Citat:
Ursprungligen postat av
Rysk-pravda
Vänner. Snälla hjälp. Jag har inte läst svenska nyheter på länge. Jag förstår inte. Gömde huvudmedia i år igen ukrainska nationalisternas och fashisternas marsch i Kiev för läsarna?
Jag kunde bara hitta detta:
https://proletaren.se/artikel/ukrain...zikollaborator
Till och med för sju år sedan rapporterade till och med BBC om denna fruktansvärda handling av den fascistiska ukrainska regimen.
https://www.bbc.com/news/world-europe-30655184
Är det nu förbjudet att prata om det i Europa? Jag behöver verkligen ditt svar för mitt teoretiska arbete om den europeiska fascismens och nationalismens traditioner.
Under Yanukovych regim arresterades opposition och endast SVoboda uppmärksammades i media och blev en slags kontrollerad opposition, då det fick 12% i parlamentet då ingen annan syntes i media. Efter parlamantsvalet 2014 fick de 2%. Högra Sektorn och Svoboda ingår sedan 2015 i National Corps en sammanslutning för nationalister, det är dessa alltså som fick 2%. Har inget med regim att göra. Azovbataljonen som var en frivillig lös bataljon under 2014 avpolitiserades helt 2015 och upplöstes - en del blev soldater i nationalgardet istället.
En demonstration för Bandera, är en nationalistdemonstration, inte nazist. Bandera och ukrainska rebeller slogs mot nazisterna. Redan sommaren 1941 arresterades Bandera av nazisterna och satt i koncnetrationsläger 1941-1944. Oktober 1941 gjorde nazisterna dekret att utplåna OUN-Bandera. Man slogs alltså mot nazister, och är inte nazister alls.
Någon enstaka kan betecknas som nazist i dessa sammanhang idag, men är då oftast någon förvirrad med ryskt pass. De passar nämligen inte in.
Veterans Day har ingenting med politik att göra överhuvudtaget.
Lag finns mot symboler för nazistiska och kommunistiska regimer, men naturligtvis inte mot utryck för Ukraina själv, det vore bisarrt om det skulle finnas en lag mot uttryck för Ukraina i Ukraina.
DU hittar inget i media för det finns inte någon större skala, några hundra extremare demonstrerande nationalister på sin höjd. Detta lever endast i rysk propaganda.
Alla artiklar om sådant är just sju år gammalt och var ett löjligt litet fenomen redan då.
Då Ukraina har 40 miljoner invånare så är det bara underlig rysk propaganda och ännu konstigare om nån går på den.