Citat:
Jag vill inte gå in på definitionen av kommunism och kapitalism. Det går för långt i denna tråd anser jag.Kommunistisk planekonomi? Här vill jag bara infoga den där memen om att "allt som i grunden är kapitalism men är dåligt är egentligen kommunism".
När har kapitalism någonsin fungerat annorlunda än såhär? Kapitalism har alltid skapat dåliga prioriteringar av resurser och oligarker, det är kapitalism.
Planekonomin har alltid varit mer effektiv och skapat större värde, bara kolla på Kinas femårsplaner idag.
Läs länken i min signatur.
Både Harald Mix och Peter Carlsson är och kommer bli oerhört mycket mer förmögna. Och detta kommer vi få leva med så länge vi inte beskattar kapital ordentligt.
När har kapitalism någonsin fungerat annorlunda än såhär? Kapitalism har alltid skapat dåliga prioriteringar av resurser och oligarker, det är kapitalism.
Planekonomin har alltid varit mer effektiv och skapat större värde, bara kolla på Kinas femårsplaner idag.
Läs länken i min signatur.
Både Harald Mix och Peter Carlsson är och kommer bli oerhört mycket mer förmögna. Och detta kommer vi få leva med så länge vi inte beskattar kapital ordentligt.
Men jag kallar det nuvarande systemet kommunistiskt eftersom konkurrensen är borta. Nu har vi planekonomi. Northvolts fabrik har inte byggts utifrån ett existerande behov. Rika diktatorer har pekat på Skellefteå. ABB och Vattenfall har fått order att bidra fast de knappt vet vad de köpt för sina pengar. Våra pensionspengar används för politisk planering.
Detta är ingen organisk tillväxt eller hållbar verksamhet.
Inga mindre entreprenörer eller startups har en chans. (De slogs dessutom ut av lockdown.)
Det handlar om att skapa ett grönt skyltfönster för att lura oss att tro att en grön omställning är på gång, vilket den inte är. Den bara markeras i media. Detta för att EU skall kunna ta av oss våra gröna pengar och slösa på liknande jätteprojekt. "Northvolt Ett" - det låter till och med som en kommunistfabrik.
Hade man velat satsa på elbilar hade Europa möjligen sett till att det finns billig ström och många laddstolpar i ett enkelt system över Europa. Men nu är det krångligt och blir lätt dyrt att ta elbilen på semester.
Hade man börjat i rätt ände så hade tillverkare av elbilar och batterier vuxit upp under sund konkurrens. Men i detta system har vi bara kommunistiska kolosser på lerfötter som suger våra skattepengar.
Se på Batteri-Carlssons läromästare Elon. I dagarna ströks bara beställningar av CyberTrucken bort på deras webbsida och det är oklart när leveranser kommer igång.
Musk har dessutom twittrat olagligt om att han inte vill ge fackanslutna arbetare aktieoptioner. Folk styrs utan möjligheter att kunna påverka, som i ett kommunistiskt system. Elektrikernas fack har redan kallat arbetsförhållandena på Northvolt för "slavliknande". JämO talade om "gränsande till mänsklig exploatering".
Senast redigerad av wwr 2022-01-08 kl. 14:06.
Senast redigerad av wwr 2022-01-08 kl. 14:06.