Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-12-10, 02:58
Medlem
krautbrains avatar
Det finns flera olika vacciner i olika stadier av utveckling. Jag tänkte att här kunde vi presentera eventuella biverkningar och diskutera dessa.

Detta kom idag på SVT:s rullande rapportering om Covid:
Citat:
Allergiförbundet: Måste komma tydliga riktlinjer om vaccin

Två sjukvårdsanställda i Storbritannien fick allergiska reaktioner under tisdagen kort efter att ha tagit Pfizer/Biontechs vaccin. De har fått behandling och mår båda väl, enligt brittiska medier.

De beskrivs ha fått en anafylaktoid reaktion, vilket ofta innebär hudutslag, andningsbesvär och ibland blodtrycksfall. Det är inte samma sak som anafylaktisk chock, som är en akut allergisk reaktion som kan vara dödlig, skriver BBC.

Båda personerna har historiskt haft allvarliga allergiska besvär och bär med sig en adrenalinspruta.

Pfizers och Biontechs vaccin har godkänts i Storbritannien men ännu inte i Sverige. Svenska Astma- och allergiförbundet vill nu att Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten så snabbt som möjligt tar ställning till informationen när den blir tillgänglig, och går ut med riktlinjer om hur människor med allvarlig allergi i Sverige bör vaccinera sig.

....

TT
Senast redigerad av krautbrain 2020-12-10 kl. 03:00.
2020-12-10, 04:19
Medlem
Jag som har eksem, inflammatorisk hudsjukdom, ska då ej ta vaccin.
Muhahha
2020-12-10, 05:26
Medlem
Jag vet inte... Det känns som vaccinet som tas fram just nu är ett stressarbete, och alla vet att jobba under stress så blir det misstag. Vill gärna se fler testresultat och så

Jag har inte glömt alla människor som fick narkolepsi från vaccinet mot svininfluensan. Det tycker jag alla ska komma ihåg.
2020-12-10, 06:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glesbygdslover
Jag vet inte... Det känns som vaccinet som tas fram just nu är ett stressarbete, och alla vet att jobba under stress så blir det misstag. Vill gärna se fler testresultat och så

Jag har inte glömt alla människor som fick narkolepsi från vaccinet mot svininfluensan. Det tycker jag alla ska komma ihåg.

Det vet alla redan men det behöver inte leda till hysteri på grund av enstaka allergisk reaktion.
2020-12-10, 07:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ryska vaccinet visade tydligen också på biverkningar. För att det skulle fungera på bästa sätt så bör man inte dricka alkohol de närmaste 2-3 månaderna. Säg det till en ryss nu när det är dax för jul och nyår
2020-12-10, 08:19
Medlem
ormbitens avatar
Som fullt frisk med ett starkt immunsystem vill man ju inte fucka upp sitt immunsystem genom att spruta in en massa gift i kroppen...
Det känns fel att ta risken med eventuella biverkningar.
Eftersom jag inte har tagit ett enda vaccin sedan 12 årsåldern (35 år sedan) vet jag inte alls hur kroppen reagerar på vaccin.
Jag tar hellre viruset!
2020-12-10, 10:24
Medlem
Mr.Berits avatar
Dessa tillfälliga biverkningar som inte är dödliga kan väl inte vara några problem.

Ska man bli hysterisk för att man blir öm i armen eller får feber? Det är knappast ett högt pris att betala för att bli immun mot en pandemisk sjukdom.
2020-12-10, 10:48
Moderator
RostigHinks avatar
De biverkningar som kommit fram verkar vara de gamla vanliga som man kan få av vilket vaccin som helst, typiskt öm i stickstället, lite feber och frossa i högst 2 dagar. Allergi mot ingredienser i vacciner är normalt. Om man inte reagerar överhuvudtaget borde man kolla om vaccinet hade någon effekt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av ghjghjghj
Men det finns ingen pandemi din idiot. Det är inte extra fler som har dött i år.

Fejkpandemi alltihop. Vaccinet förändrar DNA.
Barn i skolåldern ska inte ta vaccinet.
2020-12-10, 10:58
Medlem
Tur för mig som inte tänkt bli vaccinerad från början. Har stora hudbesvär plus att jag har en historik av starka allergiska reaktioner av bland annat läkemedel så om något får börjar gråta kommer jag ha goda skäl till att jag ej vaccinerat mig.
2020-12-10, 14:11
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:

går i exakt samma tankar - är på intet sätt en anti vaxxer, avskyr sådana "det är djävulens sörja och bill gates DNA chip"-människor, men litar inte ett skit på pfizer et al. svininfluensavaccinet var också tre år gammalt när det användes i sverige (det var designat för att "slå brett" och kunde användas mot diverse influensor) och dessa nya är vadå, mindre än ett år? det är ju nervigt

Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
De beskrivs ha fått en anafylaktoid reaktion, vilket ofta innebär hudutslag, andningsbesvär och ibland blodtrycksfall. Det är inte samma sak som anafylaktisk chock, som är en akut allergisk reaktion som kan vara dödlig, skriver BBC.

Båda personerna har historiskt haft allvarliga allergiska besvär och bär med sig en adrenalinspruta.
just detta går väl avfärda som ett icke-fall .... folk med abnorm benägenhet till allergisk reakton fick allergisk reaktion .... det kanske är att vänta liksom.
2020-12-10, 14:19
Medlem
jattelokas avatar
Citat:

Du menar de 210st av 1,6milj vaccinerade?
2020-12-11, 07:12
Medlem
Det sägs att det normalt tar 5-10år att ta fram vaccin. Jag antar att det delvis beror på att man följer upp testgrupper under längre tid jmf med framtagning av C19 vaccin. Nu har man inte ens följt upp i ett år. Någon som vet hur man kan vara så säker på att inte biverkningar uppstår efter lång tid 2år+ efter vaccinering. Visst är det så att, i teorin, skulle ex 100% av de som tar vacin utveckla biverkning (ex cancer, steril etc) efter lång tid?

Det ställs aldrig några frågor om biverkning i långtidsförloppet, kan nån hjälpa mig att förstå?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in