån sig och menat att det inte är Säpo som genomför personkontroller, utan de står bara för personskyddet.

Läser du inte tidningen?

Det bör väl ingå i personskyddet att hålla kolla på vilka som närmar sig statsministern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in