2022-01-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Uppenbarligen tycker inte en majoritet av kvinnorna som du.

Nä, de har väl varit skonade från jobbiga menstruationer tidigare.

Ursäkta, men känns jättemärkligt att diskutera det här med en man. Härligt att du själv inte riskerar detta problem.
2022-01-08, 18:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Nä, de har väl varit skonade från jobbiga menstruationer tidigare.

Ursäkta, men känns jättemärkligt att diskutera det här med en man. Härligt att du själv inte riskerar detta problem.

Tråkigt att du känner dig förnärmad att diskutera med en man. Men lycka till.
2022-01-08, 18:20
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så könssjukdomar var det du hittade. Farliga grejer.

Coronavirus är inte förkylningsvirus och Covid är ett zoonotiskt virus. Var hittar du din information egentligen?

Hur är din läsförståelse? Cancer och cystor.

COVID-19 är en sjukdom, som AIDS är en sjukdom, och där HIV är viruset. Coronavirusfamiljen är en av de virusfamiljer som ger oss förkylningar.

Trollar du? Jag förstår faktiskt inte hur du både kan missa att se ordet cancer, som jag hade med två gånger i mitt inlägg, samt att du tjafsar om att coronavirus inte tillhör förkylningsfamiljen, och att covid är ett virus.
2022-01-08, 18:44
Medlem
WimHofs avatar
Schweiziske maratonlöperskan Fabienne Schlumpf är ännu en idrottare som drabbats av myokarditis. Tydligen hade hon en tid innan tagit boosterdosen.

https://thecovidworld.com/fabienne-s...end-of-career/
Senast redigerad av WimHof 2022-01-08 kl. 18:49.
2022-01-08, 20:04
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Man ska kunna få ersättning vid skada, se länk nedan.

Ett alternativ är ju att faktiskt ta reda på vad som gäller innan man skriver saker? Fast då är det ju såklart svårt att driva ett vaccinkritiskt narrativ...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ad-av_H901SoU5
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om statlig ersättning för skador som orsakas av vaccin mot covid-19.

Den som får skador av ett godkänt vaccin mot covid-19 kan få ersättning från den ordinarie läkemedelsförsäkringen. Om en person inte får hel ersättning från en sådan försäkring, så ska istället en statlig ersättning betalas ut i vissa fall. Ersättningen för skador från covid-19-vaccin blir därmed likvärdig med annan ersättning för godkända skador från läkemedel.

De nya reglerna börjar gälla den 1 december 2021, men kan även tillämpas på skador som har inträffat före det datumet.

Gäller det även vaccin som är "villkorat godkända"?

Kan vara viktigt det här med juridik och vad som lovas om vad.

Vi foliehattar kallar det dock för sig riktiga namn. "Nödgodkänt"
2022-01-08, 20:25
Medlem
Min fullt friska vän har fått cancer.

Om det är efter sina 3 dose'r vaccin det vet jag ej
Men ingen cancer i släkten, och alltid gjort läkarundersökningar varje år.

Nu innan jul hade han ont i benet och började halta, vi skrattade åt han och sa det är säkert vaccinet du kommer nog tilla av pinnen snart.
Frågade om han hade fått sin dödsdom än efter läkarbesöket

Han berättade att dom gjort 2-3st undersökningar och tagit ryggmärgsvätska och kontaterat cancer.
Oj så dum man känner sig. helt otroligt
Vart kom detta ifrån.....
2022-01-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tugge
Min fullt friska vän har fått cancer.

Om det är efter sina 3 dose'r vaccin det vet jag ej
Men ingen cancer i släkten, och alltid gjort läkarundersökningar varje år.

Nu innan jul hade han ont i benet och började halta, vi skrattade åt han och sa det är säkert vaccinet du kommer nog tilla av pinnen snart.
Frågade om han hade fått sin dödsdom än efter läkarbesöket

Han berättade att dom gjort 2-3st undersökningar och tagit ryggmärgsvätska och kontaterat cancer.
Oj så dum man känner sig. helt otroligt
Vart kom detta ifrån.....
Drygt 70.000 människor i Sverige diagnoseras med cancer varje år.
När man börjar komma upp i ålder är cancer tyvärr vanligt förekommande.
Om din vän redan har fått 3 doser är han väl 60+.
Nästan alla äldre är vaccinerade.
Känner man någon som nyligen fått cancer så är det typ 90% chans att denne också är vaccinerad.
Av detta kan man såklart INTE dra slutsatsen att vaccin orsakar cancer.
2022-01-08, 21:42
Medlem
WimHofs avatar
Georgiske tennisspelaren Nikoloz Basilashvili blev häromdagen tvungen att avbryta Sydney Open. Han tog sig för bröstet och läkare blev tvungen att tillkallas.

Med tanke på vad Novak Djokovic får genomgå i Australien kan vi vara helt säkra på att Basilashvili är "fullvaccinerad"

https://www.euroweeklynews.com/2022/...ng-to-breathe/
2022-01-08, 22:34
Medlem
Queenofqueenss avatar
https://rumble.com/vcwdir-side-effec...d-vaccine.html

det här kommer falla, det här går inte. Inte ens idioter är villiga att offra sin hälsa för att bli socialt accepterade av etablissemanget, nyhetsmorgon osv...health is wealth...
2022-01-09, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Då du verkar vara insatt i ämnet, så kanske du har bättre koll och kan svara på följande frågor:

”Enligt försäkringens åtagande lämnas inte ersättning om besvären varar mindre än 30 dagar, dvs en månad. Biverkningar som till exempel feber, trötthet eller smärta i armen efter vaccinering, och som går över efter några dagar, ersätts alltså inte. Om din skada varat längre än 30 dagar kan anmälan prövas enligt försäkringens övriga villkor. Varje skadeanmälan till oss tas på mycket stort allvar och det görs alltid en omfattande individuell prövning i varje fall.”
Källa: https://www.lff.se/om-du-skadas-av-e...vaccinationer/

1. Måste patienten som tagit covid-19 vaccin lida i minst 30 dagar, för att ens skadeanmälan ska prövas?
Vad händer om skadeanmälan kommer 60-90 dagar efter vaccinationen och gäller ett plötsligt försämrat hälsotillstånd hos patient som behöver akut vård? Ifall det visar sig att det handlar om t.ex allvarliga blodproppar – kommer patienten kunna bevisa att det var orsakat av just vaccinet?

2. Vad händer om det nu mot förmodan skulle hända att patienten dör, strax efter sina 2-3 doser: hur hanterar Läkemedelsförsäkringen ett sådant fall? Får anhöriga någon skadestånd istället?

För övrigt så är det intressant att veta vilken "ersättning" man kan ha rätt till ifall det skulle gå att bevisa skadorna som vaccinet orsakat.. Det kan väl nappast handla om miljonbelopp..

1. Är inte insatt i detta mer än vad jag kan läsa mig till, men det du citerar verkar ju indikera att man måste ha problem under en längre period än 30 dagar. Om problemen uppstår efter ett tag så gissar jag att samma sak gäller där, du måste ha problem i mer än 30 dagar. Förutsatt att man då kan bevisa att det är vaccinet som är orsaken.

2. En snabb googling verkar tyda på att man kan ha rätt till viss ersättning.
8.4 Vid dödsfall till följd av läkemedelsskada kan ersättning även lämnas till någon som stod den
avlidne särskilt nära enligt 5 kap 2 § tredje punkten i skadeståndslagen (1972:207)

Kommentar:
Denna punkt avser ett fall av tredje mans skada, som inte i egentlig mening är en läkemedelsskada.
Den efterlevandes skada är inte orsakad av läkemedelsanvändning. Genom att denna punkt hänvisar
till regeln i 5 kap 2 § tredje punkten klargörs att ersättning för exempelvis psykisk chock till följd av
närståendes dödsfall orsakat av läkemedel kan utgå. Sådan ersättning lämnas vanligen som ett
schablonbelopp f.n. 40.000 kr men kan sättas högre om mer omfattande skada styrks, dock är
ersättningsbeloppet enligt åtagandet maximerat till ett prisbasbelopp (se §9 sista stycket).
Men jag vet inte om detta är aktuellt.

Angående nivåer så tror jag att de huvudsakligen ska täcka omkostnader och inkomstbortfall mm. Tror inte att man får någon direkt ersättning för "sveda och verk", men detta är vad jag tror och bör tas som en rens spekulation från min sida. När det gällde narkolepsi orsakad av pandemrix så satte man ett tak på 10 miljoner, men vet inte om det fortfarande gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Gäller det även vaccin som är "villkorat godkända"?

Kan vara viktigt det här med juridik och vad som lovas om vad.

Vi foliehattar kallar det dock för sig riktiga namn. "Nödgodkänt"

Nu är jag ingen expert på detta, men konceptet "nödgodkänt" finns inte när det gäller godkännande av vaccinen i Sverige. Det är koncept som plockats upp från USA men som inte finns i Sverige/Europa.

Tittar man på läkemedelverkets hemsida så står det att ett villkorat godkännande är ett fullt godkännande. https://www.lakemedelsverket.se/sv/c...cin#hmainbody2
Vaccinerna är godkända
Det förekommer rykten om att de villkorade godkännanden som givits alla covid-19-vacciner i Europa inte har fullgoda godkännanden. Dessa rykten är falska.

De vacciner som är godkända i Sverige och EU har villkorade godkännanden, vilket innebär att det finns krav på företaget att sammanställa ytterligare dokumentation som inte funnits med vid godkännandet.

Myndigheterna har dock gjort bedömningen att det finns tillräckligt med belägg för att vaccinerna är effektiva och har en acceptabel säkerhetprofil, samt att tillverkningsprocessen uppfyller de krav som ställs.

Det man begär in i efterhand kan till exempel vara ytterligare data om tillverkningsprocessen eller slutliga rapporter från de kliniska studierna. Om dessa krav inte uppfylls kan godkännandet omprövas. Villkorat godkännande är inte unikt för dessa vacciner, utan används ofta när det finns ett stort medicinskt behov för att påskynda möjlighet att behandla eller förhindra svår sjukdom. De vaccinationer som nu genomförs i Sverige är alltså inte någon klinisk prövning.
Har mycket svårt att tro att man skulle kunna utnyttja detta för att slippa betala ut ersättning vid bekräftade vaccinskador.
Senast redigerad av Frispel2 2022-01-09 kl. 08:31.
2022-01-09, 09:35
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Nu är jag ingen expert på detta, men konceptet "nödgodkänt" finns inte när det gäller godkännande av vaccinen i Sverige. Det är koncept som plockats upp från USA men som inte finns i Sverige/Europa.

Tittar man på läkemedelverkets hemsida så står det att ett villkorat godkännande är ett fullt godkännande. https://www.lakemedelsverket.se/sv/c...cin#hmainbody2

Har mycket svårt att tro att man skulle kunna utnyttja detta för att slippa betala ut ersättning vid bekräftade vaccinskador.

Vaccinerna är villkorade godkända av samma anledning som det är nödgodkänt i USA, en lek med ord som många väljer att bortse ifrån.

Anledningen till att vaccinet är nödgodkänt är för att studierna/testerna inte är klara.
Pandemin skapade nödsituationen. Först skulle vi ju bara ge vaccinet till de i riskgruppen som annars skulle möta en säker och plågsam död, nu vill folk spruta in dessa o-testade vacciner i små barn.

"Förfarandet med villkorat godkännande har enligt EMA tidigarelagt godkännande av läkemedel med i genomsnitt fyra år. I en editorial i BMJ ifrågasätts om denna tidiga tillgång till ofullständigt studerade nya läkemedel kan vara etiskt försvarbar, då varken den behandlande läkaren eller patienten kan få information om den sanna risk/nytta-profilen av läkemedlet."
https://janusinfo.se/nyheter/nyheter...782873fc9.html

Låter som en chansning om du frågar mig.

När det kom till ersättning för vaccin-skador från Pandemerix så vill jag minnas att den grundade sig i inkomstbortfall, inget som ett barn i skolåldern har någon nytta av.
2022-01-09, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vaccinerna är villkorade godkända av samma anledning som det är nödgodkänt i USA, en lek med ord som många väljer att bortse ifrån.

Anledningen till att vaccinet är nödgodkänt är för att studierna/testerna inte är klara.
Pandemin skapade nödsituationen. Först skulle vi ju bara ge vaccinet till de i riskgruppen som annars skulle möta en säker och plågsam död, nu vill folk spruta in dessa o-testade vacciner i små barn.

"Förfarandet med villkorat godkännande har enligt EMA tidigarelagt godkännande av läkemedel med i genomsnitt fyra år. I en editorial i BMJ ifrågasätts om denna tidiga tillgång till ofullständigt studerade nya läkemedel kan vara etiskt försvarbar, då varken den behandlande läkaren eller patienten kan få information om den sanna risk/nytta-profilen av läkemedlet."
https://janusinfo.se/nyheter/nyheter...782873fc9.html

Låter som en chansning om du frågar mig.

När det kom till ersättning för vaccin-skador från Pandemerix så vill jag minnas att den grundade sig i inkomstbortfall, inget som ett barn i skolåldern har någon nytta av.

Detta lär vara på gränsen till O.T, men tar det ändå:

Artikeln du länkar till berör huvudsakligen mediciner som befinner sig i fas 1-3, ett stadie som de godkända covid-vaccinerna redan passerat. Relevansen i ditt citat är alltså i princip obefintlig i detta sammanhang då säkerhetsstudierna är avklarade. I den kontext som citatet är hämtat ur så har man alltså redan en klar bild över risk/nytta-profilen med vaccinen.

Varifrån kommer det att säkerhetsstudierna inte skulle vara klara? Säkerhetsstudierna är fas 1-3 och dessa är avklarade för alla godkända vaccin. Det som möjligen är kvar är fas 4 där man tittar på effekter när mediciner används kommersiellt, men dessa kan man bara göra när medicinerna redan är godkända. Läs vad som står på läkemedelsverkets sida som jag länkade till tidigare:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/c...cin#hmainbody2
Det förekommer rykten om att de villkorade godkännanden som givits alla covid-19-vacciner i Europa inte har fullgoda godkännanden. Dessa rykten är falska.

De vacciner som är godkända i Sverige och EU har villkorade godkännanden, vilket innebär att det finns krav på företaget att sammanställa ytterligare dokumentation som inte funnits med vid godkännandet.

Myndigheterna har dock gjort bedömningen att det finns tillräckligt med belägg för att vaccinerna är effektiva och har en acceptabel säkerhetprofil, samt att tillverkningsprocessen uppfyller de krav som ställs.

Det man begär in i efterhand kan till exempel vara ytterligare data om tillverkningsprocessen eller slutliga rapporter från de kliniska studierna
.
Mig veterligen är det bara ett fåtal biverkning som upptäckts (och bekräftats) efter att vaccinen godkändes, och dessa är så sällsynta att de först dyker upp när man vaccinerar på befolkningsnivå. Tänker då på exempelvis blödningsrubbningen som vaccinet från AZ kunde orsaka samt hjärtmuskelinflammation orsakad av mRNA-vaccinerna.

Ersättning för inkomstbortfall vid vaccinskada kan man få även om man inte är i arbetsför ålder när man drabbas - är du ung och får långvariga/bestående men som kan tänkas påverka din samlade livsinkomst så bör har du rätt till ersättning. Är det ett övergående problem så lär du inte få någon ersättning för inkomstbortfall. Tänker mig att man utöver det alltid har rätt till ersättning för omkostnader som uppstår pga skadan.
Senast redigerad av Frispel2 2022-01-09 kl. 10:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in